Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przegląd wiadomości ze spółek, wtorek godz. 15

0
Podziel się:

Przegląd wiadomości ze spółek, wtorek 13 grudnia godz. 15

Przegląd wiadomości ze spółek, wtorek 13 grudnia godz. 15

ASSECO POLAND

Asseco Poland, w wyniku wygrania przetargu, podpisało kontrakt z Ministerstwem Sprawiedliwości na dostawę, instalację i uruchomienie wyposażenia serwerowego trzech ośrodków zarządzania informacją. Wartość zlecenia to 13,4 mln zł brutto - wynika z suplementu do Dziennika Urzędowego UE.

Przetarg był realizowany według procedury ograniczonej przyśpieszonej.

DPTG, TP SA

Danish Polish Telecommunications Group (DPTG) wszczęło postępowanie egzekucyjne przeciwko Telekomunikacji Polskiej przed sądem w USA i złożyło wniosek o zajęcie przepływów pieniężnych od operatora telekomunikacyjnego AT&T do TP SA - podał na stronie internetowej GN Store Nord, który jest głównym akcjonariuszem DPTG.

DPTG podkreśla, że wszczęcie postępowania w USA jest kolejnym krokiem w celu zapewnienia wypełnienia przez TP SA zobowiązań, zgodnie z decyzją Sądu Arbitrażowego z 2010 roku, który przyznał DPTG ok. 2,9 mld duńskich koron (1,57 mld zł) odszkodowania od TP za pierwszą fazę sporu, czyli za okres od 1994 do połowy 2004 roku.

DPTG wszczął już postępowania egzekucyjne przed sądami w sześciu krajach poza Polską.

TP SA i DPTG spierają się od 2001 roku o interpretację umowy z 1991 roku, na mocy której DPTG wykonało i zainstalowało dla poprzednika TP Przedsiębiorstwa Poczta Polska Telegraf i Telefon połączenie światłowodowe NSL. Według kontraktu, część zapłaty miała formę blisko 15 proc. dochodu ze światłowodu przez 15 lat od instalacji w okresie 1994-2009. Strony nie zgadzają się, co do kalkulacji tego przychodu.

W połowie 2008 roku Sąd Arbitrażowy postanowił rozdzielić roszczenie na dwa okresy i wydać w pierwszej kolejności rozstrzygnięcie, co do określenia praw DPTG dla okresu od lutego 1994 roku do czerwca 2004 roku.

Pod koniec sierpnia 2010 roku Sąd Arbitrażowy przyznał spółce DPTG około 2,9 mld duńskich koron (1,57 mld zł) odszkodowania od TP SA za pierwszą fazę sporu, czyli za okres od 1994 do połowy 2004 roku. TP SA odszkodowania nie zapłaciła i w grudniu 2010 roku złożyła w sądzie w Wiedniu wniosek o anulowanie wyroku Sądu Arbitrażowego.

Aby otrzymać od TP 1,57 mld zł (ok. 390 mln euro) odszkodowania przyznanego przez wiedeński Trybunał Arbitrażowy DPTG wszczęło egzekucję roszczeń wobec TP SA w krajach, gdzie polska spółka ma aktywa m.in. w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii i Irlandii.

Decyzja Arbitrażu pozostaje bez mocy prawnej na terenie Polski, a także Holandii. Dla uzyskania wykonalności decyzji arbitrów musi zostać nadana klauzula wykonalności. W obliczu trwania sprawy w Austrii Sąd Okręgowy w Warszawie zawiesił postępowania do czasu ostatecznego i prawomocnego wyroku w Austrii (gdzie postępowanie tak jak w Polsce jest trzyinstancyjne). Decyzję taką podjął również sąd w Amsterdamie, gdzie DPTG próbowało uzyskać zajęcie aktywów TP na terenie Holandii.

W styczniu 2011 roku DPTG złożyło do Trybunału Arbitrażowego pozew przeciwko TP SA w sprawie drugiej fazy sporu w wysokości na 2,4 mld koron duńskich (ok. 1,24 mld zł).

IKEA

We wtorek otwarta została nowa, rozbudowana część Regionalnego Centrum Dystrybucyjnego IKEA w Jarostach koło Piotrkowa Trybunalskiego. Dzięki inwestycji, która rozpoczęła się w grudniu 2009 roku, obiekt został powiększony o dodatkową powierzchnię 47 tys. mkw., dzięki czemu jego powierzchnia całkowita wzrosła do 150 tys. mkw. Pełny koszt rozbudowy centrum wyniósł około 160 milionów złotych.

Regionalne Centrum Dystrybucyjne IKEA w Jarostach jest jednym z największych centrów dystrybucyjnych firmy na całym świecie i odpowiada za dostawę mebli oraz artykułów wyposażenia wnętrz IKEA do sklepów w sześciu krajach europejskich: Polsce, Czechach, Słowacji, Rumunii, Bułgarii i na Węgrzech. Zatrudnienie znajduje w nim 265 osób.

"Dzięki znacznemu zwiększeniu powierzchni magazynowej i zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych będziemy mogli w jeszcze większym zakresiei w bardziej efektywny sposób obsługiwać sklepy IKEA aż w sześciu krajach Europy" - powiedział Goran Hansson, dyrektor zarządzający IKEA Distribution Services.

"Niezmiernie cieszymy się, że tu w Jarostach i w całej gminie Moszczenica mamy tak dobrego sąsiada, jakim jest IKEA. Firma jest już z nami od 10 lat i nie tylko przyczynia się do rozwoju gospodarczego w regionie, czego dowodem jest rozbudowa Regionalnego Centrum Dystrybucyjnego, ale także aktywnie angażuje się w życie lokalnej społeczności. Pragnę przypomnieć, że w czerwcu IKEA przekazała 8 milionów złotych na budowę szkoły podstawowej w Jarostach" - powiedział Marceli Piekarek, wójt gminy Moszczenica.

Nazwa marki IKEA to akronim - skrót utworzony z pierwszych liter imienia, nazwiska oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi założyciel firmy (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).

IKEA w Polsce posiada obecnie osiem sklepów, które rocznie odwiedzane są przez około 16 milionów osób. Ponadto poprzez Inter IKEA Centre Group Polska, firma zbudowała i zarządza siedmioma parkami oraz centrami handlowymi. W Jarostach koło Piotrkowa Trybunalskiego zlokalizowane jest Regionalne Centrum Dystrybucyjne, które obsługuje sklepy IKEA w Polsce, Czechach, Słowacji, Rumunii, Bułgarii i na Węgrzech. Biuro Zakupów współpracuje z producentami mebli i artykułów wyposażenia wnętrz w regionie Europy Centralnej, dostarczając meble i artykuły wyposażenia wnętrz do sieci IKEA na całym świecie.

MENNICA WROCŁAWSKA

Mennica Wrocławska, która planuje w I połowie 2012 roku debiut na NewConnect, liczy, że przychody ze sprzedaży w 2012 r. sięgną poziomu 300 mln zł, a w 2011 roku będzie to kwota 80 mln zł. Spółka planuje dynamiczną rozbudowę swojej sieci dystrybucji - powiedział w rozmowie z PAP Piotr Wojda, wiceprezes Mennicy Wrocławskiej.

"Na 2012 rok podtrzymujemy prognozę przychodów na poziomie 300 mln zł. Ta prognoza została skonstruowana w oparciu o założenie o dużej dynamice wzrostu. Uwzględniając obecną sytuację spółki ta kwota wydaje się być jak najbardziej realna. Myślę, że możemy nawet zdecydowanie przebić ten poziom przychodów" - powiedział wiceprezes Wojda.

"Choć trzeba dodać, że wiele zależy od rynku i ogólnej sytuacji makroekonomicznej. Gdyby nagle okazało się, że państwa strefy euro znalazłyby receptę na kryzys, to nasze wyniki mogłyby być nieco słabsze" - dodał.

Wiceprezes spółki poinformował, że do końca listopada przychody spółki wyniosły około 50 mln zł, a w grudniu spółka notuje znaczny wzrost dynamiki przychodów.

"W tej chwili obserwujemy bardzo dynamiczny wzrost przychodów. Notowany wzrost jest związany z niedawno rozpoczętą współpracą z Alior Bankiem. Liczymy, że nasze przychody za grudzień wyniosą około 30 mln zł. Jeśli te prognozy by się sprawdziły, to jesteśmy w stanie na koniec roku przebić poziom 80 mln zł z przychodów ze sprzedaży" - powiedział.

Poprzednia prognoza spółki zakładała, że przychody ze sprzedaży na koniec 2011 roku wyniosą 70 mln zł.

"Zwykle nasze szacunki są dość konserwatywne, raczej wolimy inwestorów zaskakiwać pozytywnie a nie odwrotnie" - powiedział Wojda.

Wiceprezes Mennicy Wrocławskiej poinformował, że spółka planuje dalszy rozwój sieci dystrybucji swoich produktów. Obok sprzedaży on-line, spółka planuje mieć 10-12 oddziałów w głównych miastach Polski.

"Obecnie posiadamy oddziały w Warszawie, Wrocławiu, Białymstoku, Lublinie i Krakowie. Dwa kolejne oddziały planujemy otworzyć jeszcze do końca tego roku, a do końca I kwartału 2012 chcemy, żeby funkcjonowało już około 10-12 oddziałów w całej Polsce" - powiedział.

Dodał, że spółka jest bardzo zadowolona ze wzrostu przychodów, jaki jest związany ze współpracą z Alior Bankiem. Docelowo produkty Mennicy Wrocławskiej mogą być dostępne we wszystkich oddziałach Aliora. Wojda przyznał, że spółka prowadzi rozmowy z kolejnymi bankami.

"Mogę zdradzić, że prowadzimy obecnie rozmowy z kilkoma innymi bankami, a także instytucjami finansowymi. Gdyby udało się pozytywnie sfinalizować te rozmowy, to spodziewamy się, że łączna ilość placówek sprzedażowych w 2012 roku osiągnie poziom 1000 miejsc" - powiedział.

Spółka planuje debiut na rynku NewConnect w pierwszej połowie 2012 roku. Głównym celem debiutu jest zwiększenie rozpoznawalności spółki.

"Naszym głównym celem debiutu na NewConnect, jest zwiększenie rozpoznawalności oraz uwiarygodnienie spółki wśród klientów. Naturalnie jednym z celów jest również pozyskanie finansowania, choć na tę chwilę nie mamy takich potrzeb ze względu na środki własne i wsparcie Grupy Trinity" - powiedział wiceprezes.

"W dalszej perspektywie nie wykluczam debiutu na głównym parkiecie GPW. Naszą działalność postrzegamy jako długofalową i rozwojową. Warszawska GPW staje się najważniejszym rynkiem w regionie i rozpoznawalność znajdujących się tam marek stale rośnie. Dlatego wejście na GPW wydaje się nam logicznym krokiem. Jest jednak zdecydowanie za wcześnie aby mówić o konkretnym terminie" - dodał.

Wiceprezes Wojda powiedział, że spółka rozważa wprowadzenie do swojej oferty sprzedażowej diamentów.

"Naszym core businessem jest sprzedaż metali szlachetnych. Nie ukrywam natomiast, że rozważamy wprowadzenie innych alternatywnych form inwestycyjnych. Prowadzimy obecnie rozmowy z dostawcami brylantów na rynek polski, nie wykluczam, że pojawią się one w naszej ofercie" - powiedział wiceprezes.

"Do dystrybucji diamentów stworzylibyśmy dedykowany sklep. Diamenty są ciekawym walorem i naszym zdaniem posiadają ciekawe cechy, które mogą być atrakcyjne w środowisku inflacyjnym bądź też hiperinflacyjnym" - dodał.

Wojda powiedział, że spółka planuje rozwijać segment działalności edukacyjnej.

"Organizujemy seminaria, spotkania poświęcone tematyce inwestycji alternatywnych. Ponadto rozwijamy nasz portal informacyjny rynekzlota24.pl, który stale zwiększa swoją oglądalność" - powiedział.

Mennica Wrocławska zajmuje się sprzedażą złota i srebra inwestycyjnego z renomowanych światowych mennic, a także emisją monet na zamówienie. (PAP)

kpr/ bas/ osz/ gsu/ kam/ osz/ luo/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)