Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przegląd wiadomości ze spółek, 10 listopada godz.21

0
Podziel się:

Przegląd wiadomości ze spółek, wtorek 10 listopada godz.21

Przegląd wiadomości ze spółek, wtorek 10 listopada godz.21

BOGDANKA

Lubelski Węgiel Bogdanka chciałaby jeszcze do końca tego roku zawrzeć nowy 15-letni kontrakt na dostawy węgla do Elektrowni Kozienice - poinformował we wtorek dziennikarzy prezes Bogdanki Mirosław Taras.

"Rozmawiamy z Kozienicami na temat nowej umowy długoterminowej na dostawy węgla do tej elektrowni. Umowa ma obowiązywać minimum 15 lat i w miarę wzrostu wydobycia nastąpi też wzrost dostaw do Kozienic" - powiedział prezes.

Mirosław Taras poinformował, że obecnie Bogdanka sprzedaje Kozienicom około 3 mln ton węgla rocznie z możliwością zwiększania lub zmniejszania tego wolumenu w zakresie plus, minus 15 proc.(PAP)Zysk netto Bogdanki wzrósł w III kwartale tego roku do 90,85 mln zł z 73,5 mln zł przed rokiem. Zysk operacyjny wzrósł do 108,76 mln zł z 93,8 mln zł przed rokiem.

EBITDA wyniosła 145,76 mln zł wobec 129,5 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Przychody wzrosły do 329,9 mln zł z 279,3 mln zł w trzecim kwartale 2008 roku.

Po trzech kwartałach tego roku Bogdanka ma 174,4 mln zł zysku netto (wzrost o 39 proc. rdr), 213,3 mln zł zysku operacyjnego (30 proc. wzrostu rdr), 319,5 mln zł EBITDA (19,8 proc. wzrostu) i 850,7 mln zł przychodów (wzrost o 10 proc. rdr).

Bogdanka podała, że produkcja i sprzedaż węgla energetycznego wygenerowała 96,5 proc. przychodów spółki w okresie I-IX 2009.

Około 90 proc. zrealizowanej sprzedaży węgla odbywało się na podstawie zawartych długoterminowych umów handlowych ze stałymi głównymi odbiorcami spółki, w tym Elektrownią Kozienice, Elektrownią Połaniec, Zakładami Azotowymi Puławy, Elektrownią Ostrołęka.

Bogdanka podała, że na wzrost przychodów złożył się wzrost przychodów grupy we wszystkich rodzajach działalności.

"Najbardziej znacząca grupa przychodów, tj. przychody ze sprzedaży węgla, odnotowała wzrost o 9,55 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2008, który był efektem odnotowanego na początku 2009 r. wzrostu jednostkowych cen węgla" - napisano w raporcie.

W samym III kwartale dynamika spadków cen węgla kamiennego była mniejsza niż pierwotnie zakładano, co w konsekwencji doprowadziło do wzrostu przychodów.

Spółka sprzedała też więcej węgla niż wcześniej planowała.

"Bardzo dynamiczne wzrosty przychodów osiągnięto również w segmencie ceramiki budowlanej, której sprzedaż wzrosła o 253,69 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, co było w głównej mierze wynikiem bardzo niskiej bazy porównawczej roku 2008 będącej efektem braku produkcji i sprzedaży w tamtym okresie, wywołanej pożarem Zakładu Ceramiki Budowlanej we wrześniu 2007 roku" - napisano.

Bogdanka poinformowała, że w okresie trzech kwartałów 2009 roku rentowność sprzedaży brutto grupy wyniosła 35,60 proc. i była wyższa niż w analogicznym okresie roku poprzedniego o ponad 7 proc.

"Wzrost ten wynikał z obniżenia poziomu kosztów sprzedanych produktów o 1,59 proc., przy jednoczesnym wzroście przychodów ze sprzedaży grupy o ponad 10 proc." - napisano.

Pod koniec października Bogdanka podwyższyła prognozy wyników w 2009 roku. Przychody spółki mają wynieść 1,14 mld zł, zysk operacyjny 222,5 mln zł, a zysk netto 178 mln zł. Spółka szacuje, że w 2009 roku sprzeda cały wyprodukowany węgiel.

CYFROWY POLSAT

Zygmunt Solorz-Żak, główny akcjonariusz Cyfrowego Polsatu, liczy, że liczba abonentów największej platformy satelitarnej przekroczy na koniec 2009 roku 3 mln.

Po trzech kwartałach z usług Cyfrowego Polsatu korzystało 2.916.750 abonentów, a kwartał do kwartału przyrost sięgnął 73 tys. osób.

"Liczę, że Cyfrowy Polsat będzie miał ponad 3 mln abonentów na koniec tego roku" - powiedział PAP Solorz-Żak, zaznaczając, że nie jest to prognoza zarządu spółki.

Dodał, że aby zwiększyć atrakcyjność platformy, Cyfrowy Polsat rozpocznie wśród swoich abonentów testy usługi dostępu do internetu, opartej na technologii radiowej w zakresie częstotliwości 850-900 MHz.

We wtorek prezes spółki Dominik Libicki powiedział dziennikarzom, że testy ruszą najpóźniej 1 grudnia 2009 roku i obejmą 6 tys. osób.

Natomiast komercyjnie w pierwszym kwartale 2010 roku do usługi telewizyjnej Cyfrowego Polsatu kupić będzie można usługę internetową, a w II kwartale 2010 roku telewizja, internet i telefon dostępne będą jako jedna potrójna usługa.

Zarówno testy, jak i później usługa komercyjna mogą być oparte na częstotliwościach Sferii, której głównym akcjonariuszem jest Solorz-Żak oraz Aero 2. Obie firmy informowały niedawno o budowie sieci radiowego internetu.

W lutym 2009 Sferia podpisała umowę o współpracy ze spółką Aero 2. Do końca roku Sferia wybuduje bezprzewodową sieć telekomunikacyjną HSPA+ dla Aero 2 z 350 stacjami bazowymi, aby objąć zasięgiem ponad połowę Polaków.

Technologia HSPA+, która wykorzystuje częstotliwość 900 MHz, zapewnia mobilny dostęp do internetu, umożliwiając pobieranie danych z prędkością do 21 Mbps oraz wysyłanie danych z prędkością do 5,7 Mbps. Aero 2 po kupnie w lipcu od włoskiej Eutelii udziałów w spółce Mobyland ma również rezerwację częstotliwości 1800 MHz. W październiku wygrało przetarg na częstotliwości 2570-2620 MHz.

Solorz-Żak zaznaczył, że decyzje o dalszych inwestycjach w sieć telekomunikacyjną Sferii podejmie dopiero, gdy będzie wiadomo, jakim zainteresowaniem cieszy się oferta.

"Rynek jest bardzo trudny i musimy postępować ostrożnie. Dokonywanie inwestycji musi być przemyślane i oparte na rzeczywistym zainteresowaniu tą usługą. Dopiero po kilku tygodniach od komercyjnego startu będziemy mieli pełniejszy obraz sytuacji i wówczas możemy podjąć decyzję o dalszej rozbudowie sieci Sferii" - powiedział Solorz.

Solorz-Żak powiedział, że choć budując sieć telekomunikacyjną Sferii skupia się przede wszystkim na usłudze dostępu do internetu, to daje ona możliwość oferowania usług głosowych.

"Nie wykluczamy, że już w przyszłym roku będziemy świadczyć usługi głosowe w ramach sieci Sferii w technologii 3G UMTS" - powiedział.

Cyfrowy Polsat od 2008 roku świadczy już usługi telefonii komórkowej jako MVNO, korzystając z sieci Polskiej Telefonii Cyfrowej.

Na koniec września tego roku Cyfrowy Polsat miał 36 tys. użytkowników usług telekomunikacyjnych.

ING BANK ŚLĄSKI

Zysk netto grupy ING Banku Śląskiego w trzecim kwartale 2009 roku wzrósł do 210,7 mln zł z 166,89 mln zł rok wcześniej - poinformował bank w komunikacie. Wynik odsetkowy banku w III kwartale wyniósł 391,2 mln zł. Wynik z prowizji w III kwartale 2009 roku wyniósł 246,2 mln zł.

Odpisy z tytułu utraty wartości kredytów wyniosły w trzeciem kwartale 2009 roku 54,1 mln zł. Koszty banku w III kwartale wyniosły 393 mln zł.

Wskaźnik ROE banku na koniec września 2009 roku wynosi 15,7 proc., podczas gdy rok wcześniej 21,8 proc. Wskaźnik kosztów do dochodów spadł w tym okresie do 58,5 proc. z 63,7 proc. Współczynnik wypłacalności banku wzrósł do 12,1 proc. z 11,9 proc.

Portfel kredytowy banku na koniec września 2009 roku wynosił 29,05 mld zł, podczas gdy pod koniec czerwca 2009 roku 29,27 mld zł, a pod koniec 2008 roku 25,74 mld zł.

Zobowiązania wobec klientów pod koniec III kwartału wynosiły łącznie 46,48 mld zł, podczas gdy pod koniec II kwartału 45,73 mld zł, a pod koniec 2008 roku 47,07 mld zł.

Do końca września 2009 r. ING Bank Śląski wydał klientom 2,08 mln kart płatniczych, czyli o 1,5 proc. więcej niż na koniec czerwca. Wśród kart wydanych klientom na koniec września 259 tys. stanowiły karty kredytowe.

ING Bank Śląski liczy, że do końca 2010 roku liczba jego klientów wzrośnie do 3 mln, z 2,71 mln obecnie - poinformował na konferencji Brunon Bartkiewicz, prezes banku.

Na koniec września bank miał 2,71 mln klientów, czyli o 190 tys. więcej niż rok temu i 40 tys. więcej niż na koniec II kwartału 2009 roku.

NORWEGIAN

Norwegian, skandynawska tania linia lotnicza, w październiku przewiozła ponad 1 mln 50 tys. pasażerów - poinformował we wtorek przewoźnik. W porównaniu z październikiem ubiegłego roku oznacza to 25 proc. wzrost.

Jak podała linia, październik to czwarty z kolei miesiąc, w którym Norwegian przekroczył granicę miliona przewiezionych pasażerów.

Najważniejszą bazą Norwegian w Polsce jest Warszawa, skąd linia bezpośrednio lata do Oslo, Kopenhagi oraz Bergen i Stavanger.

ORLEN OCHRONA

Dalszy rozwój specjalistycznych usług dla sektora paliwowego, w tym usług z zakresu kontroli transportu oraz ochrony informacji i przeciwdziałania szpiegostwu gospodarczemu, to najważniejsze cele Orlen Ochrona, spółki zależnej PKN Orlen, w 2010 r.

Jak poinformował w najnowszym numerze "Orlen Ekspresu", wewnętrznej gazety płockiego koncernu, prezes Orlen Ochrona Michał Wawrzeńczak, spółka ta chce kontynuować wprowadzoną w tym roku nową wyscpecjalizowaną usługę kontroli procedur transportowych w sposób jawny i niejawny, która dotyczy przewozu materiałów niebezpiecznych.

Orlen Ochrona powstała jako spółka w 1998 r. w wyniku przekształcenia straży przemysłowej ówczesnej Petrochemii Płock SA. Pod obecną nazwą działa od 2001 r. Spółka posiada m.in. Natowski Kod Polskiej Gospodarki Narodowej, wydany przez Wojskowe Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji, pozwalający wykonywać usługi dla struktur NATO oraz certyfikat Allied Quality Assurance Publication, dotyczący zapewnienia jakości zgodnie z wymaganiami NATO, który posiadają nieliczne podmioty branży ochrony w Polsce.

PEKAO

Zysk netto grupy Banku Pekao SA w trzecim kwartale 2009 roku spadł do 620,5 mln zł z 841,4 mln zł rok wcześniej - poinformował bank w komunikacie. Wynik odsetkowy banku w III kwartale wyniósł 970,2 mln zł.

Wynik z prowizji w III kwartale 2009 roku wyniósł 593,6 mln zł.

Dochody z działalności operacyjnej w trzech kwartałach 2009 roku wyniosły 5,27 mld zł, czyli były o 11 proc. niższe niż rok wcześniej. Koszty działalności operacyjnej wyniosły 2,76 mld zł, czyli spadły r/r o 2,9 proc. W samym III kwartale koszty wyniosły 897,24 mln zł, podczas gdy rynek oczekiwał kosztów na poziomie 941 mln zł.

Na koniec września 2009 r. zobowiązania wobec klientów wyniosły 88,54 mld zł i były o 3,7 proc. niższe niż na koniec 2008 r.

Współczynnik wypłacalności grupy wynosi 15,3 proc., a relacja kredytów do depozytów wynosi 90,6 proc. Wskaźnik kosztów do dochodów w okresie 3 kwartałów 2009 roku wynosił 52,3 proc., podczas gdy rok wcześniej 47,9 proc.

"W III kwartale pokazujemy wzrostowy trend zysku netto, a koszty mamy pod kontrolą. Wskaźnik kosztów do dochodów w III kwartale jest na poziomie 50 proc., wyniki są pozytywne dzięki aktywnemu zarządzaniu bilansem i kosztami" - powiedział wiceprezes Pekao Luigi Lovaglio podczas wtorkowej konferencji prasowej.

Marża odsetkowa netto po III kwartałach wynosi 3,5 proc.

"Sądzimy, że ten poziom będzie potwierdzony i możliwe, że polepszony w IV kwartale i nie ma przyczyn by sądzić, że w 2010 roku będzie inaczej" - powiedział Lovaglio.

Odpisy z tytułu utraty wartości kredytów wyniosły w okresie trzeciego kwartału 2009 roku 151,2 mln zł. Rynek oczekiwał tymczasem odpisów na poziomie 181 mln zł.

"Myślę, że trend w rezerwach będzie potwierdzony w IV kwartale 2009 roku i nie spodziewamy się pogorszenia w 2010 roku" - powiedział Lovaglio.

Depozyty detaliczne i strukturyzowane certyfikaty depozytowe wyniosły 44,06 mld zł i wzrosły o 2,7 proc. od początku 2009 roku. Depozyty korporacyjne na koniec września 2009 r. wyniosły z kolei 44,48 mld zł i zmniejszyły się o 9,2 proc. w porównaniu z końcem 2008 r.

Kredyty klientów detalicznych na koniec września 2009 r. wyniosły 28,63 mld zł i były o 6,5 proc. wyższe niż na koniec 2008 r. Kredyty korporacyjne zmniejszyły się w tym okresie o 6,9 proc. i na koniec września 2009 r. wynosiły 55,79 mld zł.

Kredyty detaliczne banku pod koniec września 2009 roku wyniosły 28,63 mld zł, czyli wzrosły o 6,5 proc. od końca 2008 roku. Z kolei kredyty korporacyjne spadły w tym okresie o 9,8 proc. do 52,74 mld zł.

"W kredytach detalicznych mieliśmy dwucyfrowy wzrost rok do roku dzięki kluczowym produktom. W przypadku kredytów korporacyjnych stosowaliśmy politykę selektywnego finansowania i dostosowania marż kredytowych do ryzyka" - powiedział Lovaglio.

Wiceprezes poinformował, że bank liczy na powrót do wzrostów wolumenów w segmencie korporacyjnym. Bank spodziewa się w 2010 roku na rynku 6-7 proc. wzrostu depozytów i kredytów w segmencie korporacyjnym.

Koszt ryzyka po wrześniu 2009 roku wynosi 0,75 proc.

"Mamy wyższy niż w sektorze wskaźnik pokrycia rezerwami; nasza zdolność do absorbcji kosztów pogorszenia jakości aktywów jest wyższa niż w sektorze" - powiedział.

Bank podał, że chce utrzymywać przewagę konkurencyjną w zakresie kapitałów, płynności i zarządzania ryzykiem. (PAP)

aop/ seb/ pam/ ana/ mb/ pad/ bos/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)