Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

We wtorek Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci

0
Podziel się:

Kłopoty w szkole, kłótnie z przyjaciółmi i rodzicami, przemoc - to
problemy, z jakimi dzieci dzwonią do telefonów zaufania. Rozmowa telefoniczna to często pierwszy
krok w poszukiwaniu pomocy. We wtorek Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci.

Kłopoty w szkole, kłótnie z przyjaciółmi i rodzicami, przemoc - to problemy, z jakimi dzieci dzwonią do telefonów zaufania. Rozmowa telefoniczna to często pierwszy krok w poszukiwaniu pomocy. We wtorek Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci.

W tym roku hasłem przewodnim tego święta jest "Wykorzystanie nowych technologii w pomocy dzieciom". Inicjatorem Międzynarodowego Dnia Telefonów Zaufania dla Dzieci jest organizacja Child Helpline International (CHI), której członkiem jest Fundacja Dzieci Niczyje, prowadząca pomoc telefoniczną dla dzieci w ramach dwóch projektów: Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 oraz 800 100 100 (Helpline.org.pl).

Konsultanci Telefonu 116 111 często słyszą o kłopotach w szkole, o kłótniach z przyjaciółmi, rodzicami czy o doświadczeniach przemocy. Młodzi ludzie dzwonią też, kiedy czują się samotni i chcieliby podzielić się z kimś swoimi myślami i uczuciami. Przez dwa i pół roku konsultanci 116 111 odebrali ponad 270 tys. połączeń. "Dzieci, które z różnych przyczyn nie chcą czy nie mogą do nas zadzwonić, mogą też zadać anonimowe pytanie poprzez stronę www.116111.pl" - mówi Lucyna Kicińska, koordynatorka Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.

Dzięki telefonom zaufania dziecko może liczyć na uwagę dorosłych w najtrudniejszych dla siebie chwilach oraz w sytuacjach, gdy przeżywa problemy, o których nie ma odwagi powiedzieć głośno. Razem z konsultantami może zastanowić się, jak powiedzieć o nich rodzicom czy nauczycielom, kogo w swoim środowisku może poprosić o pomoc.

Linia 116 111 to jeden z grupy numerów 116 - ogólnoeuropejskich bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej (pozostałe dwa numery to linia interwencyjna 116 000 w sprawie zaginionych dzieci i 116 123 - telefon zaufania dla dorosłych).

W Polce linia została uruchomiona w 2008 r. W tej chwili działa od poniedziałku do soboty w godz. 12-20. Jest dofinansowana przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, a Ministerstwo Edukacji Narodowej objęło jej działanie honorowym patronatem. Partnerem technologicznym linii jest firma Polkomtel SA.

Z kolei linia 800 100 100 czyli www.Helpline.org.pl została powołana, by pomagać dzieciom i młodzieży w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa w Internecie. Helpline.org.pl jest wspólnym projektem Fundacji Dzieci Niczyje i Fundacji Orange. Współfinansuje go Komisja Europejska w ramach projektu Safer Internet.

Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci - 800 12 12 12 - działa też od 2008 r. przy Biurze Rzecznika Praw Dziecka. Działa od poniedziałku do piątku w godz. 8.15-20.00. Tu także można zgłosić problem za pośrednictwem strony internetowej www.brpd.gov.pl. Dyżurują przy nim psycholodzy, pedagodzy oraz prawnicy.

Jak podkreślają dyżurujący specjaliści, rozmowa telefoniczna jest często pierwszym krokiem w poszukiwaniu pomocy. Zwracają uwagę, że łatwiej mówić o intymnych sprawach anonimowo, bez patrzenia rozmówcy w oczy, ze świadomością, że w każdej chwili można przerwać kontakt. Telefon zaufania jest dobrym rozwiązaniem dla kogoś, kto potrzebuje rady, wsparcia lub zwyczajnej rozmowy w trudnych chwilach.

Pod koniec roku szkolnego wiele telefonów dotyczy problemów ze słabymi wynikami w nauce i obaw związanych z reakcją rodziców na świadectwo. Zdarzają się drastyczne zgłoszenia, wymagające natychmiastowej reakcji. Często dzwonią dzieci doświadczające przemocy i szykan ze strony swoich rówieśników, a także osoby, które mają myśli samobójcze.

Zdarzają się także wygłupy, ale - jak podkreśla RPD Marek Michalak, któremu również zdarza się dyżurować przy telefonie zaufania - młodzi ludzie, którzy dzwonią, żeby się powygłupiać, tak naprawdę chcą wypróbować tego, kto jest po drugiej stronie i, jeśli zyska ich zaufanie, kolejnym razem opowiedzą o swoim problemie.

Dziecięce telefony zaufania łączy poważne podejście do każdego problemu (od zawodów miłosnych po wykorzystywanie seksualne), a także, co bardzo ważne dla dzwoniących, anonimowość. Zasada poufności łamana jest tylko w szczególnych sytuacjach - głównie, gdy zagrożone jest życie lub zdrowie dziecka.(PAP)

akw/ abr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)