Trwa ładowanie...
bErRoYBh

Notowania

Uokik – Wszystkie wiadomości

Koniec z fałszywymi rabatami. Będzie zmiana ustawy
4
24.07.2021 16:52

ZAKUPY
 / 
Koniec z fałszywymi rabatami. Będzie zmiana ustawy

Szał wyprzedaży trwa, obniżki wkrótce mogą sięgnąć nawet 80 proc. Kuszeni atrakcyjnymi rabatami łatwo możemy złapać się na "fałszywe” promocje. Nowe prawo ma uniemożliwić sztuczne zawyżanie, a następnie obniżanie cen.

Wakacje 2021. UOKiK kontroluje bary i restauracje. Walka z paragonami grozy
48
23.07.2021 15:55

WAKACJE
 / 
Wakacje 2021. UOKiK kontroluje bary i restauracje. Walka z paragonami grozy

UOKiK kontroluje sprzedawców w wakacyjnych kurortach. - Na bieżąco prowadzimy kontrole, w tym okresie są one wzmożone, co do legalności prowadzonej działalności czy prawidłowości uwidaczniania cen. To tylko wybrane elementy, ale one są istotne z punktu widzenia uczciwości wobec klientów - powiedział w programie "Newsroom WP" Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Był też pytany o paragony grozy. - To element, który weryfikujemy w toku kontroli. To, co wspomniałem, czyli prawidłowe uwidacznianie cen. By klient wiedział, jakie są cenniki, za co płaci, za jaką gramaturę. Te informacje są niezwykle ważne - odpowiedział Chróstny. - Przede wszystkim mówimy tu o uczciwości prowadzenia działalności gospodarczej. Nie chciałbym generalizować, skalę problemu będziemy w stanie określić po wynikach kontroli. Dziś widzimy, że problem jest znaczący. Wysokość rachunku powinniśmy móc oszacować jeszcze przed złożeniem zamówienia. Wyraźnie powinno być to wskazane, czy jest to cena jednostkowa, czy za 100 gramów. A jeśli ta druga opcja, to powinniśmy usłyszeć, jaka jest przeciętna waga po przygotowaniu potrawy. Zachęcamy konsumentów do informowania inspekcji handlowej, gdy widzą nieprawidłowości - dodał.

Pokazy garnków i pościeli. UOKiK idzie na wojnę z naciągaczami
14
23.07.2021 14:50

PRZEPISY
 / 
Pokazy garnków i pościeli. UOKiK idzie na wojnę z naciągaczami

- Myślę, że nie ma osoby w Polsce, która nie miała do czynienia z tego typu praktykami. Próby zaproszenia na pokazy, telefony z ofertami darmowego sprzętu - to pierwszy krok, który bardzo często służy do tego, by skusić konsumentów do udziału w takich wydarzeniach i wcisnąć im mało użyteczne produkty - powiedział w programie "Newsroom WP" Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - Przede wszystkim chcemy ograniczyć możliwość realizowania tych praktyk. Mowa z jednej strony o produktach medycznych, które na dziś nie podlegają zwrotowi. Chcemy zastosować to prawo, żeby mogły być zwracane w terminie 14 dni od zawarcia umowy. Chcemy też ograniczyć możliwość realizacji usług finansowych podczas tego typu wydarzeń, by pożyczki, chwilówki czy inne produkty finansowe nie mogły być oferowane w sytuacji, gdy jesteśmy zapraszani na pokaz i są nam wciskane bezużyteczne kołdry, garnki czy inne urządzenia, po absurdalnie zawyżonych stawkach. Chcemy również wydłużyć okres na odstąpienie od umowy, z 14 do 30 dni. Dodatkowo, chcemy, aby tam, gdzie są organizowane pokazy, był odsunięty moment zapłaty do czasu, gdy możemy wypowiedzieć umowę, żeby konsument namyślił się, czy na pewno chce ten produkt - dodał.

UOKiK ma zastrzeżenia do przejęcia sklepu Tesco. Ma ograniczać konkurencję na lokalnym rynku
8
22.07.2021 13:59

TESCO
 / 
UOKiK ma zastrzeżenia do przejęcia sklepu Tesco. Ma ograniczać konkurencję na lokalnym rynku

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgłosił zastrzeżenia do przejęcia marketu Tesco przez Carrefour w Bielanach Wrocławskich. Zdaniem prezesa UOKiK może to ograniczyć działania konkurencyjnych marketów w okolicy.

UOKiK skontroluje banki. Sprawdzi, jak zabezpieczają pieniądze klientów
12
19.07.2021 11:15

KONTROLA
 / 
UOKiK skontroluje banki. Sprawdzi, jak zabezpieczają pieniądze klientów

UOKiK sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów dotyczące kradzieży pieniędzy z konta. Pod lupę urzędnicy wezmą też mechanizmy uwierzytelniania transakcji, które stosują instytucje finansowe działające w Polsce. UOKiK skontroluje 18 banków.

bErRoYBj
Po Polska Press władza poluje na kolejne media. PiS ma chrapkę m.in. na TVN
981
19.07.2021 6:41

LEX TVN
 / 
Po Polska Press władza poluje na kolejne media. PiS ma chrapkę m.in. na TVN

Przejęcie przez PKN Orlen gazet lokalnych z koncernu Polska Press to dopiero początek przyjętej przez PiS strategii repolonizacji mediów - pisze "Gazeta Wyborcza". W orbicie zainteresowań władzy jest m.in. telewizja TVN. Poseł PiS Marek Suski przyznał, że są czynione kroki w tym kierunku.

Atrakcje dla dzieci pod lupą urzędu. Wykazano masę usterek
3
16.07.2021 11:29

WAKACJE
 / 
Atrakcje dla dzieci pod lupą urzędu. Wykazano masę usterek

W przypadku co piątej atrakcji dla dzieci wykazano nieprawidłowości. UOKiK zwraca uwagę m.in. na ślady zużytego materiału czy brak odpowiednich zabezpieczeń. Usterek jest jednak więcej.

Spłacasz dług i szukasz pomocy? Tym programom przyjrzy się prokuratura i UOKiK
27
14.07.2021 12:34

FINANSE
 / 
Spłacasz dług i szukasz pomocy? Tym programom przyjrzy się prokuratura i UOKiK

UOKiK i prokuratura wezmą pod lupę programy wsparcia dla dłużników. Te, choć z założenia miały pomagać, budzą wiele zastrzeżeń urzędników.

Kaufland na celowniku. UOKiK ma uwagi do transakcji
9
13.07.2021 9:58

TRANSAKCJA
 / 
Kaufland na celowniku. UOKiK ma uwagi do transakcji

UOKiK ma uwagi do nabycia przez firmę Kaufland Polska powierzchni handlowej wykorzystywanej przez hipermarket E.Leclerc w Kielcach. Urząd przekonuje, że finalizacja transakcji może ograniczyć konkurencję na lokalnym rynku.

bErRoYBp
UOKiK interweniuje. Polmlek zmienia umowy z dostawcami mleka
12.07.2021 11:13

UOKIK
 / 
UOKiK interweniuje. Polmlek zmienia umowy z dostawcami mleka

Jak ocenił UOKiK, wzorce umowne stosowane przez Polmlek były niekorzystne dla dostawców mleka. Firma zapowiedziała zmiany.

UOKiK i kara dla Biedronki. Chróstny: Nie uwziąłem się na ten dyskont
28
09.07.2021 14:45

KARA
 / 
UOKiK i kara dla Biedronki. Chróstny: Nie uwziąłem się na ten dyskont

Gigantyczna kara od UOKiK dla Biedronki, prezes Urzędu uwziął się na ten dyskont? - Absolutnie to nie jest prawda, prowadzimy postępowania również wobec innych sieci handlowych, podstawą zawsze jest merytoryczny materiał zbierany podczas postępowania i dowody świadczące o nieuczciwych praktykach, bądź to z nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej, bądź to z naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Różna jest podstawa prawna, różne są praktyki, natomiast naszą rolą jest wyeliminowanie tych nieuczciwych praktyk z rynku, jesteśmy do tego zdeterminowani, bez względu na to, kto jest po drugiej stronie i jak jest silny - powiedział w programie "Money. To się liczy" Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Był też pytany o to, na jakim etapie jest sprawa z Biedronką. - Jesteśmy w sądzie, przedsiębiorca skorzystał ze swoich praw i odwołał się od decyzji. Teraz sąd będzie mógł zweryfikować słuszność naszych decyzji. Jeśli chodzi o tego przedsiębiorcę to są trzy decyzje, za każdą z nich toczą się trzy postępowania. Mamy solidnie zebrany materiał, dlatego nie mamy wątpliwości, że w każdej ze spraw dysponujemy odpowiednimi argumentami, by je utrzymać w sądzie - dodał.

Mandat za parkowanie pod marketem. UOKiK interweniuje
15
09.07.2021 14:20

ZAKUPY
 / 
Mandat za parkowanie pod marketem. UOKiK interweniuje

Klienci dyskontów dostają mandaty za brak biletu z parkometru za szybą auta. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął się za nieuczciwe praktyki zarządców parkingów. - Słuszne reklamacje, zgłaszane przez konsumentów, muszą być przez przedsiębiorców uwzględniane. Jeśli ktoś pobrał bilet i poszedł na zakupy, nie umieszczając go za szybą auta, ale dysponuje tym biletem, to przedsiębiorca zarządzający parkingiem powinien uznać tę reklamację i nie wymagać niczego więcej od klienta. 150 tys. zł kary dla jednego z przedsiębiorców to jedno, drugie to fakt, że jedna z sieci handlowych już zrezygnowała z usług tego nierzetelnego przedsiębiorcy, inna sieć zmieniła zasady współpracy - powiedział w programie "Money. To się liczy" Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - Warto domagać się swoich praw, między innymi tych, wynikających z reklamacji. Przedsiębiorcy świadczący tego typu usługi powinni rzetelnie podchodzić do reklamacji i do uwag zgłaszanych przez konsumentów - dodał.

Nie tylko paragony grozy. Na to też trzeba uważać w restauracjach
8
09.07.2021 13:15

OSZUSTWO
 / 
Nie tylko paragony grozy. Na to też trzeba uważać w restauracjach

Wakacje 2021 zaskoczyły nas paragonami grozy, ale to nie wszystko, co może skutecznie odstraszać od kurortów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolował lokale gastronomiczne, co wykazała kontrola? - Nieprawidłowości wykazano w 57 proc. lokali, to grubo ponad połowa. One dotyczyły cenników, nieprawidłowego wymiaru, doliczania pewnych pozycji na rachunku, dlatego powinniśmy zachować czujność, ale też nie bójmy się. Jeśli potrawa nie spełniła wymogów, dostaliśmy niepełną porcję, mamy prawo domagać się uzupełnienia lub wymiany - powiedział w programie "Money. To się liczy" Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Jak dodał, w wyniku kontroli posypały się mandaty. - W zależności od nieprawidłowości były to mandaty wystawiane na miejscu, albo procedura administracyjna polegająca na nałożeniu sankcji finansowej. A jeśli coś wykracza poza kompetencje Izby Handlowej, powiadamiane są odpowiednie organy. Dopiero zaczęliśmy kontrole, bo mamy okres wakacyjny, one są intensywnie prowadzone, żeby konsumenci nie byli narażeni na te nieprawidłowości - powiedział.

bErRoYBq
UOKiK prześwietlił restauracje. W ponad połowie lokali miał się do czego przyczepić
6
09.07.2021 12:20

WAKACJE
 / 
UOKiK prześwietlił restauracje. W ponad połowie lokali miał się do czego przyczepić

Sezon wakacyjny w pełni, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolował bary i restauracje. Na czym najczęściej nacinają klientów? - Widzimy, że dochodzi do istotnych błędów po stronie przedsiębiorców, w przypadku 2/3 skontrolowanych lokali wystąpiły nieprawidłowości związane z brakiem oznakowania cen, brakiem cenników, więc konsument nie ma możliwości oszacowania rachunku, jaki będzie musiał zapłacić - powiedział w programie "Money. To się liczy" Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - W połowie placówek wystąpiły nieprawidłowości związane z odmierzaniem produktów, związane z zawyżaniem rachunków poprzez wydawanie mniejszych potraw lub naliczaniem dodatkowych opłat - dodał.

Gastronomia na celowniku UOKiK. W daniach ser Fawita zamiast fety
27
09.07.2021 9:41

UOKIK
 / 
Gastronomia na celowniku UOKiK. W daniach ser Fawita zamiast fety

Inspekcja Handlowa ruszyła w teren i skontrolowała 58 punktów gastronomicznych w kurortach turystycznych w Polsce. Wnioski nie napawają optymizmem: w większości z nich kontrolerzy stwierdzili nieprawidłowości. Posypały się mandaty, postępowania administracyjne, a w kilku przypadkach nawet wnioski do sądów.

Money. To się liczy. Gastronomia pod lupą UOKiK
09.07.2021 9:03

MTSL
 / 
Money. To się liczy. Gastronomia pod lupą UOKiK

Dziś w programie tematem kontrola lokali gastronomicznych przez UOKiK. Jak duża jest skala nieprawidłowości w polskiej gastronomii? O to zapytamy Tomasza Chróstnego, prezesa UOKiK. Zapraszamy od 9.15.

UOKiK kontra Biedronka. Tomasz Chróstny: nie dam się zastraszyć
10
08.07.2021 9:37

KARA
 / 
UOKiK kontra Biedronka. Tomasz Chróstny: nie dam się zastraszyć

Tomasz Chróstny w wywiadzie zapewnił, że nie uwziął się na Biedronkę. Podkreślił, że jeżeli ktoś będzie stosować niedozwolone praktyki, to będzie musiał się liczyć z konsekwencjami. Prezes UOKiK zapewnił, że nie da się zastraszyć sieci.

Poczta Kwiatowa pod lupą. Firmą zajmie się UOKiK
14
06.07.2021 15:22

POCZTA KWIATOWA
 / 
Poczta Kwiatowa pod lupą. Firmą zajmie się UOKiK

Problem z zamówieniami od Poczty Kwiatowej wraca co roku jak bumerang. Nie inaczej było i w tym roku, bo część klientów nie otrzymało zamówionego bukietu na czas, a z firmą kontakt był utrudniony. Po licznych skargach sprawie przyjrzy się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.