W Poznaniu uruchomiony został w środę terminal intermodalny. Stworzony z myślą o przewozie ładunków z wykorzystaniem różnych środków transportu terminal na stacji kolejowej Poznań-Franowo jest największą i najważniejszą inwestycją PKP Cargo w ostatnich latach.
Terminal jest pierwszym etapem budowy w Poznaniu centrum logistycznego. Inwestycja kosztowała ponad 25 mln zł. Prawie 9 mln zł PKP Cargo pozyskało ze środków unijnych.
Obiekt będzie przystosowany do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kombinowanym, m.in. kolejowym i drogowym. Będzie obsługiwać początkowo 11 tysięcy, a docelowo nawet do 26 tysięcy kontenerów rocznie.
Jak podkreślają przedstawiciele PKP Cargo, istnieje możliwość jego dalszej rozbudowy w przyszłości. Już obecnie to największy tego typu obiekt zlokalizowany w zachodniej części kraju.
Pełniący obowiązki prezesa PKP Cargo Adam Purwin powiedział w środę PAP, że zrealizowana w Poznaniu inwestycja to dla spółki priorytetowy projekt w mijającym roku.
"To najnowocześniejszy i przygotowany do świadczenia usług na najwyższym poziomie terminal. Transport intermodalny to najszybciej rozwijający się biznes. Poziom konteneryzacji jest w Polsce sześciokrotnie niższy niż w UE. My inwestujemy w ten sektor, w następnym roku oddamy do dyspozycji naszych klientów 330 nowych platform kontenerowych" - powiedział Purwin.
W ramach realizacji pierwszego etapu projektu związanego z budową kolejowego terminala intermodalnego na stacji Poznań-Franowo powstał układ torowy z dwoma torami załadunkowymi i wyładunkowymi oraz plac o powierzchni około 20 tys. mkw. do składowania kontenerów.
Zbudowane zostały również m.in.: droga dojazdowa, oraz stanowisko do tankowania samojezdnych urządzeń przeładunkowych. Generalnym wykonawcą prac budowlanych była firma Skanska, natomiast dostawcą urządzeń przeładunkowych - firma Cargotec.
Według przedstawicieli PKP Cargo, dzięki terminalowi możliwe będzie znaczne skrócenie czasu czas obsługi klientów. Adam Purwin zaznaczył, że inwestycja w Poznaniu została zlokalizowana w najlepszym możliwym miejscu.
"To lokalizacja przy autostradzie A2, lotnisku, dużych zespołach logistycznych i ważnym szlaku kolejowym Wschód-Zachód" - powiedział.
Inwestycję zlokalizowano na największej stacji towarowej w Wielkopolsce, gdzie krzyżują się linie kolejowe obsługujące transport z portów morskich dalej do Polski i Europy południowej. Są tu rozrządzane pociągi z zachodu Europy do centrum kraju i za wschodnią granicę. Franowo znajduje się na obrzeżach Poznania, niedaleko węzła Krzesiny przy autostradzie A2.
W Polsce około 6 proc. przewozów kolejowych realizowanych jest przez transport intermodalny, dla porównania w Niemczech wielkość ta wynosi około 30 proc., w Norwegii ponad 60 proc.
PKP Cargo jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce i drugim największym w UE. W 2012 roku spółka przewiozła niemal 117 mln ton ładunków. (PAP)
rpo/ mki/