Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przegląd wiadomości ze spółek, wtorek godz. 15.10

0
Podziel się:

Przegląd wiadomości ze spółek, wtorek 28 sierpnia godz. 15.10

Przegląd wiadomości ze spółek, wtorek 28 sierpnia godz. 15.10

ABC DATA

ABC Data podtrzymuje plan wejścia w 2012 roku na rynek węgierski . Spółka oczekuje, że w 2013 roku około 3-4 proc. przychodów grupy będzie pochodzić ze sprzedaży bezpośrednio na Węgrzech - poinformował prezes spółki Michał Rumiński.

"Podtrzymujemy zamiar wejścia na rynek węgierski w 2012 r. Do końca roku zamierzamy uruchomić tam sprzedaż bezpośrednią. Oczekujemy, że w 2013 r. około 3-4 proc. przychodów grupy będzie pochodzić ze sprzedaży bezpośrednio na Węgrzech, a pamiętajmy, że sprzedaż na ten rynek odbywa się też przez eksport i z tej formy nie zamierzamy rezygnować" - powiedział we wtorek Rumiński.

"W 2013 roku zamierzamy wejść do pozostałych krajów rejonu środkowej i wschodniej Europy" - dodał.

NEUCA

Grupa Neuca w drugim kwartale 2012 r. zanotowała 15,0 mln zł zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 7,8 mln zł rok wcześniej - podała spółka w raporcie kwartalnym. Wynik okazał się o 24 proc. lepszy od oczekiwanego przez analityków zysku netto na poziomie 12,1 mln zł. Neuca podtrzymuje osiągnięcie w 2012 roku prognozowanych 60 mln zł zysku netto.

"Dotychczasowa aktywność Grupy pokazuje, że trafnie przewidujemy rozwój wydarzeń w branży i wyprzedzamy trendy rynkowe. Jesteśmy spokojni o realizację naszych założeń finansowych, w szczególności prognozy wyniku netto na ten rok 60 mln zł po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych. Już teraz stawiamy sobie cele na kolejne lata i pracujemy nad tym, aby poprawiać wyniki w przyszłości i zwiększać wartość spółki" - powiedział cytowany w raporcie Piotr Sucharski, prezes Grupy Neuca.

Zysk na działalności operacyjnej grupy wyniósł w tym okresie 21,9 mln zł wobec 16,3 mln zł przed rokiem oraz 18,5 mln zł prognozowanych przez rynek.

Przychody Neuki wyniosły 1,411 mld zł wobec 1,519 mld zł rok wcześniej. Analitycy ankietowani przez PAP spodziewali się obrotów w wysokości 1,418 mld zł.

Narastająco po dwóch kwartałach 2012 roku zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 35,1 mln zł wobec 23,1 mln zł, zysk operacyjny wzrósł o 23 proc. do 51,0 mln zł z 41,5 mln zł, a EBITDA grupy wzrosła o 20 proc. rdr do 62,7 mln zł.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży spadły o 13 proc. do 2,87 mld zł z 3,289 mld zł.

Neuca podkreśla, że spadek przychodów w pierwszym półroczu o 13 proc. jest skorelowany ze spadkiem całego rynku hurtu farmaceutycznego, który wyniósł 9 proc. r/r ). Udział spółek z Grupy Neuca w krajowym rynku hurtu aptecznego w I półroczu 2012 r. wyniósł średnio 28 proc.

Spadek rynku hurtu aptecznego jest konsekwencją znacznych zmian w otoczeniu prawnym m.in. zmian prawa w zakresie zasad refundacji leków, zmian na listach leków refundowanych oraz zastąpieniu marż maksymalnych sztywnymi marżami stosowanymi przez podmioty zajmujące się hurtowym i detalicznym obrotem środkami farmaceutycznymi.

Duży zakres zmian prawnych oraz obawy pacjentów o dostępność leków po ich wprowadzeniu spowodowały znaczne przesunięcie popytu ze strony pacjentów oraz aptek na koniec 2011 r. i znaczny spadek rynku hurtu aptecznego w pierwszych miesiącach 2012 r.

Spółka spodziewa się stopniowej poprawy sytuacji i spadku rynku w całym 2012 roku o 4-5 proc., a w kolejnych kilku latach rynek hurtu aptecznego powinien powrócić na ścieżkę wzrostu na poziomie 4-5 proc.

"Należy zaznaczyć, że 9 proc. zmniejszenie wartości rynku w pierwszej połowie roku jest konsekwencją wprowadzenia od stycznia znowelizowanej ustawy refundacyjnej. Po 13 proc. spadku w pierwszych trzech miesiącach roku, zaobserwowaliśmy postępującą poprawę w drugim kwartale. Oczekujemy dalszej normalizacji sytuacji w kolejnych kwartałach, spodziewając się 4-5 proc. spadku rynku w całym 2012 r" - powiedział cytowany w raporcie Piotr Sucharski, prezes Grupy Neuca.

"Wyniki, które Neuca osiąga w tym otoczeniu potwierdzają, że Grupa była dobrze przygotowana na zmiany. Jednocześnie cały czas staramy się, aby nasz biznes był jeszcze bardziej efektywny. Jesteśmy blisko zakończenia procesów restrukturyzacji w logistyce i telemarketingu, których pełny efekt będzie zauważalny w przyszłorocznych wynikach. Modyfikujemy wcześniejsze założenia odnośnie struktury magazynowej wraz ze zmieniającą się sytuacją na rynku" - dodał.

Neuca planuje utrzymanie w strukturze 14 magazynów, czyli o dwa więcej niż planowała przed rokiem.

Rentowność sprzedaży brutto w I półroczu 2012 roku wyniosła 9,99 proc. i była wyższa rdr o 1,84 pkt proc.

"Na poprawę marży wpłynęła praca nad poprawą rentowności na sprzedaży w obszarach działań trade marketingowych oraz zarządzania kategorią, jak również wzrost znaczenia serwisów świadczonych producentom. Do wzrostu marży przyczyniły się także zmiany prawne w zakresie marż na leki refundowane, ustalające poziom marży na sztywnym poziomie 7 proc. w 2012 r. oraz eliminujące możliwość udzielania rabatów handlowych na te leki" - podała spółka.

W związku z poniesieniem w I półroczu 2012 r. jednorazowych kosztów związanych z uruchomieniem magazynów, a także z nakładami związanymi z inwestycjami w obszarze telemarketingu koszty sprzedaży wzrosły rdr o 1 proc.

Na wynik operacyjny miał wpływ wzrost pozostałych kosztów operacyjnych (z 12,5 mln zł w I półroczu 2011 r. do 16,1 mln zł w I pół. 2012 r.), m.in. z powodu utworzenia rezerw na należności (w I pół. 2012 r. w wysokości ok. 5,7 mln zł) oraz niedobory magazynowe (w wysokości 5,4 mln zł w I półroczu 2012 r.).

Koszty finansowe spadły w I półroczu 2012 roku o 19 proc. rdr do 13,3 mln zł. Główną przyczyną spadku kosztów finansowych było niższe wykorzystanie finansowania zewnętrznego (głównie kredytów bankowych) niż w I półroczu 2011 r. Przychody finansowe wzrosły o 30 proc. do 5,5 mln zł.

Grupa Neuca zaznacza, że podejmowała intensywne działania restrukturyzacyjne w ramach struktury sprzedaży i wsparcia sprzedaży. Znacznych nakładów wymagało m.in. przygotowanie nowych struktur telemarketingowych w ramach Grupy w celu podniesienia jakości i wydajności ich działania. Efektem tego było stopniowe zmniejszenie się centrów telemarketingowych do uzyskania struktury 13 centrów na koniec 2012 roku. Zmniejszeniu uległa także liczba zarówno magazynów, jak i pracowników magazynowych.

Jednorazowe koszty restrukturyzacji grupy wyniosły w I półroczu 2012 r. ok. 3,7 mln zł, z czego główne pozycje to koszty związane z odprawami i odszkodowaniami dla pracowników (3,3 mln zł) oraz koszty związane z fizyczną likwidacją magazynów.

W pierwszym półroczu liczba produktów w portfolio Synoptis Pharma wzrosła do 55, przy czym w drugim kwartale na rynek wprowadzono 10 pod marką Apteo. Neuca zapowiada, że w kolejnych kwartałach wysoka dynamika nowych wdrożeń będzie się utrzymywać i zgodnie z wcześniejszymi założeniami w 2012 roku Synoptis pokaże dodatni wynik na poziomie netto.

REDAN

Redan stawia na rozwój sprzedaży za granicą oraz kanału internetowego. System e-commerce w tym roku przyniesie ponad 20 mln zł sprzedaży. W 2015 roku ma to być już 100 mln zł - zapowiedzieli na konferencji prasowej przedstawiciele spółki.

"Skoncentrujemy się na rozwoju rentownych kanałów: e-commerce i sklepów zagranicznych. Jednocześnie zamierzamy ograniczać nierentowne segmenty, przede wszystkim sklepy własne w Polsce. Zdecydowaliśmy o zamknięciu sześciu sklepów własnych z 65 posiadanych placówek, do końca roku zamkniemy jeszcze co najmniej trzy punkty" - powiedział Bogusz Kruszyński, wiceprezes firmy.

Dodał, że dziewięć zamykanych przez spółkę sklepów przyniosło w pierwszej połowie tego roku 1,6 mln zł straty.

Po pierwszym półroczu grupa miała 9 mln zł straty netto wobec 1,6 mln zł zysku netto przed rokiem. Wynik operacyjny wyniósł minus 8,9 mln zł, podczas gdy przed rokiem grupa miała 1,8 mln zł zysku netto. Sprzedaż wzrosła w tym okresie do 195 mln zł ze 170,1 mln zł.

"Pod koniec zeszłego roku, spodziewając się, że sytuacja na rynku będzie coraz trudniejsza, podjęliśmy działania, które miały nam pomóc w trudnym otoczeniu. Zaczęliśmy wprowadzać zmiany w części modowej i dyskontowej. Obecnie je wdrażamy. W międzyczasie wyniki uległy pogorszeniu, cały proces wymaga bowiem czasu. Podejmujemy działania, by tę sytuację odwrócić" - powiedział Kruszyński.

Przedstawiciele spółki poinformowali, że na wynik grupy negatywnie wpłynęły zarówno rezultaty części dyskontowej, jak i modowej. Największy wpływ miał na to niższy przyrost sprzedaży w stosunku do przyrostu kosztów. Obniżyła się też marża w części modowej.

Kruszyński powiedział, że w obecnej sytuacji trudno będzie powtórzyć wyniki ubiegłego roku. Wówczas zysk netto Redanu wyniósł 2,6 mln zł, a przychody 380,4 mln zł.

"Jesteśmy przekonani, że na poziomie wyniku na sprzedaży w 2012 r. będzie zysk. Jak natomiast będzie wyglądać wynik netto, na chwilę obecną trudno mówić" - poinformował.

SEGMENT MODOWY

Pogorszenie sytuacji na rynku modowym Kruszyński tłumaczy rosnącą konkurencją i niekorzystnymi kursami walutowymi. W tej sytuacji Redan wdraża strategię Express Yourself, zmienia kolekcję, w większym stopniu koncentrując się na trendach w modzie i nasila działania marketingowe.

Szans dla segmentu upatruje w e-commerce i w rozwoju zagranicznym

Sprzedaż segmentu e-commerce w tym roku przekroczy 20 mln zł. W kolejnych latach ma wyraźnie rosnąć.

"Racjonalnie prognozujemy, że w 2015 r. sprzedaż w tym kanale wyniesie ok. 100 mln zł" - poinformował Kruszyński.

Planowane są dalsze otwarcia sklepów na Ukrainie i w Rosji. Na koniec lipca tego roku spółka miała 47 sklepów za granicą. Do końca roku liczba ta ma wzrosnąć do 60. Przedstawiciele Redanu widzą duży potencjał rynku rosyjskiego.

Aby poprawić sytuację krajowych sklepów własnych spółka renegocjuje czynsze i zmienia system zarządzania placówkami (wdraża nowy system motywacyjno-płacowy i wymienia kierowników placówek na agentów-przedsiębiorców).

SEGMENT DYSKONTOWY

Obszar dyskontowy to sklepy Textil Market. Również w tym segmencie koszty rosły szybciej niż sprzedaż.

"Wzrost kosztów wiąże się ze wzrostem liczby sklepów. Dostosowujemy procesy do większej skali działalności firmy. Prowadzimy też działania marketingowe na większą skalę" - poinformował wiceprezes.

Dodał, że spółka postanowiła zmodyfikować relacje między walką o dynamiczny rozwój sprzedaży a rentownością. Planuje otwierać nowe sklepy tylko w pewnych wynikowo lokalizacjach. Przygotowuje się też do rozpoczęcia sprzedaży dyskontowej za granicą, w pierwszej kolejności na Ukrainie.

"Badamy, jak wejść na rynek ukraiński, w jakich miejscowościach otwierać sklepy. W 2013 roku zamierzamy uruchomić kilkanaście pierwszych placówek na Ukrainie, by mieć próbkę tamtejszego rynku" - powiedział wiceprezes.

Na koniec lipca Redan miał 273 sklepy Textil Market. Do końca roku liczba ta powinna zbliżyć się do 290.

ZELMER

Zelmer spodziewa się, że do konkretnych rozmów z wybranymi podmiotami w sprawie pozyskania inwestora strategicznego dla spółki dojdzie w ciągu kilku tygodni - poinformował prezes Janusz Płocica na wtorkowej konferencji prasowej Zelmera.

"Proces jest na wstępnym etapie. Przewidujemy, że zakończy się w ciągu kilku miesięcy. Liczymy, że w ciągu kilku tygodni przystąpimy do bardziej skonkretyzowanych rozmów z wybranymi podmiotami" - powiedział Płocica.

Zarząd Zelmera zdecydował o rozpoczęciu poszukiwania inwestora strategicznego dla spółki. Według przedstawicieli firmy pozyskanie inwestora powinno nastąpić poprzez nabycie akcji spółki w drodze wezwania, co zagwarantuje wszystkim akcjonariuszom prawo do wyjścia z inwestycji w tym samym czasie i na jednakowych zasadach.

"Dla nas najistotniejsze jest pozyskanie inwestora strategicznego, czyli takiego, który nie zaangażuje się w spółkę na trzy miesiące, żeby zrealizować zysk, ale będzie długoterminowo zainteresowany rozwojem. Może to być zarówno inwestor branżowy, jak i finansowy. W zależności od tego, jaki będzie miał potencjał i w jakiej skali będzie działał, chcemy żeby coś wniósł do naszej spółki, np. dostęp do nowych rynków, zwiększenie produkcji naszej fabryki, rozwój marki Zelmer, wykorzystanie efektów skali, transfer technologii czy dostęp do korzystniejszego finansowania" - powiedział Płocica.

Dodał, że proces poszukiwania inwestora strategicznego nie będzie odbiegać od standardowych tego typu procesów.

"Proces właśnie się zaczyna, to nie jest tak, że poinformowaliśmy o nim rynek w końcowej fazie i będziemy już teraz wybierać inwestora, tylko właśnie teraz zaczynamy wysyłać informacje do inwestorów i oczekujemy od nich szybkich odpowiedzi. Wydaje się, że całość zakończy się w terminie kilku miesięcy, a to oznacza, że wybrany partner ogłosi publiczne wezwanie na 100 proc. akcji" - powiedział prezes Zelmera.

Na pytanie, jaki jest scenariusz w przypadku niepowodzenia w poszukiwaniu inwestora, Płocica powiedział:

"Po to dobrze przygotowaliśmy się do tego procesu, żeby poświęcić mu wystarczającą ilość środków i czasu. Jesteśmy zdeterminowani i zakładamy, że w kilka miesięcy skutecznie zakończymy całą operację".

Zarząd Zelmera uważa, że pozyskanie inwestora strategicznego i uzyskanie stabilnej struktury własnościowej jest konieczne dla zapewnienia skuteczności w przygotowaniu i realizacji nowej strategii grupy na lata 2014-2016.

Przy pozyskiwaniu inwestora Zelmer wspierać będą doradca finansowy Societe Generale i doradca prawny Allen & Overy, A.Pędzich.

Zelmer poinformował, że dla zapewnienia potencjalnym inwestorom i obecnym akcjonariuszom równego dostępu do informacji na temat spółki, do chwili zakończenia procesu pozyskiwania inwestora spółka będzie publikowała w formie raportów bieżących podstawowe dane finansowe grupy kapitałowej w ujęciu miesięcznym, w terminie do 15 dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu, za który publikowane są wyniki. Dane te obejmować będą przychody ze sprzedaży, EBITDA i zysk netto uzyskane w danym miesiącu.

ZATKAMA

Grupa Zetkama spodziewa się, że w ciągu dwóch lat jej spółka zależna Armak osiągnie poziom 40 mln zł przychodów ze sprzedaży. Do wzrostu wyników mają przyczynić się realizowane przez spółkę inwestycje i procesy restrukturyzacyjne - poinformował na konferencji Leszek Jurasz, prezes Zetkamy.

"W tym roku, zgodnie z naszymi prognozami, Armak powinien mieć sprzedaż na poziomie około 20 mln zł. Jednak w ciągu najbliższych dwóch lat spodziewam się, że uda mu się co najmniej podwoić swoje przychody do poziomu 40 mln zł rocznie" - powiedział Jurasz.

"Ten wzrost wyników będzie efektem prowadzonych w tej spółce inwestycji, jak i również procesów restrukturyzacyjnych, które wkrótce tam rozpoczniemy. Oprócz sprzedaży bardzo zależy nam również na poprawie marż" - dodał.

W lipcowym wywiadzie dla PAP prezes Jurasz poinformował, że w ciągu najbliższych 2-3 lat w Armaku Zetkama zainwestuje około 15 mln zł. Planowane nakłady dotyczą budowy centrum technologii i rozwoju oraz trzech nowych szeregów linii produktowych.

Zapytany o koszty restrukturyzacji, prezes Zetkamy odpowiedział: "jest to kwota rzędu 1-1,5 mln zł".

W skład grupy kapitałowej Zetkama wchodzą spółki Zetkama, Śrubena Unia, MCS oraz Armak.

Zetkama produkuje armaturę przemysłową i odlewy żeliwne. Śrubena Unia prowadzi działalność na rynku elementów złącznych (śruby, wkręty, nakrętki i nity). W MCS produkowane są rury do systemów wydechowych oraz komponenty metalowe i aluminiowe głównie na potrzeby przemysłu samochodowego.

W Armaku produkowane są zawory bezpieczeństwa, zawory zaporowe elektromagnetyczne, płynowskazy, zasuwy z obiegiem i bez oraz zawory zwrotne.(PAP)

kam/ ana/ morb/ bas/ jtt/ jow/ pr/ mto/ seb/ amac/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)