Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przetarg na samolot szkolny dla wojska

0
Podziel się:

Ministerstwo obrony narodowej chce niebawem ogłosić przetarg na samoloty
szkolenia zaawansowanego, pozwalające przygotowywać lotników do pilotowania samolotów bojowych.
Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne (WZTT) do przetargu zostały właśnie opublikowane.

Ministerstwo obrony narodowej chce niebawem ogłosić przetarg na samoloty szkolenia zaawansowanego, pozwalające przygotowywać lotników do pilotowania samolotów bojowych. Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne (WZTT) do przetargu zostały właśnie opublikowane.

Wprowadzenie nowych samolotów szkolno-bojowych to jeden z projektów dotyczących modernizacji polskiego wojska. Przewiduje on pozyskanie szesnastu samolotów szkolno-bojowych klasy LIFT - Lead In Fighter Trainer. LIFT to samoloty służące nie tylko szkoleniu pilotów przechodzących z samolotów szkolenia początkowego na bojowe odrzutowce, takie jak F-16 i MiG-29, ale pozwalające także na loty treningowe tańsze niż odbywane na myśliwcach.

Do dostępnych obecnie samolotów klasy LIFT należą m.in. brytyjski hawk w nowej wersji AJT; koreański T-50, skonstruowany wspólnie z produkującym F-16 koncernem Lockheed Martin; włoski aermacchi M-346 i czeski aero L-159.

"Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne dla LIFT-ów zostały właśnie opublikowane; firmy mają możliwość zobaczenia, jakie są wymagania Sił Zbrojnych" - powiedział PAP wiceszef MON Marcin Idzik.

WZTT dla Zintegrowanego Systemu Szkolenia Personelu Lotniczego Sił Zbrojnych - poziom LIFT, z którymi zapoznała się PAP, liczą wraz z załącznikami ok. 180 stron.

Określono w nich wymagania dotyczące samolotów szkolno-bojowych - m.in. ich osiągów, zasięgu, manewrowości, systemu walki elektronicznej, konstrukcji, systemu nawigacyjnego, wyposażenia ratowniczego, systemu uzbrojenia czy wyposażenia osobistego pilota. W WZTT wskazano także wymagania dla symulatorów lotu, m.in. w zakresie wsparcia technicznego, stanowisk pilota i instruktora, systemu informatycznego czy współpracy z innymi systemami. Zawarto w nich także oczekiwania dotyczące m.in. wyposażenia obsługowo-naprawczego oraz części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

"Przedmiotem zamówienia będzie cały system - dostawa samolotów, niezbędnej infrastruktury oraz pakietu logistyczno-szkoleniowego" - wskazał wiceszef MON.

Idzik podał, że jesienią, tuż po wakacjach, planowane są negocjacje techniczne z wybranymi firmami, tak by do końca roku móc zawrzeć umowy. "Przewidujemy formę przetargu nieograniczonego wraz ewentualną dogrywką w postaci licytacji elektronicznej, jeśli firmy spełnią wszystkie nasze wymagania" - powiedział minister. Pytany przez PAP o termin dostaw 16 samolotów typu LIFT, Idzik wskazał jako graniczny rok 2015.

Samoloty szkolne polskiego wojska to obecnie turbośmigłowe PZL-130 Orlik i oblatany w roku 1960 odrzutowy TS-11 Iskra, który według planów ma zostać wycofany po 2012 roku. Po początkowym szkoleniu na tych samolotach piloci samolotów bojowych są kierowani wprost do eskadr wyposażonych w MiGi-29 lub Su-22, piloci nowych wielozadaniowych F-16 szkolą się w USA na treningowych T-38 i F-16, po czym loty treningowe wykonują już w kraju samolotami bojowymi.(PAP)

ktl/ itm/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)