Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sejmowa komisja gospodarki za nowelizacją Prawa energetycznego

0
Podziel się:

Rozdział właścicielski przesyłu i obrotu gazem, obowiązek sprzedaży gazu
przez giełdę, ulgi dla przemysłu energochłonnego rekomenduje sejmowa komisja gospodarki w projekcie
nowelizacji Prawa energetycznego. Wprowadzenia części tych zapisów żąda KE.

Rozdział właścicielski przesyłu i obrotu gazem, obowiązek sprzedaży gazu przez giełdę, ulgi dla przemysłu energochłonnego rekomenduje sejmowa komisja gospodarki w projekcie nowelizacji Prawa energetycznego. Wprowadzenia części tych zapisów żąda KE.

W czwartek komisja przyjęła sprawozdanie podkomisji, która pracowała nad poselskim. Nowelizacja zawiera rozwiązania, które powinny doprowadzić do wycofania skarg przeciw Polsce, skierowanych przez Komisję Europejską do Trybunału Sprawiedliwości UE, w sprawie niepełnego wdrożenia przez nasz kraj wymogów dyrektyw, dotyczących wewnętrznego rynku gazu ziemnego i energii elektrycznej. W pozwach KE domaga się kar finansowych. Najważniejsze zastrzeżenia KE w kwestii rynków energii elektrycznej i gazu dotyczą zbyt małego stopnia ich liberalizacji.

Projekt nowelizacji wprowadza rozdział nadzoru właścicielskiego nad operatorem gazowego systemu przesyłowego oraz nad spółkami zajmującymi się wytwarzaniem lub dystrybucją paliw gazowych. Nadzór właścicielski nad operatorem gazowego systemu przesyłowego, którym jest Gaz-System - spółka należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa - ma wykonywać minister gospodarki. Obecnie nadzór ten należy do ministra skarbu.

Jednym z najważniejszych zapisów projektu nowelizacji, zwanej "małym trójpakiem" energetycznym, jest wprowadzenie tzw. obliga gazowego, czyli obowiązku sprzedaży przez firmy obracające gazem określonej części surowca za pośrednictwem giełdy. Przyjęte w projekcie rozwiązanie głosi, że od wejścia ustawy w życie do końca 2013 r. oblig wyniesie 30 proc., w pierwszej połowie 2014 r. - 50 proc., aby od 1 lipca 2014 r. wynosił docelowo 70 proc.

Nowelizacja wprowadza też m.in. definicję "odbiorcy wrażliwego", który może liczyć na dofinansowanie kosztów zakupu energii. Projekt definiuje odbiorcę wrażliwego energii elektrycznej jako osobę, której przyznano dodatek mieszkaniowy, a odbiorcę wrażliwego gazu - jako osobę, której przyznano ryczałt na zakup opału.

Status odbiorcy wrażliwego uprawnia do otrzymania - na jego wniosek - od gminy dodatku energetycznego - nie więcej jednak niż 30 proc. pewnego limitu, wyliczanego na podstawie średniego zużycia energii elektrycznej, średniej jej ceny i liczby osób w gospodarstwie domowym. Limit wysokości dodatku ogłasza co roku minister gospodarki, ma on też monitorować stan ich wykorzystania.

Nowelizacja wprowadza też pewne ulgi dla odbiorców przemysłowych, zużywających do produkcji duże ilości energii elektrycznej - ponad 100 GWh rocznie. W zależności od udziału kosztów energii w kosztach produkcji, nie będą oni częściowo musieli legitymować się potwierdzeniem zakupu energii ze źródeł odnawialnych, co obniża ogólne koszty działania.

Objęci tym systemem są odbiorcy wydobywający węgiel kamienny lub rudy metali nieżelaznych, prowadzący produkcję wyrobów z drewna - z wyłączeniem mebli, papieru, chemikaliów, wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych, szkła, ceramicznych materiałów budowlanych, metali, żywności.

Nowelizacja wprowadza też kadencyjność prezesa URE i definiuje tryb jego wybór.

Rząd poparł rozwiązania proponowane w projekcie nowelizacji. Trafi on teraz do II czytania na posiedzeniu plenarnym.(PAP)

wkr/ mki/ bk/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)