Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Włochy: Tłumy na wystawie arcydzieł sztuki europejskiej w Kwirynale

0
Podziel się:

Ogromną popularnością wśród licznych w Rzymie
turystów cieszy się wystawa "Arcydzieła sztuki europejskiej" w
Pałacu na Kwirynale. Ekspozycja w siedzibie prezydenta Włoch,
która obejmuje dzieła sztuki ze wszystkich państw Unii
Europejskiej, jest największym artystycznym akcentem obchodów
pięćdziesiątej rocznicy podpisania Traktatów Rzymskich.

Ogromną popularnością wśród licznych w Rzymie turystów cieszy się wystawa "Arcydzieła sztuki europejskiej" w Pałacu na Kwirynale. Ekspozycja w siedzibie prezydenta Włoch, która obejmuje dzieła sztuki ze wszystkich państw Unii Europejskiej, jest największym artystycznym akcentem obchodów pięćdziesiątej rocznicy podpisania Traktatów Rzymskich.

Z Polski przywieziono obraz Jana Matejki "Konstytucja Trzeciego Maja".

W piątek, na dwa dni przed zamknięciem wystawy, uroczyście otwartej 23 marca, była ona dosłownie oblężona przez turystów z całego świata. Wywołuje też wśród nich niemałe emocje i ożywione, głośne dyskusje na temat doboru poszczególnych arcydzieł, reprezentujących każdy kraj Unii.

Na środku Sala dei Corazzieri w Pałacu Kwirynalskim można podziwiać w gablocie tekst Traktatów Rzymskich wraz z podpisami ich sygnatariuszy.

Prawdziwą perłą wystawy jest przedstawiona jako wspólny symbol całej Unii pochodząca z IV wieku przed naszą erą waza, na której namalowano "Porwanie Europy".

Wielkie zainteresowanie i zachwyt zwiedzających budzi najmniejszy i zarazem najstarszy, absolutnie bezcenny eksponat - przywieziony z Malty, pochodzący sprzed pięciu tysięcy lat posążek kobiety, symbol macierzyństwa i płodności. Obok stoi antyczny posąg Kory, córki Zeusa i Demeter, z Muzeum na Akropolu.

Rumunia, Bułgaria i Cypr wybrały na tę okazję dzieła sztuki bizantyjskiej.

Włochy reprezentuje obraz Tycjana "Portret szlachcica" z 1540 roku. Zatrzymują się przed nim tłumy zwiedzających. Obok zaś znajduje się "Portret Jakoba Muffela" pędzla Albrechta Duerera. Właśnie ten obraz jest przedmiotem trwających w historycznej sali gorących dyskusji licznie przybywających tam turystów z Niemiec. Głośno zastanawiają się oni, dlaczego władze w Berlinie postanowiły przysłać do Rzymu właśnie ten obraz, a nie inne dzieło mistrza.

Hiszpańska rodzina królewska przysłała z Madrytu na wystawę obraz Diego Velasqueza, na którym genialny malarz uwiecznił słynną Villa Medici w Rzymie. Belgia wypożyczyła na wystawę obraz "Opłakiwanie Chrystusa" Antona van Dycka, a Wielka Brytania - dzieło jednego z najsłynniejszych angielskich malarzy Williama Turnera.

Duże grupy gromadzą się przed majestatyczną, górującą w sali rzeźbą Augusta Rodina "Myśliciel", reprezentującą Francję.

W opinii zwiedzających swoistym ponurym żartem jest przywieziona z Danii, najmłodsza na tej wystawie praca - obraz Pera Kirkeby z 1976 roku, przedstawiający proroczą wizję zatopionej Wenecji.

W pogrążonej w półmroku sali dominuje "Konstytucja Trzecia Maja" Matejki, największy obraz na tej wystawie. On również wzbudza ogromne zainteresowanie wielojęzycznego tłumu, będącego pod wrażeniem wielkości dzieła z Polski.

Sylwia Wysocka (PAP)

sw/ mc/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)