Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

SLD: Polska potrzebuje pakietu na rzecz rozwoju przemysłu samochodowego

0
Podziel się:

Rewitalizacja dwóch polskich marek FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) i FSM
(Fabryka Samochodów Małolitrażowych), likwidacja podatku akcyzowego od samochodów, 20-procentowe
zniżki na zakup nowych aut - to niektóre pomysły mające, według SLD, pomóc branży motoryzacyjnej.

Rewitalizacja dwóch polskich marek FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) i FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych), likwidacja podatku akcyzowego od samochodów, 20-procentowe zniżki na zakup nowych aut - to niektóre pomysły mające, według SLD, pomóc branży motoryzacyjnej.

Pakiet propozycji przedstawili w piątek na konferencji prasowej w Sejmie szef Sojuszu Leszek Miller oraz dr Wojciech Szewko z zarządu SLD.

Zdaniem Millera branża motoryzacyjna w Polsce wymaga pomocy. Podkreślał, że rządy w różnych krajach, np. w Stanach Zjednoczonych, nie wahają się przed interwencją, by wesprzeć tę gałąź przemysłu.

"Natomiast bezczynność (polskich władz), z którą mamy do czynienia, powoduje tylko to, że - tak jak to było w Tychach - będziemy mieli do czynienia z kolejnymi zwolnieniami i kolejnym wzrostem bezrobocia" - powiedział szef SLD.

Szewko mówił z kolei, że Polsce potrzebny jest pakiet na rzecz rozwoju samochodowego i "przede wszystkim uznanie, że branża motoryzacyjna jest jedną ze strategicznych dla rozwoju gospodarki polskiej".

Zaznaczył, że branża samochodowa w Polsce daje przychody rzędu 77 mld zł, a zatrudnionych jest w niej pośrednio i bezpośrednio około 300 tys. osób w Polsce. Podkreślił też, że prawie 5 proc. PKB jest wytwarzanych przez tę branżę.

Dlatego - poinformował - SLD przygotował pakiet propozycji, który szczegółowo ma zostać przedstawiony na konferencji Sojuszu zorganizowanej wspólnie z przedstawicielami tej branży.

"Po pierwsze, od strony popytu na samochody osobowe, uważamy, że należy niezwłocznie, natychmiast i bezwzględnie zakończyć z prawie 20-letnią fikcją samochodów z kratką, bankowozów i tym podobnych rzeczy. (...) Ma być pełne odliczanie VAT od samochodów osobowych zakupionych przez firmy" - powiedział.

SLD proponuje także rewitalizację dwóch marek polskich - FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) i FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych). "Jeśli rząd czeski mógł utrzymać markę Skoda, dokonać korzystnego aliansu z Volksvagenem, to w tej chwili Skoda jest jedną z najlepiej sprzedających się marek na świecie i najlepiej sprzedającą się marką w Polsce" - powiedział Szewko.

Dodał, że - wzorem niemieckim czy słowackim - należy w Polsce wprowadzić dopłaty do zakupu nowych samochodów przez osoby fizyczne. "Osoby fizyczne powinny otrzymywać - w przypadku, gdy jeszcze zdają samochód stary - po pierwsze 20-procentową zniżkę na zakup nowego samochodu, jeśli jego wartość nie przekracza 70 tys. zł, a po drugie państwo powinno pokrywać koszty złomowania starego pojazdu, jeśli jest on przy okazji tej transakcji zdawany" - wyliczał.

Sojusz postuluje również likwidację akcyzy od samochodów; według SLD powinna zostać zastąpiona "podatkiem ekologicznym". "Ten podatek ekologiczny powinien być uzależniony od wieku auta oraz jego szkodliwości dla środowiska, czyli - krótko mówiąc - niebezpieczeństwa tego auta" - wyjaśnił. Według niego, takie rozwiązanie będzie promowało kupowanie nowych samochodów.

"Ponadto uważamy, że (...) państwo powinno przeznaczyć grant specjalny z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w wysokości ok. 500 mln zł na rozwój polskich technologii silników elektrycznych oraz silników napędzanych biopaliwami" - powiedział. Przekonywał, że wszystkie wiodące koncerny świata oferują samochody o napędzie hybrydowym bądź elektrycznym i w te branże powinno się w Polsce inwestować.

SLD proponuje również "ulgi dla nowoczesności". Jak tłumaczył Szewko, chodzi o to, że "firmy - przy zakupie samochodów najwyższych generacji, czyli tych z silnikami elektrycznymi - powinny otrzymywać tańsze kredyty regwarantowane przez Skarb Państwa".

Przypomniał też, że program gospodarczy SLD zakłada skoncentrowanie trzech okręgów przemysłowych, w których państwo powinno odgrywać aktywną rolę. "Jeśli Skarb Państwa jest w stanie znaleźć 70 mld zł na elektrownię atomową, to może znaleźć również kilkaset milionów złotych na zbudowanie czy współbudowanie zakładów produkujących polskie marki samochodowe" - powiedział.(PAP)

sdd/mok/ mag/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)