Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Senackie komisje o statutach uczelni niepublicznych

0
Podziel się:

Związki zawodowe będą mogły wpływać na kształt statutu uczelni
niepublicznej - z takim projektem nowelizacji ustawy o szkolnictwie wyższym wystąpiły we wtorek
senacka Komisja Nauki, Edukacji i Sportu i Komisja Ustawodawcza.

Związki zawodowe będą mogły wpływać na kształt statutu uczelni niepublicznej - z takim projektem nowelizacji ustawy o szkolnictwie wyższym wystąpiły we wtorek senacka Komisja Nauki, Edukacji i Sportu i Komisja Ustawodawcza.

W senackim projekcie, który na posiedzeniu obu komisji przedstawił przewodniczący Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Kazimierz Wiatr (PiS), zapisano, że "statut uczelni niepublicznej nadaje jej założyciel albo uchwala organ kolegialny uczelni wskazany w statucie, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych działających w uczelni".

Projekt ma dostosować system prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 28 kwietnia 2009 r., który orzekł, że przepis ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, uniemożliwiający związkom zawodowym wpływanie na kształt statutu uczelni niepublicznej, jest niezgodny z konstytucją. Wniosek do Trybunału o zbadanie tego przepisu złożyła Komisja Krajowa NSZZ "Solidarność".

W uzasadnieniu orzeczenia Trybunał wskazał, że związki zawodowe mają konstytucyjne prawo do udziału w procesie nadawania statutu uczelni niepublicznej, co wynika z art. 59 konstytucji, zgodnie z którym "związki zawodowe mają prawo do rokowań".

"Prawo do rokowań oznacza prawo do wyrażania opinii związków zawodowych we wszystkich sprawach dotyczących praw i obowiązków pracowników, w tym zgłaszane przez związki zawodowe uwagi i opinie do projektów statutów jako aktów prawnych normujących takie jednostki organizacyjne jak uczelnie publiczne i niepubliczne" - zaznaczył w uzasadnieniu orzeczenia Trybunał.

Statut uczelni niepublicznej reguluje m.in. kwestie odnoszące się do sytuacji prawnej osób zatrudnionych w szkołach wyższych, w tym przede wszystkim nauczycieli akademickich. Ponadto określa wymagania kwalifikacyjne, jakie musi spełniać kandydat na prorektora, kompetencje dziekana, tryb postępowania poprzedzającego zatrudnienie pracownika po raz pierwszy na podstawie mianowania, okresy zatrudnienia na stanowisku asystenta i adiunkta dla osób nieposiadających stopnia doktora i doktora habilitowanego, a także zasady i tryb przeprowadzania konkursu i kryteria oceny nauczycieli akademickich.

Za skierowaniem projektu do dalszych prac legislacyjnych opowiedzieli się wszyscy senatorowie komisji. (PAP)

nno/ hes/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)