Przegląd wiadomości ze spółek środa 24 sierpnia godz. 15.15
BIEDRONKA
Jeronimo Martins Dystrybucja, właściciel sieci Biedronka, planuje uzyskanie dwucyfrowego wzrostu przychodów ze sprzedaży porównywalnej w 2011 roku - powiedział PAP Tomasz Suchański, dyrektor generalny JMD.
"Wzrost przychodów sieci Biedronka mierzony parametrem +like-for-like+ będzie w 2011 roku dwucyfrowy" - powiedział Suchański.
Sieć sklepów Biedronka zwiększyła w I poł. 2011 roku sprzedaż o 26,6 proc. do 11,25 mld zł. Wzrost mierzony parametrem "like-for-like" wyniósł w I poł. 2011 roku 16 proc.
JMD podtrzymuje, że do 2015 roku chce posiadać 3 tys. sklepów.
"Podtrzymujemy naszą strategię, która zakłada otwieranie ok. 200 nowych sklepów rocznie do 2015 roku. W tym roku, do sierpnia otworzyliśmy ok. 100 nowych sklepów, i jest ich obecnie 1745. Powstają one zarówno w mniejszych miejscowościach, jak i dużych miastach" - dodał dyrektor.
Spółka otworzyła również niedawno kolejne 2 drogerie pod marką Hebe.
"Projekt naszych drogerii jest na etapie testów. Nie jesteśmy w tej chwili w stanie powiedzieć, czy będzie on w przyszłości intensywnie rozwijany czy też nie" - powiedział Suchański.
GRUPA ŻYWIEC
Grupa Żywiec spodziewa się, że w całym 2011 roku rynek piwa w Polsce wzrośnie o 1-2 proc., do 91 litrów na dorosłego Polaka z 90 litów. Branża odczuwa jednak negatywne skutki spadku średniej ceny piwa - poinformował PAP w środę rzecznik prasowy Grupy Żywiec Sebastian Tołwiński.
"Od dawna dostrzegamy symptomy stabilizowania się rynku. Według prognoz Grupy Żywiec na koniec roku może on nieznacznie wzrosnąć z obecnych 90 do 91 l na dorosłego Polaka. Wszystko wskazuje na to, że z ilością powyżej 35 mln hl piwa Polska utrzyma się w pierwszej dziesiątce producentów piwa na świecie" - powiedział PAP Sebastian Tołwiński, rzecznik prasowy Grupy Żywiec.
Tołwiński szacuje, że w pierwszym półroczu 2011 roku rynek piwa w Polsce zwiększył się o około 5 proc.
Dodał jednak, że lipiec był najgorszym miesiącem pod względem sprzedaży - nie tylko dla branży piwnej, ale także napojów.
"Wszystko przez najmniejszą liczbę dni słonecznych i niskie temperatury. Opady w lipcu były aż trzykrotnie większe w porównaniu do lipca 2010, 2009, a nawet 2008 roku. Tak słabego miesiąca branża nie miała od dłuższego czasu. Jego słabe wyniki mogą rzutować na wyniki roczne branży piwnej" - powiedział rzecznik prasowy Grupy Żywiec.
Tołwiński zwraca uwagę, że spada średnia cena piwa na rynku.
"Zbliżyła się ona do poziomu z drugiej połowy 2008 roku. Dzieje się tak, ponieważ rośnie udział dyskontów, tanich opakowań i marek z segmentu ekonomicznego. Taki trend utrzyma się w najbliższym czasie" - powiedział.
Grupa Żywiec szacuje, że segment piw specjalnych od 2008 roku urósł w Polsce o ok. 2,5 pkt proc.
"I chociaż w najbliższym czasie sytuacja diametralnie się nie zmieni, dominacja lagerów będzie słabnąć. Polski rynek staje się coraz bardziej nasycony, a jego wyróżniającą cechą jest poszukiwanie przez konsumentów odmienności smaku" - powiedział Tołwiński.
"W pierwszej połowie 2011 r. wzrosty w piwnym portfelu Grupy Żywiec były zgodne z obecnymi tendencjami na rynku. Ponad 20 proc. dynamikę zanotowały nasze piwa specjalne, jak Desperados o smaku tequili czy Paulaner hefe weizen i dunkel. Piwo regionalne Leżajsk urosło jeszcze bardziej, podobnie jak Tatra. Nie jesteśmy również rozczarowani wynikami sprzedaży Królewskiego, Leżajska i Specjala w wariancie niepasteryzowanym" - dodał.
Skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej Grupy Żywiec w pierwszym półroczu 2011 roku wyniósł 159 mln zł w porównaniu z 215 mln zł w analogicznym okresie roku 2010. Zysk netto grupy spadł do 109 mln zł ze 159 mln zł rok wcześniej. Przychody netto ze sprzedaży zwiększyły się o 0,3 proc. osiągając wartość 1,768 mln zł.
Skonsolidowany wolumen sprzedaży Grupy wyniósł 5,8 mln hektolitrów, w porównaniu z 5,7 mln hektolitrów w analogicznym okresie 2010 roku.
"Pomimo wyższej sprzedaży w porównaniu z rokiem ubiegłym, osiągnięty przez Grupę zysk był niższy z uwagi na zwiększone inwestycje we wzmacnianie wartości naszych marek (...), presję rynkową na ceny detaliczne oraz zmiany w strukturze sprzedaży według kanałów z silnym rozwojem sieci dyskontowych" - podała spółka w komentarzu do wyników.
NWR
New World Resources miał w drugim kwartale 2011 roku 84 mln euro zysku - podała spółka w raporcie kwartalnym. Wynik okazał się nieco wyższy od konsensusu rynkowego zakładającego zysk na poziomie 76,2 mln euro.
Zysk operacyjny NWR wyniósł 123 mln euro i był zgodny z oczekiwaniami analityków spodziewającymi się 120,7 mln euro EBIT.
Przychody NWR w drugim kwartale sięgnęły 455 mln euro. Konsensus zakładał przychody na poziomie 453,6 mln euro.
Po dwóch kwartałach 2011 roku NWR miał 840 mln euro przychodów, 161 mln euro zysku operacyjnego i 87 mln euro zysku netto.
ORBIS
W pierwszym półroczu 2011 roku zysk grupy Orbis, przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej, wyniósł 33,6 mln zł wobec 3 mln zł starty rok wcześniej. Zysk operacyjny wzrósł do 50,7 mln zł z 14,2 mln zł, a przychody spadły do 394,1 mln zł z 396,2 mln zł.
Wynik segmentu 'hotele z restauracjami' wzrósł do 66,3 mln zł z 57,9 mln zł przed rokiem, a przychody do 333,7 mln zł z 325,1 mln zł. Wynik segmentu 'transoport' spadł natomiast do 8,4 mln zł z 9,4 mln zł, a sprzedaż spadła do 62,3 mln zł z 74 mln zł.
"Grupa Hotelowa Orbis korzysta w dużym stopniu z ożywienia na rynku hotelarskim. Jak wskazują wyniki za pierwsze półrocze, na polskim rynku widoczna jest poprawa koniunktury, jednak wzrost nadal rozkłada się nierównomiernie na poszczególne miasta i regiony. (...) Grupa Hotelowa Orbis efektywnie wykorzystała trend i zwiększyła swoje przychody o 3,1 proc. w pierwszym półroczu oraz o 3,5 proc. w drugim kwartale, przy uwzględnieniu porównywalnego zakresu konsolidacji, co wskazuje na trend wzrostowy na rynku usług hotelarskich. Orbis zdołał również ograniczyć koszty (...)" - napisano w komentarzu do raportu półrocznego.
Spółka wskazuje na zróżnicowane wyniki na poszczególnych rynkach. W Warszawie hotele grupy odnotowywały dwucyfrowe wzrosty wskaźników operacyjnych. Pierwsze półrocze roku 2011 przyniosło także zdecydowanie pozytywne rezultaty w Trójmieście, podczas gdy np. w Poznaniu, Katowicach i w wielu mniejszych miastach nie stwierdzono jeszcze oznak poprawy koniunktury.
Pozytywny trend utrzymywał się w segmencie konferencji i szkoleń, z czego skorzystały głównie hotele Novotel. Zauważalny jest też wzrost liczby indywidualnych klientów biznesowych, zwłaszcza w hotelach funkcjonujących pod markami Mercure, Ibis i Orbis. Liderem wzrostu były hotele średniego i górnego segmentu rynku. W kategorii hoteli ekonomicznych wystąpił stabilny wzrost.
"Sprzedaż wzrosła dzięki powodzeniu działań marketingowych: zimowym i wiosennym promocjom opartym na mechanizmie 'Dłuższy pobyt, niższy rachunek' oraz czerwcowej akcji 'Szalone ceny'. Tej ostatniej towarzyszyła efektywna kampania reklamowa online, dzięki czemu promocja wygenerowała o 1/3 wyższe przychody niż jej edycja z 2010 roku" - poinformowała spółka.
W całym półroczu zwiększana była baza uczestników programu lojalnościowego A-Club. W samym drugim kwartale wzrosła ona o 50 tys., do 150 tys. klientów w Polsce.
Orbis poinformował, że przychody Orbisu Transport w pierwszym półroczu były niższe w związku ze sprzedażą części przedsiębiorstwa (międzynarodowych przewozów autokarowych) w czerwcu 2010 roku. Najlepsze wyniki uzyskał segment wynajmu samochodów, w którym sprzedaż wzrosła o 17 proc.
Orbis zamierza sprzedać Orbis Transport w latach 2011-2012 - poinformowała spółka w komentarzu do raportu półrocznego.
Zgodnie z przyjętą przez grupę strategią, firma chce skoncentrować się na działalności hotelarskiej.
"W lecie zebrano oferty wstępne na części tego podmiotu zależnego, którego podstawowa działalność polega na wynajmie samochodów (rent-a-car) i zarządzaniu flotą pojazdów" - napisano w komentarzu do raportu. (PAP)
morb/ pel/ kuc/ asa/ amac/