Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Tychy: Nowe przystanki kolejowe za ponad 28 mln zł

0
Podziel się:

Kosztem ponad 28 mln zł w Tychach zbudowano trzy nowoczesne przystanki
kolejowe i zmodernizowano istniejący. Samorządowcy zapewniają, że nowe perony, wyposażone w
automaty biletowe, monitoring, oświetlenie, wiaty rowerowe i windy, mają europejski standard.

Kosztem ponad 28 mln zł w Tychach zbudowano trzy nowoczesne przystanki kolejowe i zmodernizowano istniejący. Samorządowcy zapewniają, że nowe perony, wyposażone w automaty biletowe, monitoring, oświetlenie, wiaty rowerowe i windy, mają europejski standard.

W piątek w Tychach podsumowano realizację pierwszego etapu projektu stworzenia Szybkiej Kolei Regionalnej łączącej Tychy, przez Katowice, z Dąbrową Górniczą. Oficjalne otwarcie nowych przystanków zaplanowano na sobotę.

Budowę trzech nowych peronów: Tychy Lodowisko, Tychy Bielska i Tychy Grota-Roweckiego w 85 proc. sfinansowała dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Budowa trwała blisko dwa lata.

Modernizacja i budowa nowych przystanków była następstwem reaktywowania w 2008 r. nieczynnego od ośmiu lat połączenia kolejowego zlokalizowanej w śródmieściu stacji Tychy Miasto z Katowicami. Skierowane początkowo na tę trasę nowoczesne pociągi kontrastowały z przestarzałą, zdewastowaną infrastrukturą kolejową. Na nowe przystanki pozyskano środki unijne. Prace ruszyły w 2011 r.

By ułatwić mieszkańcom dojście do nowych przystanków zainstalowano windy, podjazdy (Tychy Zachodnie) i kładki dla pieszych (Tychy Lodowisko), umożliwiające bezpieczne przemieszczanie się pasażerów między przystankami autobusowymi a kolejowymi. Wszystko po to, by zachęcić mieszkańców Tychów do korzystania z kolei. Miesiąc po uruchomieniu nowych przystanków kolejowych zostanie ograniczona liczba autobusów na trasie Tychy-Katowice.

"Jestem przekonany, że nowe perony się spodobają się mieszkańcom, a Szybka Kolej Regionalna będzie systematycznie zyskiwać nowych pasażerów. Liczymy też, że marszałek województwa wywiąże się ze swoich obietnic i skieruje na linię Tychy-Katowice lepszy niż dotychczas tabor" - powiedział prezydent miasta Andrzej Dziuba.

Otwarciu nowych peronów towarzyszą zmiany w organizacji transportu publicznego w mieście. Chodzi o to, by zintegrować kolej z system autobusowo-trolejbusowym. Stąd nowe lokalizacje niektórych przystanków komunikacji miejskiej i zmiana rozkładów jazdy, dostosowanych do kursujących pociągów, które od września będą jeździć średnio dwa razy na godzinę.

Rozkłady jazdy trolejbusów będą teraz zsynchronizowane z odjazdami i przyjazdami pociągów. Zmienią się także rozkłady jazdy czterech linii autobusowych, które podobnie jak rozkłady jazdy trolejbusów zostaną dostosowane do godzin odjazdów pociągów i częściej będą zatrzymywały się przy stacjach kolei.

Tychy od dawna prowadzą działania na rzecz unowocześnienia systemu transportowego. Miasto przygotowuje się do kolejnej inwestycji wspierającej integrację wszystkich środków transportu publicznego. Jeszcze w tym roku mają ruszyć prace przy budowie dwóch wielopoziomowych parkingów w systemie "Parkuj i jedź". Jeden stanie obok wyremontowanego dworca, a drugi przy lodowisku, czyli przy początkowym i końcowym przystanku Szybkiej Kolei Regionalnej. Parkingi mają być gotowe w końcu 2013 r.(PAP)

mab/ amac/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)