Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przegląd wiadomości ze spółek, 3 września, godz. 15

0
Podziel się:

Przegląd wiadomości ze spółek, czwartek 3 września, godz. 15

Przegląd wiadomości ze spółek, czwartek 3 września, godz. 15

Irlandzkie tanie linie lotnicze Ryanair chcą w 2011 roku prześcignąć LOT pod względem liczby przewiezionych pasażerów do i z Polski - zapowiedział w czwartek w Krakowie dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Ryanair, Laszlo Tamas.

Ryanair, który operuje z dziewięciu najważniejszych polskich lotnisk - poza stołecznym Okęciem - zakłada, że w tym roku przewiezie swoimi samolotami 2,9 mln pasażerów.

"Cel na ten rok to 2,9 mln pasażerów, ale nie wykluczamy nawet przekroczenia granicy 3 mln osób" - zaznaczył Tamas.

Dla porównania narodowy przewoźnik LOT w zeszłym roku zanotował 3,97 mln pasażerów na trasach do i z Polski.

Najważniejsze polskie porty dla irlandzkiego przewoźnika to Wrocław i Kraków, w których przekroczył już po 2 mln przewiezionych pasażerów od momentu rozpoczęcia lotów. W sumie z dziewięciu lotnisk linie oferują 67 połączeń, z czego 12 to nowe trasy uruchomione w tym roku.

W Polsce przedstawiciele Ryanair narzekają przede wszystkim na wysokie opłaty nawigacyjne na lotniskach, pobierane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, które - ich zdaniem - należą do najwyższych w Europie.

Jak zaznaczył Tamas, opłaty te są jednym z ważniejszych czynników opóźniających decyzję przewoźnika o zlokalizowaniu w Polsce jednej ze swoich europejskich baz operacyjnych.

"W sprawie bazy cały czas rozmawiamy z zarządami różnych lotnisk w m.in. Krakowie, Wrocławiu i Gdańsku. Dla nas najważniejszy jest koszt, który musi być jak najniższy" - dodał przedstawiciel linii.

Irlandczycy postulują, by opłaty nawigacyjne pobierane przez PAŻP zostały obniżone przynajmniej do średniego europejskiego poziomu. Chodzi o opłaty za pomoc w lądowaniu lub starcie samolotu, jaką od przewoźników pobiera PAŻP.

W 2008 roku PAŻP wprowadził przepisy, które spowodowały, że opłaty w portach regionalnych wzrosły o 960 proc. w porównaniu z 2007 r. Agencja tłumaczyła wówczas, że stawki te muszą być równe faktycznym kosztom poniesionym w trakcie usługi doprowadzenia samolotu do wylądowania lub do startu. "Przed 2008 rokiem były one niższe, ale dlatego, że były subsydiowane przez Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze" - argumentowała Agencja.

PAŻP od stycznia br. na lotniskach regionalnych, gdzie zapewnia służby kontroli ruchu lotniczego, obniżył stawki. Wynoszą one 888,71 zł (w ub.roku było to blisko 950 zł). Przewoźnicy korzystający z warszawskiego lotniska Okęcie płacą 610,23 zł (w ub.roku było ok. 550 zł).

Dyrektor Ryanair zapowiedział też, że linia wystąpi do polskich instytucji samorządowych z regionów, w których jest obecna, z propozycją przeprowadzenia wspólnych kampanii promujących polskie miasta i województwa.

Ryanair to największa europejska niskokosztowa linia lotnicza. Na ten rok prognozuje zwiększenie liczby przewiezionych pasażerów do około 67 mln. Przewoźnik posiada flotę ponad 200 samolotów, które stacjonują w 34 bazach na całym kontynencie.

ZA PUŁAWY

ZA Puławy miały 194,6 mln zł zysku netto w roku obrotowym 2008/09, wobec 330,8 mln zł rok wcześniej - poinformowała spółka. Wynik był zgodny ze wstępnymi szacunkami podanymi przez firmę w lipcu tego roku, które mówiły o 190-200 mln zł zysku.

Zysk operacyjny Puław wyniósł 338,3 mln zł wobec 358,7 mln zł przed rokiem.

Przychody spadły w roku obrotowym 2008/09 do 2,4 mld zł z 2,5 mld zł rok wcześniej.

Jak wynika z wyliczeń PAP, zysk netto Puław w samym IV kwartale (okres kwiecień-czerwiec) wyniósł 17,6 mln zł i był niższy od konsensusu na poziomie 31,4 mln zł.

Spółka pokazała stratę operacyjną w wysokości 11,44 mln zł, tymczasem ankietowani przez PAP analitycy spodziewali się 1,45 mln zł zysku operacyjnego.

Przychody wyniosły 549 mln zł, podczas gdy konsensus mówił o 599 mln zł przychodów. (PAP)

morb/ rgr/ aop/ pel/ pad/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)