# Dochodzi informacja o zakończeniu awarii #
01.08. Warszawa (PAP) - Ok. południa przywrócona została w czwartek pełna funkcjonalność systemów informatycznych NFZ po trwającej ok. trzech godzin awarii. W tym czasie mogły wystąpić problemy z weryfikacją do ubezpieczenia zdrowotnego oraz uruchomionego niedawno Zintegrowanego Informatora Pacjenta.
Fundusz na stronie internetowej poinformował o zakończeniu awarii oraz przeprosił pacjentów i świadczeniodawców za utrudnienia. "Przerwa spowodowana była przyczynami natury technicznej, niezależnymi od NFZ. Pełna funkcjonalność eWUŚ i ZIP została już przywrócona" - zapewnił NFZ.
Fundusz przypomniał, że w razie braku możliwości elektronicznej weryfikacji ubezpieczenia, pacjenci mogą złożyć oświadczenie o prawie do świadczeń zdrowotnych lub przedstawić jeden z dokumentów potwierdzających takie prawo.
System elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ) działa od 1 stycznia. Pacjenci przychodzący do placówek ochrony zdrowia nie muszą przynosić dokumentów potwierdzających ubezpieczenie. Pracownicy rejestracji mogą sprawdzać ich uprawnienia online w systemie eWUŚ na podstawie numeru PESEL. Dotyczy to gabinetów lekarskich, przychodni i szpitali, które mają podpisane umowy z NFZ.
Zintegrowany Informator Pacjenta ruszył 1 lipca. Dzięki ZIP pacjenci mają m.in. dostęp do historii swojego leczenia. Mogą sprawdzić przez internet, z jakich świadczeń korzystali, gdzie były udzielane i jaki był ich koszt.(PAP)
bpi/ ago/ abr/