Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Śląskie: PKP PLK odnowi odcinki trasy Gliwice Łabędy - Sosnowiec Jęzor

0
Podziel się:

PKP PLK chce do końca listopada odnowić odcinki trasy kolejowej z Gliwic
Łabęd do Sosnowca Jęzora przez Zabrze, Katowice i Mysłowice. Spółka ogłosiła przetarg na
rewitalizację trzech jej fragmentów - o szacunkowej wartości 107,2 mln zł netto.

PKP PLK chce do końca listopada odnowić odcinki trasy kolejowej z Gliwic Łabęd do Sosnowca Jęzora przez Zabrze, Katowice i Mysłowice. Spółka ogłosiła przetarg na rewitalizację trzech jej fragmentów - o szacunkowej wartości 107,2 mln zł netto.

PKP PLK zarządca kolejową infrastrukturą.

Chodzi o międzynarodową linię kolejową E30 między Gliwicami a Sosnowcem Jęzorem. Odtworzenie tego odcinka do 2015 r. zapisano w wieloletnim planie inwestycyjnym resortu infrastruktury. Wcześniej - dzięki unijnym środkom - gruntownie zmodernizowano odcinek linii E30 z Wrocławia do Opola. Pod koniec 2011 r. - w ramach planowanego do 2014 r. kolejnego unijnego projektu - rozpoczęto prace od sosnowieckiej dzielnicy Jęzor w kierunku Krakowa.

Pierwotnie cały ten unijny projekt zakładał modernizację odcinka z Zabrza do Krakowa. Ponad trzy lata temu, po kalkulacjach, wypadł z niego odcinek wiodący przez aglomeracją katowicką - od granicy Gliwic i Zabrza, przez Katowice i Mysłowice do Sosnowca Jęzora. W zamian rozpoczęto wówczas przygotowywanie tzw. inwestycji rewitalizacyjnej, zakładającej przywrócenie prędkości z jakimi pierwotnie mogły jeździć tam pociągi.

Chodzi o znacznie mniejszy zakres prac, niż przy modernizacjach ze środków unijnych, które zakładają zwykle zwiększanie prędkości do 160-200 km/h. Odcinek z Gliwic do Sosnowca Jęzora przecina centra kilku miast i jest silnie obciążony regionalnym ruchem pasażerskim. Parametry projektowe większej jego części zakładają prędkości maksymalne od 90 do 120 km/h. Po ewentualnej modernizacji niewiele pociągów rozpędzałoby się tam bardziej - ze względu na częste stacje i przejazd przez miasta.

Obecnie - ze względu na degradację linii - między Gliwicami a Katowicami prędkość pociągów nie przekracza 60 km/h, w Mysłowicach ograniczono ją nawet do 20 km/h. Z punktu widzenia podróżnego rewitalizacja da więc podobny efekt, jak modernizacja. Odtworzenie zakłada m.in. kompleksową wymianę torów i naprawę obiektów inżynieryjnych.

Koszty odtworzenia całego odcinka Gliwice - Sosnowiec Jęzor przewidziano przed kilkoma laty na 285 mln zł - do zrealizowania z budżetu państwa ze środków zaoszczędzonych na przetargach. W środę PKP PLK ogłosiły przetarg na rewitalizację linii kolejowych: nr 137 na odcinkach Gliwice Łabędy - Gliwice - Zabrze i Ruda Chebzie - Chorzów Batory oraz nr 134 na szlaku Sosnowiec Jęzor - Mysłowice, o łącznej szacunkowej wartości 107,2 mln zł netto. Oferty można zgłaszać do 12 marca. Termin zakończenia prac określono na koniec listopada tego roku.

Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie dokumentacji projektowej, a potem przebudowa na tych odcinkach nawierzchni kolejowej i rewitalizacja obiektów inżynieryjnych. Zaplanowano też m.in. przebudowę peronu wyspowego stacji Zabrze, kompleksową przebudowę sieci trakcyjnej w Zabrzu i na odcinku Chorzów Batory - Ruda Chebzie oraz regulację sieci w innych miejscach. Inne prace mają objąć automatykę kolejową, telekomunikację i elektroenergetykę.

To niejedyny odcinek linii kolejowych w regionie, który wkrótce ma zostać zrewitalizowany. W czwartek warta 439,5 mln zł brutto oferta firmy ZUE została wybrana w przetargu obejmującym zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu "Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 1, 133, 160 i 186 na odcinku Zawiercie - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Jaworzno Szczakowa". To jeden z dużych projektów rewitalizacyjnych mających zwiększać słabą dotąd absorpcję unijnych środków na kolei. (PAP)

mtb/ amac/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)