Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sejm za zmianami Senatu do nowelizacji prawa o transporcie drogowym

0
Podziel się:

Sejm przyjął w piątek cztery poprawki Senatu do nowelizacji ustaw: o
transporcie drogowym i o drogach publicznych. Celem nowelizacji jest dostosowanie prawa do
wprowadzenia od 1 lipca br. e-myta. Przyjęte poprawki są głównie doprecyzowujące.

Sejm przyjął w piątek cztery poprawki Senatu do nowelizacji ustaw: o transporcie drogowym i o drogach publicznych. Celem nowelizacji jest dostosowanie prawa do wprowadzenia od 1 lipca br. e-myta. Przyjęte poprawki są głównie doprecyzowujące.

W głosowaniu uczestniczyło 404 posłów, czterech było za odrzuceniem senackich poprawek, a 400 było za ich przyjęciem. Poprawki mają charakter redakcyjny i doprecyzowujący.

Sejm znowelizował ustawy o transporcie drogowym i o drogach publicznych na początku czerwca br. - w związku z uruchomieniem elektronicznego systemu poboru opłat za przejazd po autostradach i drogach krajowych.

O północy 1 lipca 2011 roku miał ruszyć system elektronicznego poboru opłat za korzystanie z niektórych dróg krajowych. Tak sie jednak nie stało. Wykonawca - austriacka firma Kapsch - zapewnia, że system zadziała w ciągu dnia - informuje GDDKiA.

Zgodnie z kontraktem, za to opóźnienie Kapsch zapłaci Skarbowi Państwa 1 mln zł kary i pokryje szkodę. Jeśli znowu nie dotrzyma słowa - za każdy kolejny dzień zapłaci kolejny milion i wyrówna dalsze szkody - zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w przekazanym w piątek komunikacie.

Z informacji, które Kapsch przekazał GDDKiA wynika, że przyczyną opóźnienia jest brak podłączenia urządzeń zamontowanych na bramownicach do systemu informatycznego.

Jak już informowała wcześniej GDDKiA, w przypadku braku możliwości uruchomienia szczelnego systemu ViaTOLL od 1 lipca 2011 r., interes finansowy Skarb Państwa nie dozna żadnego uszczerbku. Konsorcjum Kapsch jest w takim przypadku kontraktowo zobowiązane do zapłaty kar umownych, jak również do zapłaty stosownego odszkodowania pokrywającego szkodę i utracone korzyści Skarbu Państwa. Poprzez odpowiednie zapisy umowy GDDKiA zadbała także o odpowiednią gwarancją bankową na zabezpieczenie zapłaty tych należności.

"Jednocześnie informujemy, że od północy 1 lipca 2011 r. Kapsch uruchomił manualny system poboru opłat na autostradzie A2 na odcinku Konin-Stryków dla samochodów osobowych. Przedstawiciele Kapsch potwierdzili, że do czasu uruchomienia systemu elektronicznego samochody ciężarowe będą mogły korzystać z tej trasy za darmo" - czytamy w komunikacie GDDKiA.

Od piątku 1 lipca zmieniły się zasady płacenia za autostrady - kierowcy ciężarówek, autobusów i samochodów z przyczepami płacą za przejazd, korzystając z elektronicznego systemu poboru opłat. Wszyscy za to płacą za przejazd A2 Konin-Stryków.

Kierowcy płacą za przejechanie kilometra autostrady nawet 53 gr. Rząd ustalił stawki tak, by ich wysokość zależała od kategorii pojazdów, a także klasy emisji spalin. Chodzi o to, by więcej za przejazd płaciły samochody cięższe i bardziej zanieczyszczające środowisko. Stawki wynoszą od 0,20 zł do 0,53 zł za kilometr autostrad i dróg ekspresowych oraz od 0,16 zł do 0,42 zł za kilometr pozostałych dróg krajowych.

Nowelizacja dostosowuje uprawnienia Głównego Inspektora Transportu Drogowego do kontrolowania prawidłowości uiszczania opłat. W nowelizacji przewidziano m.in. nadanie inspektorom transportu drogowego uprawnień do kierowania do sądów powszechnych wniosków o ukaranie oraz do udziału w rozprawach w charakterze oskarżyciela publicznego. (PAP)

her/ amac/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)