Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

W 2012 roku więcej turystów odwiedziło Łódź, znacznie mniej region

0
Podziel się:

Ponad 3,85 mln osób odwiedziło w 2012 roku województwo łódzkie - to niemal o
580 tys. osób mniej niż w 2011 r. Do samej Łodzi przyjechało jednak więcej gości niż rok wcześniej
- ponad 1,167 mln osób, które zostawiły w mieście przeszło 446 mln zł.

Ponad 3,85 mln osób odwiedziło w 2012 roku województwo łódzkie - to niemal o 580 tys. osób mniej niż w 2011 r. Do samej Łodzi przyjechało jednak więcej gości niż rok wcześniej - ponad 1,167 mln osób, które zostawiły w mieście przeszło 446 mln zł.

Takie wyniki badań ankietowych ruchu turystycznego w Łódzkiem w 2012 roku przedstawiono na rozpoczętych w piątek w Łodzi targach Regiony Turystyczne "Na Styku Kultur". Badania przeprowadzili naukowcy z Instytutu Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego.

Według ich szacunków Łódź odwiedziło w ub. roku ponad 1,167 mln osób, czyli o prawie 390 tys. więcej niż w roku poprzednim. Spadła natomiast liczba turystów w pozostałej części regionu - w ub. roku było to ponad 2,69 mln osób, w porównaniu z ponad 3,65 mln gości w 2011 r.

Turyści odwiedzają najczęściej Łódź od kwietnia do czerwca oraz od września do października. Są to przeważnie przyjazdy zawodowe (na konferencje czy targi). Natomiast w całym regionie ruch turystyczny dotyczy okresu od maja do października i ma charakter wypoczynkowo-turystyczny.

W 2012 roku goście zagraniczni stanowili niewielki odsetek całego ruchu turystycznego w regionie - zaledwie 7,5 proc. (niemal 290 tys. osób). Wzrosła liczba turystów zagranicznych w samej Łodzi. W ub. roku stolicę regionu odwiedziło prawie 134 tys. gości z zagranicy (rok wcześniej było ich 121 tys.). Większość odwiedzających miasto (prawie 52 proc.) przyjeżdża tylko na jeden dzień.

Z opracowania wynika, że w ciągu ostatnich lat zarówno Polacy, jak i turyści zagraniczni skracali swój pobyt. Rosła natomiast liczba tzw. odwiedzających jednodniowych.

W ubiegłym roku liczba odwiedzających region była niższa niż w latach 2010-2011. Zdaniem autorów badań wpisuje się to w ogólnopolski trend "załamania" turystyki krajowej.

Łódzkie zarobiło w ub. roku na turystyce ponad 1,198 mld zł - z tego goście z zagranicy zostawili w regionie 314 mln zł, a 885 mln zł - turyści krajowi. Sama Łódź z działalności turystycznej uzyskała ok. 446 mln zł (w 2011 r. było to 332,5 mln zł)

Do Łodzi przyjeżdżają najczęściej mieszkańcy miast z regionu łódzkiego i mazowieckiego oraz - w mniejszym stopniu - z innych sąsiednich województw. Najchętniej odwiedzają oni Manufakturę i ulicę Piotrkowską. Cudzoziemcy, wśród których dominują turyści z Niemiec i Wielkiej Brytanii, również zwiedzają ul. Piotrkowską, a także Stare Miasto, Księży Młyn i Muzeum Sztuki. W całym województwie turyści wypoczywają zaś chętnie nad Pilicą oraz Wartą, odwiedzają też Centralny Łuk Turystyczny, łączący Łęczycę, Uniejów i Kłodawę.

Niepokojącym zjawiskiem - według naukowców - jest postępująca marginalizacja Łodzi na mapie turystycznej Polski.

Zdaniem prof. Bogdana Włodarczyka z Uniwersytetu Łódzkiego województwo łódzkie wciąż nie ma klarownego, spójnego wizerunku turystycznego, przez co nie wzbudza specjalnego zainteresowania. "Łódź i województwo pozostają wciąż obszarami, które czekają na przygotowanie oryginalnych produktów turystycznych, atrakcyjną ofertę pobytową, skierowaną głównie do rodzin" - mówił.

Na targach Regiony Turystyczne "Na Styku Kultur", które w piątek rozpoczęły się w Łodzi, swoją ofertę prezentuje ponad 120 wystawców z Polski i zagranicy. Wśród nich są m.in. instytucje samorządowe i lokalne z niemal wszystkich regionów Polski, uzdrowiska i sanatoria, ośrodki SPA, obiekty turystyczne i noclegowe; prezentowana jest także bogata oferta agroturystyki.

Łódzkie biura podróży i touroperatorzy prezentują ofertę wyjazdów zagranicznych, także tych z wylotami z łódzkiego lotniska.

W tym roku regionem partnerskim "Na Styku Kultur" jest powiat sądecki, który podczas targów przybliża swoje atrakcje turystyczne, lokalne kulinaria, rękodzieło i regionalny folklor. Na stoisku regionu odbywa się tradycyjny jarmark z degustacjami kołaczy, regionalnego bigosu, pierogów i miodów, występami kapeli góralskich i pokazami twórców ludowych. Nie brakuje także degustacji regionalnych potraw z wielu regionów Polski.

Wśród imprez towarzyszących są m.in. spotkania z podróżnikami, warsztaty fotografii podróżniczej oraz prezentacje polskich tras rowerowych. Zaplanowano także wycieczki rowerowe oraz autobusowe trasą największych łódzkich atrakcji turystycznych. Targi odbywające się w Centrum Konferencyjno-Wystawienniczym MTŁ potrwają do niedzieli. (PAP)

szu/ pad/ mag/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)