Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sejm: Projekt zmian w ustawie o transporcie kolejowym - do podkomisji

0
Podziel się:

Projekt zmiany ustawy o transporcie kolejowym dot. m.in. prowadzenia
rejestru infrastruktury kolejowej trafi do prac w podkomisji - zdecydowali posłowie komisji
infrastruktury. Ustawa będzie kolejnym krokiem do unifikacji kolei we wszystkich krajach UE.

Projekt zmiany ustawy o transporcie kolejowym dot. m.in. prowadzenia rejestru infrastruktury kolejowej trafi do prac w podkomisji - zdecydowali posłowie komisji infrastruktury. Ustawa będzie kolejnym krokiem do unifikacji kolei we wszystkich krajach UE.

Posłowie sejmowej komisji infrastruktury uznali, że projekt wymaga jeszcze tylu szczegółowych prac, że lepiej będzie opracować go w mniejszym zespole i dopiero później omówić w komisji jeszcze raz.

Zmiany mają dostosować polskie prawo do przepisów europejskich. Jak wyjaśnił we wtorek posłom wiceminister transportu Andrzej Massel, chodzi o konkretnie o zapisy dyrektywy o interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie.

Interoperacyjność kolei to europejski projekt mający na celu poprawę konkurencyjności sektora kolejowego tak, by mógł on skuteczniej konkurować z innymi rodzajami transportu. Zmiany w prawie stopniowo zmierzają do unifikacji systemu kolei na terytorium wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej, a także do likwidacji barier technicznych i proceduralnych na granicy Polski z państwami UE oraz harmonizacji prawa.

Proponowane w rządowym projekcie nowelizacji ustawy zmiany obejmują trzy grupy zagadnień: dotyczące dopuszczania do eksploatacji wyrobów oraz określonych części systemu kolei; prowadzenia krajowego rejestru infrastruktury kolejowej oraz certyfikowania podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie wagonów towarowych.

W projekcie określono, że warunkiem dopuszczenia do eksploatacji typów budowli i typów urządzeń mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego, jest uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu dla pierwszego ich egzemplarza. Decyzje dotyczące wydania, odmowy lub cofnięcia takiego świadectwa podejmuje prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Natomiast kolejne egzemplarze - zgodne z dopuszczonym typem - będą przekazywane do eksploatacji na podstawie deklaracji, wydawanej przez producenta.

Jak napisano w uzasadnieniu projektu, wyeliminuje to obowiązek każdorazowego uzyskiwania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu dla tych samych typów urządzeń i budowli, eksploatowanych przez różnych przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury i użytkowników bocznic. Tym samym zmniejszą się koszty związane z uzyskiwaniem dopuszczeń do eksploatacji, prostsze będą też z tym związane procedury administracyjne.

Rząd proponuje także, by rozszerzyć rejestr infrastruktury kolejowej o bocznice kolejowe eksploatowane w Polsce. Taki rejestr będzie prowadzony przez prezesa UTK. Natomiast zmiany dotyczące zasad certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie wagonów towarowych polegają na doprecyzowaniu zadań prezesa UTK.

"Stopniowe rozszerzanie zakresu stosowania interoperacyjności w Polsce wpłynie korzystnie na poprawę oferty przewozowej w połączeniach międzynarodowych (...). Rozszerzenie zakresu stosowania interoperacyjności może przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności transportu kolejowego, wzrostu konkurencji w sektorze międzynarodowych pasażerskich i towarowych przewozów kolejowych" - czytamy w uzasadnieniu. (PAP)

her/ drag/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)