Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

HSBC skupi się na kredytach dla klientów detalicznych

0
Podziel się:

HSBC Bank Polska, który właśnie rozpoczął działalność na polskim rynku chce znaleźć się w pierwszej piątce największych banków pod względem wartości udzielanych kredytów dla klientów detalicznych

HSBC Bank Polska, który właśnie rozpoczął działalność na polskim rynku chce znaleźć się w pierwszej piątce największych banków pod względem wartości udzielanych kredytów dla klientów detalicznych - poinformowali w wywiadzie dla PAP przedstawiciele zarządu banku.

"Docelowo chcemy być jednym z głównych graczy na polskim rynku kredytów detalicznych. Znalezienie się w pierwszej piątce byłoby satysfakcjonujące" - powiedział Lech Kurkliński, wiceprezes zarządu HSBC Bank Polska.

Dodał, że HSBC Bank Polska będzie specjalizował się w dwóch obszarach działalności: korporacyjnej i niszowej bankowości detalicznej związanej z kredytowaniem osób indywidualnych.

"Rozpoczęliśmy działalność detaliczną, w przyszłym roku rozpoczniemy korporacyjną. Trudno powiedzieć, która z nich będzie ważniejsza. Bankowość detaliczna ze względu na swoją naturę prawdopodobnie będzie się szybciej rozwijała" - powiedział prezes banku Chris Ignatowicz.

DZIAŁALNOŚĆ DETALICZNA SKONCENTROWANA WYŁĄCZNIE NA KREDYTACH

Prezesi poinformowali, że pion bankowości detalicznej HSBC będzie koncentrował się wyłącznie na udzielaniu kredytów. Na pierwszym etapie działalność będzie opierała się na kredytach ratalnych udzielanych we współpracy z partnerami handlowymi i pożyczkach gotówkowych.

"Rozpoczęliśmy od podpisania umów z partnerami handlowymi, sieciami sklepów - np. salonami firmowymi SONY - w których oferowane są nasze kredyty ratalne. Jesteśmy już przygotowani do udzielania kredytów gotówkowych, a w dalszej przyszłości chcemy oferować również karty kredytowe, kredyty samochodowe, a także hipoteczne" - powiedział Kurkliński.

"Niewykluczone, że w związku z dużym zainteresowaniem kredytami hipotecznymi przyspieszymy przygotowania oferty związanej z tymi produktami" - dodał.

Ignatowicz poinformował, że przyjęta strategia rozwoju banku nie zakłada rozszerzania oferty bankowości detalicznej o usługi niekredytowe.

HSBC Bank Polska swoją przewagę konkurencyjną chce budować przede wszystkim na wąskiej specjalizacji i transparentności oferty. Przedstawiciele jego zarządu podkreślają, że inwestor jest nastawiony na systematyczny wzrost i budowanie długotrwałych relacji z klientami.

"Przyjęliśmy założenie organicznego budowania naszej bazy na rynku polskim, stąd też nasze pojawienie się na rynku to nie +wejście smoka+" - powiedział Kurkliński.

OGÓLNOPOLSKI BANK DLA PRZECIĘTNEGO "KOWALSKIEGO"

Kurkliński poinformował, że grupą docelową banku ma być masowy klient, z terenu całej Polski.

"Jesteśmy zainteresowani klientem masowym, takim, który dokonuje zakupów sprzętu gospodarstwa domowego czy średniej jakości samochodu. Nie kierujemy swojej oferty do osób, które korzystają z usług bankowych najwyższej jakości, lecz do przeciętnego Kowalskiego. Naszym docelowym klientem nie są również osoby o najniższej zdolności kredytowej, które korzystają z usług niebankowych firm pożyczkowych" - powiedział.

Wiceprezes dodał, że średnia wartość i średni okres spłaty udzielanego przez bank kredytu będzie zbliżona do obecnych standardów rynkowych.

"Jesteśmy jednak zainteresowani wydłużaniem tego horyzontu czasowego. Uważamy, że model funkcjonowania społeczeństwa będzie coraz bardziej zbliżony do zachodnioeuropejskiego, gdzie stopień zadłużenia gospodarstw domowych jest zdecydowanie wyższy niż w Polsce" - powiedział Kurkliński.

Zapowiedział, że w przyszłym roku HSBC Bank Polska planuje otworzyć kilka lub kilkanaście oddziałów.

"Nie zakładamy, że w określonym czasie musimy otworzyć tyle i tyle oddziałów w konkretnych miejscach. Planujemy, że placówki będą powstawały tam gdzie nasz biznes będzie rozwijał się najbardziej dynamicznie. Najpewniej w pierwszej kolejności pojawią się one w dużych miastach, jednak chcemy być bankiem ogólnopolskim" - wyjaśnił wiceprezes.

BANKOWOŚĆ KORPORACYJNA GŁÓWNIE DLA KLIENTÓW MIĘDZYNARODOWYCH

Ignatowicz zapowiedział, że pion bankowości korporacyjnej będzie obsługiwał w pierwszej kolejności klientów międzynarodowych banku, którzy są obecni na polskim rynku. Dodał, że część z nich wyraziła już swoje zainteresowanie ofertą HSBC Bank Polska.

"Prawdopodobnie większość naszych klientów korporacyjnych będą stanowiły spółki należące do międzynarodowych grup. Jednak chcemy obsługiwać również duże, ważne polskie spółki, bo wierzymy, że niektóre z nich będą w przyszłości firmami o międzynarodowym zasięgu" - powiedział prezes banku.

"Jeśli przyjdą do nas mniejsze firmy, to zależnie od stanu ich zdolności kredytowej, również możemy je obsługiwać" - dodał.

Ignatowicz przyznał również, że bank pojawił się na polskim rynku późno i nie będzie mu łatwo pozyskać dużych klientów. W jego ocenie z tego powodu trudno określić docelową liczbę klientów, czy wielkość biznesu bankowości korporacyjnej.

PRÓG RENTOWNOŚCI SZYBCIEJ OSIĄGNIE DZIAŁALNOŚĆ KORPORACYJNA

Prezesi banku nie chcieli zdradzić, kiedy planują osiągnięcie przez inwestycję HSBC progu rentowności. Ignatowicz powiedział, że najprawdopodobniej szybciej uda się go osiągnąć w bankowości korporacyjnej.

"Powodem różnicy jest to, że działalność detaliczna wymaga większych nakładów inwestycyjnych, jest bardziej pracochłonna i wymaga większego zatrudnienia" - wyjaśnił.

Pytany o to, czy plany banku związane osiągnięciem breakeven point są zbliżone do tych jakie przedstawił Eurobank, Kurkliński powiedział, że HSBC ma bardziej tradycyjne podejście do budowania projektu inwestycyjnego i jego realizacji.

Eurobank, który rozpoczął działalności we wrześniu tego roku, zapowiedział, że zamierza osiągnąć próg rentowności pod koniec pierwszego półrocza 2004 roku.

Ignatowicz powiedział, że przyjęte założenia strategiczne HSBC nie przewidują przejmowania innych banków oraz wprowadzania na polski rynek kolejnych spółek oferujących inne usługi finansowe, które w tej sytuacji będą powierzane zewnętrznym firmom, niepowiązanym kapitałowo z HSBC.

Poinformował on, że bank podpisał umowę z towarzystwem ubezpieczeniowym Cardiff, które oferuje klientom indywidualnym ubezpieczenia kredytów zaciąganych w HSBC.

HSBC Bank plc. w październiku tego roku kupił od Kredyt Banku 100 proc. akcji Polskiego Kredyt Banku i postanowił zmienić jego nazwę na HSBC Bank Polska. Nazwa jest obecnie w trakcie rejestracji.

wiadomości
banki
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)