Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Władze chińskie chcą otworzyć sferę infrastruktury dla inwestycji prywatnych

0
Podziel się:

Rząd chiński ma otworzyć w 2013 r. możliwość inwestowania prywatnego kapitału
w budowę metra i realizację innych projektów infrastrukturalnych - podał finansowy portal
internetowy AAStocks.sys, powołując się na chińską Państwową Komisję Rozwoju i Reform (PKRR).

Rząd chiński ma otworzyć w 2013 r. możliwość inwestowania prywatnego kapitału w budowę metra i realizację innych projektów infrastrukturalnych - podał finansowy portal internetowy AAStocks.sys, powołując się na chińską Państwową Komisję Rozwoju i Reform (PKRR).

W pierwszym etapie tego programu finansowanie budowy kilku linii metra zostanie udostępnione jeszcze w tym roku prywatnym inwestorom - zapowiedział Kong Jingyuan, dyrektor generalny PKRR, najwyższego organu planistycznego Chin.

Zdaniem innego wysokiego urzędnika PKRR, Liu Lifenga, sposób inwestycji i ich wysokość zależeć będzie od specyficznych warunków lokalnych, w tym sytuacji finansowej samorządów lokalnych oraz wielkości projektów - w każdym przypadku warunki te rozpatrywane będą indywidualnie.

Obecnie w prawie 30 dużych miastach chińskich (na 600 wszystkich miast w kraju) projektowana jest budowa linii kolei podziemnych i we wszystkich tych przedsięwzięciach przewidywany jest udział inwestorów prywatnych, dodał Liu.

Liu podkreślił również, że inwestycje te będą oznaczać przełom dla kapitału prywatnego i zlikwidują dotychczasową hegemonię kapitału państwowego w sektorze infrastrukturalnym.

Lokalna gazeta z Kantonu, Guangzhou Ribao, poinformowała w czerwcu, że władze regionalne otworzyły możliwości dla inwestycji prywatnych w 128 projektach infrastrukturalnych wartości 285,4 mld juanów (46 mld dolarów), w tym również przy budowie kolejnej linii metra.

Eksperci uważają, że największą przeszkodą dla dużego napływu kapitału prywatnego są niskie ceny biletów za przejazd metrem, które są obecnie ustalane przez lokalne samorządy.

Według doniesień ekonomicznej gazety Zhongguo Shangye Xinwen, opłata za przejazd metrem w Pekinie wynosi 2 juany, niezależnie od długości odcinka jazdy. Przychody miasta ze sprzedaży biletów pokrywają zaledwie 10-30 proc. kosztów operacyjnych, a pozostała część subsydiowana jest z budżetu państwa.

Komentatorzy chińskich blogów ekonomicznych napisali, że w całym kraju - w tym również w Pekinie - należy wprowadzić system uzależniający opłatę za przejazd metrem od długości przejechanego odcinka, jak ma to miejsce w Szanghaju.

Rzecznik pekińskiego metra, Jia Peng, w wypowiedzi dla dziennika ogólnokrajowego Huangqiu Shibao oświadczył, że w władze miejskie nie biorą obecnie pod uwagę takiego rozwiązania.

Wang Mengshu, ekspert kolejnictwa uważa, że zamiar rządu, by umożliwić prywatnemu kapitałowi inwestowanie w metro jest spowodowane wielkim zadłużeniem tego środka transportu w większości miast chińskich. Będzie to stanowić wielką barierę w zachęceniu kapitału prywatnego do jakichkolwiek inwestycji w kolej podziemną.

Twierdzi on jednak, że wprawdzie bezpośrednie inwestycje są mało prawdopodobne, ale możliwe jest znalezienie nowych funduszy na finansowanie kolejnych projektów budowy metra poprzez emisje obligacji. Nie oznacza to jednak przełamania monopolu kapitału państwowego w inwestycjach infrastrukturalnych.

Anonimowi informatorzy z Ministerstwa Kolejnictwa stwierdzili, że prawdopodobnie rząd chiński znajdzie sposoby zachęcenia przedsiębiorców do kupna obligacji, które mają być emitowane w celu sfinansowania budowy kolei podziemnych.

Z Pekinu Jacek Wan (PAP)

jwn/ mki/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)