Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przegląd wiadomości ze spółek, czwartek godz. 15

0
Podziel się:

Przegląd wiadomości ze spółek, czwartek 14 października godz. 15

*Przegląd wiadomości ze spółek, czwartek 14 października godz. 15 *

ASSECO POLAND, FORMULA SYSTEMS

Proces przejęcia przez Asseco Poland grupy Formula Systems, na który będą przeznaczone pieniądze z emisji s. J, ma się zakończyć do 22 listopada. Akwizycja ta ma przyśpieszyć budowę przez Asseco dużej międzynarodowej grupy - poinformował na spotkaniu z dziennikarzami prezes Asseco Adam Góral.

Warunkiem koniecznym do przeprowadzenia transakcji jest wyrażenie na nią zgody akcjonariuszy funduszu Emblaze, od którego Asseco kupuje udziały w Formula Systems. Emblaze jeszcze nie zawołało walnego, na którym ma zapaść ta decyzja. Według umowy walne musi podjąć decyzję do 30 listopada.

"W naszej umowie z Emblaze nie ma żadnego zabezpieczenia w postaci kar umownych itp., jestem jednak spokojny o decyzję akcjonariuszy Emblaze i uważam tę transakcję za absolutnie bezpieczną" - powiedział prezes Asseco.

Asseco Poland zakup grupy Formula Systems chce sfinansować dzięki emisji 5.433.174 akcji s. J. i jednocześnie umorzyć taką samą liczbę akcji własnych.

Góral poinformował, że przejęcie Formula Systems może nieznacznie spowolnić planowane przejęcia w Europie (grupa prowadzi negocjacje z ośmioma spółkami), ale ich nie przekreśla.

W ocenie Górala przejęcie Formula Systems to dopiero początek budowy dużej grupy międzynarodowej.

"Na budowę międzynarodowej grupy trzeba czasu i czujemy się teraz podobnie jak w 1991 r., gdy zaczynaliśmy budowę Compu Rzeszów. Wówczas nikt nas nie znał i musieliśmy budować to krok po kroku. Będziemy budować międzynarodową pozycję tak jak budowaliśmy Comp Rzeszów" - powiedział prezes.

Jako główne korzyści przejęcia Formula Systems przedstawiciele Asseco wymieniają m.in.: dostęp do rynków zagranicznych (USA, Izrael, Kanada, Japonia), dostęp do najwyższej klasy specjalistów IT, dostęp do know-how i technologii, uzupełnienie oferty o nowe rozwiązania i wykorzystanie sieci dystrybucji grupy.

W skład grupy Formula Systems wchodzi spółka Matrix, Magic i Sapiens. Przedstawiciel spółki Matrix poinformował w czwartek, że przychody spółki powinny w 2010 r. wzrosnąć do około 400 mln USD z 368,5 mln USD rok wcześniej, przy 8,5 proc. rentowności operacyjnej i 6,5 proc. rentowności netto. W jego ocenie do 2015 r. przychody spółki powinny wzrosnąć do 700 mln USD. Polityka dywidendowa tej firmy zakłada wypłatę 75 proc. zysku dla akcjonariuszy.

Przychody spółki Magic w 2010 r. powinny przekroczyć 80 mln USD w 2010 r. Spółka ta oczekuje 9 mln USD EBITDA i 8,4 mln USD zysku netto. Zysk netto według GAAP ma wynieść 7,4 mln USD.

GRUPA LOTOS

Wynik operacyjny Grupy Lotos w III kwartale 2010 r. powinien być zbliżony do wyniku z II kwartału - poinformował PAP Mariusz Machajewski, wiceprezes spółki.

"Nie spodziewam się wielkich zmian wyniku operacyjnego w trzecim kwartale w porównaniu z drugim kwartałem tego roku" - powiedział wiceprezes. Dodał, że otoczenie makroekonomiczne w okresie lipiec-wrzesień było słabsze niż w II kw. "Jednak to na trzeci kwartał przypada szczyt sezonu i to powinno zrekompensować nam w jakiś sposób słabsze otoczenie" - powiedział.

Poinformował, że w III kw. odwróciły się trendy, jeśli chodzi o wpływ walut na wyniki w porównaniu z II kw.

"Negatywne przeszacowanie kredytów walutowych z drugiego kwartału zostało odwrócone. Ten czynnik pozytywnie wpłynie na wynik Lotosu" - powiedział Machajewski.

W II kw. 2010 r. Grupa Lotos miała 230,4 mln zł zysku operacyjnego.

Wiceprezes poinformował, że nowa strategia dla Grupy Lotos jest w ostatniej fazie dyskusji. Dokument jest obecnie oceniany przez radę nadzorczą.

Machajewski poinformował także, że rozpoczęcie produkcji na złożu Yme będzie możliwe na początku 2011 r.

"Początek przyszłego roku to jest nasz cel na dziś, o ile pogoda na to pozwoli" - powiedział.

Przedstawiciele Lotosu informowali wcześniej, że produkcja na złożu Yme ma ruszyć w czwartym kwartale tego roku.

W 2008 roku Lotos Norge kupiło 20 proc. udziałów w złożu Yme. Zasoby wydobywalne ropy naftowej dla przejętych udziałów oszacowano na ok. 1,8 mln ton.

ORBIS, FITCH

Fitch potwierdził krajowy długoterminowy rating Orbisu na poziomie BBB+, perspektywa została podniesiona do stabilnej z negatywnej - podała agencja ratingowa w komunikacie.

Analitycy Fitch podali, że zmiana perspektywy wynika z obniżenia wskaźnika zadłużenie netto/ EBITDAR do 1,7x na koniec 2009 roku z prawie 2x na koniec 2008 roku.

Fitch spodziewa się, że na koniec 2011 roku wskaźnik zadłużenia spółki spadnie do poniżej 1x, dzięki spłacie kredytu inwestycyjnego i polityce redukcji kosztów.

PEKAES

Operator logistyczny PEKAES ocenia, że przekroczy w 2010 roku poziom 500 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży oraz, że powinien być uzyskany zakładany w strategii średnioroczny wzrost przychodów rzędu 12,5 proc. - poinformował w wywiadzie dla PAP prezes Jacek Machocki.

Pytany, czy już w 2010 roku uda się grupie osiągnąć zakładaną w strategii na lata 2010-2012 średnioroczną dynamikę przychodów na poziomie 12,5 proc., Machocki odpowiedział: "Jestem co do tego prawie pewien, oczywiście pod warunkiem, że nie nastąpi jakieś załamanie. Myślę, że wynik pierwszego półrocza świadczy o tym, że spokojnie będziemy mogli przekroczyć sprzedaż na poziomie 500 mln zł".

"Biorąc pod uwagę wyniki pierwszego półrocza, to przychody grupy są o 2 proc. powyżej budżetu, natomiast wobec roku 2009 roku nadwyżka wynosiła ok. 19 proc., więc średnioroczny przyrost jest raczej niezagrożony" - powiedział PAP Machocki.

Po dwóch kwartałach 2010 roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży PEKAES wyniosły 262 mln zł wobec 220,5 mln zł rok wcześniej, strata operacyjna 5,7 mln zł wobec 6,9 mln zł straty rok wcześniej, a strata netto 4,2 mln zł wobec 3,5 mln zł straty.

W całym 2009 roku zysk netto grupy wyniósł 1,82 mln zł wobec 4,1 mln zł straty w 2008 roku, strata operacyjna wyniosła 1,0 mln zł wobec 11,4 mln zł straty rok wcześniej, a przychody wyniosły odpowiednio 471,9 mln zł wobec 511,5 mln zł.

Prezes zapowiedział zwiększenie zysku netto w 2010 roku wobec 2009 roku.

"Mamy absolutnie taką nadzieję. Nasze działania są skoncentrowane na poprawę rentowności działań operacyjnych w głównym obszarze działalności, czyli TSL i tu mamy pewne sukcesy, które opublikujemy wraz z wynikiem za III kw., ale już po drugim kwartale widać, że to był dobrze dochodowy i zyskowny, w sensie operacyjnym, kwartał dla TSL" - powiedział Machocki.

"Wyniki działań restrukturyzacyjnych zaczęły przynosić pozytywne rezultaty i w tej chwili, jeśli chodzi o działalność operacyjną branży TSL to jesteśmy na solidnym poziomie zyskowności. W drugim kwartale było to 1,3 mln zł zysku operacyjnego z branży TSL, EBITDA była również pozytywna, dlatego liczymy na dobry rok" - dodał.

Zatwierdzona przez radę nadzorczą w czerwcu strategia grupy PEKAES na lata 2010-2012 zakłada średnioroczny wzrost przychodów grupy na poziomie 12,5 proc. Strategia zakłada koncentrację działalności grupy w sferze wytwarzania i sprzedaży usług transportowych, spedycyjnych i logistycznych (TSL).

Zgodnie ze strategią grupa chce skoncentrować się na usługach TSL, tak by na koniec 2012 roku wynosiły one prawie 100 proc. w strukturze przychodów. Na koniec 2009 roku było to ok. 75 proc.

Operator logistyczny PEKAES zrezygnował na razie z wprowadzenia swojej spółki deweloperskiej DePoint na giełdę i chce ją sprzedać inwestorowi. Sprzedaż innej spółki - ATB Truck - może nastąpić w I kw. 2011 roku - poinformował PAP Machocki.

Strategia PEKAES-u na lata 2010-2012 zakłada średnioroczny wzrost przychodów grupy na poziomie 12,5 proc. oraz koncentrację działalności grupy w sferze wytwarzania i sprzedaży usług transportowych, spedycyjnych i logistycznych (TSL). Zgodnie ze strategią PEKAES chce pozbyć się aktywów nie związanych z podstawową działalnością.

W czerwcu prezes zapowiadał, że PEKAES planuje sprzedać inwestorowi lub wprowadzić na warszawską giełdę swoją spółkę deweloperską DePoint oraz że chce sprzedać inwestorowi branżowemu lub finansowemu spółkę zajmującą się sprzedażą i bieżnikowaniem opon do samochodów ciężarowych i autobusów ATB Truck, a także firmę zajmująca się sprzedażą i serwisem ciężarówek On Road.

"Scenariusz wprowadzenia spółki deweloperskiej na giełdę na razie zawiesiliśmy i nie prowadzimy dalszych działań w tym kierunku. One zostały doprowadzone do etapu spotkań z biurami maklerskimi i jesteśmy przygotowani, żeby to kontynuować, ale na tym etapie na razie to zwiesiliśmy" - powiedział.

"Sądzimy, że w dobie tego lekkiego ożywienia na rynku dewelopersko-nieruchomościowym może udałoby się pozbyć tego aktywa innymi metodami i chcemy albo sprzedać całą spółkę DePoint jakiemuś inwestorowi, albo sprzedać poszczególne nieruchomości i te działania zostały już rozpoczęte. Zostały podpisane umowy z agentami i zbieramy oferty z rynku" - dodał.

"Jeżeli trafi się dobra oferta jeszcze w tym roku, to oczywiście podejmiemy stosowne negocjacje i jeśli udałoby się je zakończyć w tym roku, to nawet w tym roku moglibyśmy doprowadzić to do etapu transakcyjnego" - dodał.

W I kwartale 2011 r. może nastąpić sprzedaż spółki zależnej ATB Truck, w której wdrażane są obecnie działania inwestycyjne, a w ciągu 2-3 tygodni PEKAES spodziewa się rozpoczęcia negocjacji z inwestorami zainteresowanymi kupnem tej spółki.

"Projekt recyclingu i instalacji linii technologicznej został wdrożony i w tej chwili spółka podpisuje ostatnie umowy dotyczące finansowania i sądzimy, że harmonogram, który przewidywał uruchomienie linii technologicznej w pierwszym kwartale przyszłego roku zostanie dotrzymany" - powiedział Machocki.

"Tu również podpisaliśmy umowy z kancelariami, które zajmują się pośrednictwem w poszukiwaniu potencjalnych inwestorów i taka lista potencjalnych inwestorów została nam już przedstawiona. Myślę, że w ciągu najbliższych 2-3 tygodni rozpoczniemy wstępne negocjacje" - dodał.

"Do czego one doprowadzą i w jakim terminie to trudno powiedzieć, ale jeśli trafi się dobra oferta, a z tego co widać to jest kilku poważnych inwestorów branżowych, to myślimy, że uda nam się doprowadzić do transakcji być może na przełomie roku, a być może w pierwszym kwartale przyszłego roku" - powiedział.

W przypadku firmy On Road zajmującej się przede wszystkim sprzedażą i serwisem ciężarówek, PEKAES rozważa sprzedaż poszczególnych części z majątku spółki nie związanych z jej podstawową działalnością, uporządkowanie segmentów jej działalności, a dopiero potem sprzedaż samej spółki.

"Tu mamy sytuację trochę odmienną i z rozpoznania, które robiliśmy, wydaje nam się, że zainteresowanie całością spółki może być niewielkie, chociażby ze względu na różnorodność działalności, którą prowadzi spółka - tam są i stacje paliwowe i obsługa techniczna, serwis, naprawa samochodów i sprzedaż samochodów oraz usługi hotelarskie" - powiedział Machocki.

"Ponieważ naszym segmentem docelowym poszukiwania potencjalnego inwestora jest ten segment usług technicznych dla pojazdów ciężarowych, czyli serwis i naprawa, to prowadzimy równoległe działania związane ze zbyciem dwóch stacji benzynowych, które spółka w tej chwili eksploatuje i naszego hotelu w Słubicach. Równolegle prowadzimy też poszukiwanie inwestora w segmencie usług technicznych dla pojazdów ciężarowych" - dodał.

Prezes powiedział, że PEKAES Transport pozostanie oddzielną spółką do 2013 roku. "Jeśli chodzi o PEKAES Transport to tu nie podejmujemy na razie żadnych działań. Dopóty dopóki mamy własne samochody ciężarowe - w tej chwili 184 sztuki i będziemy je mieć do października 2013 roku, czyli jeszcze trzy lata - to integracja PEKAES Transport raczej nie będzie przeprowadzana" - wyjaśnił.

"Natomiast jeśli chodzi o Expolco to jesteśmy po pierwszych rozmowach i ustaleniach harmonogramu działań, które musimy podjąć. To jest nieduża spółka w Gdyni i zatrudniliśmy dyrektora ds. spedycji morskiej, który będzie odpowiedzialny za proces integracyjny. Myślę, że to jest kwestia kilku najbliższych tygodni, by doprowadzić do integracji operacyjnej, a w krótkim czasie potem również do integracji handlowej" - dodał.

Obecnie do PEKAES należy sześć spółek (spedytor morski Expolco - 93 proc., spedytor kolejowy Spedcont - 47 proc., spółka zajmująca się sprzedażą i serwisem ciężarówek On Road - 100 proc., spółka zajmująca się sprzedażą i bieżnikowaniem opon do samochodów ciężarowych i autobusów ATB Truck - 100 proc., deweloper DePoint - 100 proc. oraz PEKAES Transport - 99 proc.). (PAP)

bas/ pel/ jtt/ morb/ gsu/ pad/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)