Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Reklamy usług finansowych. UOKiK wszczął postępowania

0
Podziel się:

Mała czcionka, krótki czas wyświetlania informacji, niedopowiedzenia - to niektóre z grzechów instytucji finansowych.

Reklamy usług finansowych. UOKiK wszczął postępowania
(goodluz - Fotolia.com)

Prezes UOKiK wszczął przeciwko czterem instytucjom finansowym postępowania, podczas których sprawdzi, czy ich reklamy nie wprowadzały konsumentów w błąd, a także czy w sposób wystarczający informowano klientów o kosztach proponowanych produktów.

Jak poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w komunikacie postępowania administracyjne przeciwko czterem instytucjom finansowym wszczęto 17 września. Dotyczą one: Alior Banku (kampania _ Gwarancja najniższej raty _), Banku Gospodarki Żywnościowej (kampania _ Orzech odsetkowy _), Euro Banku (kampania _ Warto sprawdzić jakość i cenę. Kredyt gotówkowy z atrakcyjnym oprocentowaniem już od 5,7 proc. _) oraz Provident Polska (kampania _ Spróbuj i zostań _).

Wątpliwości Urzędu wzbudził sposób informowania o kosztach kredytów. Ważne dla konsumentów informacje o oprocentowaniu, całkowitej kwocie do zapłaty i rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania były w niewystarczający sposób eksponowane, a czas, w którym były one wyświetlane, był nieproporcjonalnie krótki do długości całej reklamy. Według UOKiK klienci instytucji finansowych, którzy decydowali się na skorzystanie z przedstawionej w ten sposób oferty, mogli być niedostatecznie informowani o kosztach, jakie będą musieli ponieść.

Jeżeli w wyniku postępowania okaże się, że przedsiębiorcy naruszyli zbiorowe interesy konsumentów, może zostać nałożona na nich kara finansowa w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

Postępowania są efektem monitoringu rynku finansowego, jaki prowadzi UOKiK. Z komunikatu wynika, że Urząd otrzymywał sygnały o wykorzystywaniu przez niektóre instytucje braku specjalistycznej wiedzy konsumentów o produktach finansowych.

UOKiK zwraca uwagę, że błędne lub niepełne informacje przedstawiane w reklamach produktów finansowych skutkują często podejmowaniem przez konsumentów niekorzystnych dla nich decyzji. Najczęstsze problemy związane z reklamą produktów finansowych to: zbyt mała czcionka i krótki czas wyświetlania informacji o rzeczywistych kosztach, brak informacji o tym, że promocje dotyczą wybranych klientów oraz sugestie, że oferowany produkt to wyjątkowa okazja na rynku.

Jak podkreślił cytowany w komunikacie prezes UOKiK Adam Jasser, _ każdy konsument ma prawo do rzetelnej, pełnej i jasnej informacji o produkcie lub usłudze finansowej, aby móc porównać oferty na rynku i podjąć optymalną dla siebie decyzję _.

_ Banki i inne instytucje finansowe powinny być wzorem uczciwości kupieckiej, polegającej na tym, że na każdym etapie jasno, rzetelnie i obiektywnie informują one o warunkach, kosztach i ryzykach, a także pomagają dobrać produkt do rzeczywistych potrzeb i możliwości klienta _ - zaznaczył prezes UOKiK.

Alior Bank oraz Provident Polska zapewniły w przesłanych do PAP stanowiskach, że zawsze działają zgodnie z prawem.

_ Alior Bank prezentuje informacje o parametrach kredytu w sposób czytelny i wystarczająco długi na planszach końcowych spotu TV. W naszej opinii konstrukcja spotów reklamowych Alior Banku nie odbiega od praktyki przyjętej w tym obszarze przez inne banki działające na polskim rynku _ - napisał jego rzecznik prasowy Julian Krzyżanowski

_ Blisko współpracujemy z Urzędem przy wyjaśnieniu tej sprawy. Jednocześnie zapewniamy, że w naszych przekazach reklamowych zawsze dokładamy wszelkiej staranności, aby prezentować zrozumiałe oraz wymagane przez prawo informacje. Uważamy, że transparentna reklama podnosi bezpieczeństwo korzystania z usług finansowych, jednakże ze względu na pojawiające się rozbieżności interpretacyjne w przepisach prawa, widzimy dodatkową potrzebę wypracowania dobrych praktyk przez cały rynek: banki, SKOKI i firmy pożyczkowe _ - poinformowała PAP dyrektor departamentu corporate affairs w Provident Polska Patrycja Rogowskia-Tomaszyckia.

Euro Bank oraz BGŻ nie chciały komentować decyzji UOKiK. PR manager pierwszej z instytucji Anna Kula potwierdziła jedynie, że bank otrzymał zawiadomienie o wszczęciu postępowania i poinformowała, że _ w związku z tym podejmie kroki przewidziane przepisami prawa _.

Czytaj więcej w Money.pl
Ogromna kara dla Providenta. Od UOKiK Ukryte koszty pożyczki, błędnie podana stopa oprocentowania, wprowadzanie w błąd w reklamach - te praktyki będą kosztowały firmę 13 mln zł.
Będzie śledztwo w sprawie 4 You Airlines Kilka dni temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił się do prokuratury o zbadanie spółki 4You Airlines pod kątem możliwości popełnienia przestępstwa.
Jeden z akcjonariuszy Alior Banku zmniejsza zaangażowanie Fundusz ma po tej transakcji 3.382.735 akcji banku.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)