Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Śląskie: Od wtorku zmiany w rozkładzie jazdy pociągów

0
Podziel się:

Od wtorku przybędzie połączeń kolejowych między Gliwicami a Częstochową
oraz Gliwicami a Zawierciem. Powrócą też pociągi na trasie Katowice-Oświęcim, zastępowane dotąd
autobusami. Wciąż jednak wiele połączeń Przewozów Regionalnych pozostanie zawieszonych.

Od wtorku przybędzie połączeń kolejowych między Gliwicami a Częstochową oraz Gliwicami a Zawierciem. Powrócą też pociągi na trasie Katowice-Oświęcim, zastępowane dotąd autobusami. Wciąż jednak wiele połączeń Przewozów Regionalnych pozostanie zawieszonych.

"Nasza sytuacja taborowa normalizuje się, jednak nie na tyle aby przywrócić wszystkie zawieszone połączenia. W miarę powrotu naszych jednostek z zakładów naprawczych połączenia będą systematycznie przywracane" - zapewnia Magdalena Tosza ze Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Katowicach.

W grudniu z powodu zimowych warunków i kłopotów z taborem przewoźnik zawiesił kursowanie ok. 10 proc. pociągów w regionie - 56 z nich przestało kursować, a 24 zostały skrócone. Sytuacja miała wrócić do normy w połowie stycznia, ale okres zawieszenia przedłużono do końca lutego. Okazało się jednak, że także teraz nie uda się wznowić wszystkich połączeń.

W skorygowanym rozkładzie jazdy, od wtorku, powracają cztery połączenia: dwa w relacji Częstochowa-Gliwice (odjazdy z Częstochowy o 9.49, z Gliwic o 12.23) i dwa w relacji Zawiercie-Gliwice (odjazdy z Zawiercia o 7.07, z Gliwic o 16.23). Przywrócono też połączenie kolejowe między Oświęcimiem a Katowicami (z Oświęcimia o 5.20, 6.30 i 15.44, z Katowic o 6.22, 14.25 i 15.30).

Korekta rozkładu, która będzie obowiązywać do końca maja, dotyczy także godzin odjazdów niektórych pociągów. Chodzi o dostosowanie ich do rzeczywistego czasu przejazdu, wynikającego m.in. z prowadzonych na torach robót. Zwykle są to maksymalnie kilkuminutowe zmiany godzin odjazdów i przyjazdów pociągów. O zmianach przewoźnik informuje na plakatach, na stronie internetowej, w punktach informacyjnych, rozdaje też bezpłatne liniowe rozkłady jazdy.

Kolejne połączenia mają być przywracane systematycznie, w miarę jak przybywać będzie taboru powracającego z naprawy. Na obecną sytuację wpłynął m.in. nierozstrzygnięty z powodu zbyt wygórowanych - zdaniem przewoźnika - cen przetarg na naprawy rewizyjne. Przewozy Regionalne zdecydowały o powtórzeniu tego przetargu.

Wśród zawieszonych zimą połączeń były niektóre pociągi relacji Bytom-Gliwice, Tychy Miasto-Sosnowiec, Tychy Miasto-Katowice, Katowice-Częstochowa, Tarnowskie Góry-Herby Stare, Katowice-Wisła Głębce, Gliwice-Zawiercie oraz Gliwice-Częstochowa. Skrócenie pociągów dotknęło pasażerów niektórych pociągów relacji Częstochowa-Gliwice, Rybnik-Katowice, Katowice-Kraków i Katowice-Częstochowa. Być może część z nich powróci po kolejnej korekcie rozkładu, z początkiem czerwca.

Zaniepokojony przedłużającym się zawieszeniem kursowania części pociągów jest samorząd woj. śląskiego. Jak powiedział w poniedziałek PAP marszałek woj. śląskiego Adam Matusiewicz, sprawa zawieszonych połączeń "będzie musiała znaleźć odzwierciedlenie w tegorocznej umowie dotacji dla Przewozów Regionalnych".

Matusiewicz podkreślił, że "coraz bardziej cieszy się" ze zbliżającego się uruchomienia samorządowej spółki kolejowej Koleje Śląskie, która pozwoli na częściowe na razie uniezależnienie się regionu od Przewozów Regionalnych. "Jeżeli przejmiemy pewną część rozkładu jazdy jako Koleje Śląskie, jest to dodatkowy element, który w istotny sposób może zmienić naszą umowę o dofinansowanie" - dodał.

Marszałek wyjaśnił, że wysokość tegorocznej dotacji dla PR będzie jeszcze przedmiotem negocjacji. Zaznaczył jednak, że nie "widzi szans" kontynuowania od 1 stycznia 2013 r. zawartej przez poprzedni samorząd pięcioletniej umowy zakładającej coroczne dotowanie PR kwotą przekraczającą 100 mln zł. "Kosztowałoby to zbyt wiele pasażerów naszego województwa i zbyt wiele wstydu władzy samorządowej" - ocenił Matusiewicz.

Jesienią 2007 r. samorząd woj. śląskiego zawarł z Przewozami Regionalnymi wieloletnią umowę o świadczenie usług w zakresie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, obowiązującą do końca 2012 r. W ciągu pięciu lat regionalny samorząd przeznacza na takie przewozy do 510 mln zł. W latach 2008-2009 łącznie przekazano na ten cel ponad 182,7 mln, a w 2010 r. ok. 110 mln zł. Do wykorzystania w latach 2011-12 jest 216,8 mln zł.(PAP)

mab/ mtb/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)