Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Podręcznik dla nauczycieli akademickich "Wykładowca doskonały"

0
Podziel się:

Jak mówić, by studenci słuchali można dowiedzieć się z książki "Wykładowca
doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego", której prezentacja odbyła się w czwartek w
Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.

*Jak mówić, by studenci słuchali można dowiedzieć się z książki "Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego", której prezentacja odbyła się w czwartek w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. *

Jak podkreślił we wstępie do książki prof. Jerzy Chłopecki, prorektor ds. nauczania uczelni, jest to pierwsza taka publikacja na rynku księgarskim.

"Książka skierowana jest przede wszystkim do prowadzących zajęcia na uczelniach. Ma ona charakter kompendium wiedzy z zakresu efektywnego prowadzenia zajęć, bez względu na wykładany przedmiot. To wynik badań naszych pracowników naukowo-dydaktycznych" - powiedziała PAP rzeczniczka uczelni, Urszula Pasieczna.

W publikacji zainteresowani mogą znaleźć odpowiedzi na wiele pytań, od najprostszych, np. jak sobie radzić ze ściąganiem na egzaminach, do trudniejszych: jak mówić, by studenci słuchali, jak oceniać pracę studentów, jak się odnosić do studentów niepełnosprawnych czy jak podchodzić do studentów z innych kręgów kulturowych.

W książce poruszone są także kwestie dotyczące sympatii i szacunku studentów do wykładowców oraz ich autorytetu. Autorzy starają się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego jedni wykładowcy odnoszą sukces i potrafią sobie zjednać grupę, podczas gdy inni nie są lubiani, a studenci nie uznają ich za autorytet.

"Nauczyciel akademicki, chcąc nawiązać podobną relację, powinien szanować studenta i respektować jego prawa, uwzględniać jego predyspozycje i możliwości, ale także porozumiewać się z nim jak z człowiekiem dorosłym. Student przebywa w środowisku akademickim od trzech do pięciu lat. Ten czas daje dużo możliwości nawiązania pozytywnych, efektywnych relacji pomiędzy wykładowcą a studentem" - czytamy w rozdziale "Komunikacja interpersonalna w procesie edukacyjnym" autorstwa Anny Wolskiej - Baran.

Prof. Chłopecki zaznaczył we wstępie, że autorzy podręcznika nie są dydaktycznymi nowicjuszami. Każdy z nich ma już wieloletnie doświadczenie akademickie, "jednak nie zdążyli się jeszcze zestarzeć, jeszcze nie popadli w rutynę".

Zauważył też, że dawniej wykładowcy byli uczonymi, którzy przedstawiali studentom wyniki własnych przemyśleń i eksperymentów. Natomiast obecnie większość dydaktyków przekazuje słuchaczom wiedzę nabytą, dlatego - jego zdaniem - szczególnie ważna jest technika przekazu.

Podczas prezentacji podręcznika odbyła się także dyskusja na temat jakości kształcenia na Polskich uczelniach.

Autorami książki jest 10 wykładowców akademickich. Wśród nich Anna Wolska-Baran, psycholog, trener i konsultant zarządzania, członek m.in. Polskiego Towarzystwa Psychologicznego; Paweł Perz m.in. trener i doradca specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących zarządzania finansami i ryzykiem; Marta Wojtowicz-Błąd, logopeda, nauczyciel dyplomowany, muzykoterapeuta; Anna Siewierska-Chmaj, doktor politologii, autorka wielu publikacji, m.in. "Język polskiej polityki".

Książka ukazała się na rynku nakładem wydawnictwa Wolters Kluwer Polska.

Agnieszka Pipała (PAP)

api/ ls/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)