Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Referendum strajkowe na kolei

0
Podziel się:

Związki zawodowe z PKP Cargo, PKP Intercity oraz Przedsiębiorstwa Napraw
Infrastruktury (PNI) chcą przeprowadzić referendum strajkowe od 22 marca do 20 kwietnia br. -
poinformował w czwartek PAP Leszek Miętek ze Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce.

Związki zawodowe z PKP Cargo, PKP Intercity oraz Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury (PNI) chcą przeprowadzić referendum strajkowe od 22 marca do 20 kwietnia br. - poinformował w czwartek PAP Leszek Miętek ze Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce.

"Podjęliśmy decyzję o uruchomieniu referendum strajkowego w planowanych do prywatyzacji spółkach PKP. Nie możemy pozwolić na sprzedawanie majątku kolejowego bez żadnych gwarancji dla pracowników tam zatrudnionych, ale również - w naszym przekonaniu - ze szkodą dla państwa" - powiedział Miętek.

Wyjaśnił, że fiaskiem zakończyło się w środę dwudniowe posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa z udziałem przedstawicieli związków zawodowych, Ministra Infrastruktury oraz pracodawców kolejowych.

Jak powiedział Miętek, strona społeczna domaga się, by w związku z prowadzonym procesem prywatyzacji spółek Grupy PKP, odbyły się negocjacje zarządów spółek i partnerów społecznych i by zostały zawarte pakty gwarancji pracowniczych. Miałyby być one oddzielne dla pracowników każdej z prywatyzowanych spółek i stanowić część zobowiązań finansowo-prawnych inwestorów w prywatyzowanej spółce.

"W związku z tym, że strona rządowa nie zgodziła się na zawarcie porozumienia z klauzulą zabezpieczającą realizację postanowienia o paktach gwarancji pracowniczych, związki zawodowe zdecydowały o uruchomieniu referendum strajkowego" - powiedział Miętek.

W referendum ma być zadane pytanie: "Czy jesteś za podjęciem akcji strajkowej w przypadku kontynuacji procesu prywatyzacji spółek kolejowych bez gwarancji zawarcia pakietów socjalnych?". Pod stanowiskiem w sprawie decyzji o referendum podpisali się m.in. związkowcy z Federacji Związków Zawodowych Pracowników PKP, Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce, Krajowej Sekcji Kolejarzy "Solidarność 80" i Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność".

"Chcemy dalej negocjować pakt gwarancji pracowniczych, jako element procesu prywatyzacyjnego" - dodał Miętek.

Rzecznik resortu infrastruktury Mikołaj Karpiński powiedział PAP, że resort wyraża przekonanie, iż w trakcie kolejnych posiedzeń zostanie wypracowany kompromis, gwarantujący zarówno zabezpieczenie interesów pracowników, jak i celów stawianych prywatyzacji.

W komunikacie resortu przesłanym w czwartek po zakończeniu spotkania napisano, że przedmiotem posiedzenia był sposób prowadzenia negocjacji w sprawie paktów gwarancji socjalnych w spółkach PKP objętych programem prywatyzacji.

"Pracodawcy kolejowi zaproponowali, aby w projekcie prywatyzacji spółki PNI strona związkowa wynegocjowała i podpisała z inwestorem wskazanym przez PKP SA, jako potencjalnym nabywcą spółki PNI, pakt gwarancji socjalnych. Tryb ten jest analogicznie stosowany przez resort Skarb Państwa w prowadzonych projektach prywatyzacyjnych. Ponadto pracodawcy zaproponowali stronie związkowej niezwłoczne przystąpienie do negocjacji z zarządem PKP Cargo w sprawie paktu socjalnego, który byłby uwzględniony w rozpoczynającym się w najbliższym czasie procesie prywatyzacji spółki PKP Cargo" - napisano.

"Strona związkowa nie przyjęła tych propozycji. Wobec powyższego pracodawcy kolejowi ponowili propozycje wspólnego stanowiska zespołu określającego zasady negocjowania paktu gwarancji socjalnych" - czytamy w komunikacie.

Jak powiedział Miętek, kolejne spotkanie Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa zaplanowane jest na 1 kwietnia. (PAP)

aop/ mki/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)