Jak rozliczać VAT przy dotacjach?

VAT może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wówczas gdy ten Beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania.

Obraz
Źródło zdjęć: © Tiago Estima/Dreamstime.com

W okresie programowania 2007 -2013 w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności pojawiają różne trudności u Beneficjentów w zakresie kwalifikowalności poniesionych wydatków.

Trudności przede wszystkim pojawiają się z uwagi na brak precyzyjnych przepisów. Szczególny problem występuje przy kwalifikacji podatku od towarów i usług w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Wydatki określa rozporządzenie

Minister Rozwoju Regionalnego w dniu 19.09.2008 roku (MRR/KL/1/09/08) zatwierdził wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POKL (druga wersja). Wytyczne te zostały opracowane w oparciu o art. 26 ust. 1 pkt 6 oraz art. 35 ust. 3 pkt 11 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 140, poz. 984) oraz pkt 2.3 Krajowych wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013.

Rozdział 4.7 tych wytycznych Minister Rozwoju Regionalnego poświęcił kwestii podatku od towarów i usług. Pomimo, że Ministerstwo zastrzegło w powyższych wytycznych, iż Instytucja Pośrednicząca nie może ustanawiać bardziej restrykcyjnych zasad kwalifikowalności wydatków niż określone w przedmiotowych wytycznych, dla Beneficjenta wytyczne te mogą wydawać się zbyt skromne.

W związku z tym omawiając kwalifikowalność podatku VAT w pierwszej kolejności należy przytoczyć ogólną kwalifikowalność wydatków w ramach POKL.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wskazuje w wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, _ iż wydatek spełniający warunki umożliwiające jego całkowite lub częściowe pokrycie środkami przeznaczonymi na realizację POKL - uznaje się za wydatek kwalifikowany _. Oczywiście sama definicja przytoczona przez Ministerstwo wydaje się zbyt uboga dla prawidłowej oceny kwalifikowlaności wydatków. W związku z tym należy odwołać się do rozdziału 3 wytycznych, gdzie Ministerstwo opisuje niezbędne warunki jakie musi spełniać wydatek by uznać go za kwalifikowany.

Można zaliczyć VAT, jeśli nie da się go odzyskać

Wszystkie wydatki *w ramach POKL są kwalifikowalne, jeśli: * *są niezbędne do realizacji projektu a *więc mają bezpośredni związek z celami projektu; nie są zawyżone w stosunku do cen rynkowych oraz spełniają wymogi efektywnego zarządzania kosztami; zostały faktycznie i ostatecznie poniesione; są udokumentowane; zostały przewidziane w budżecie projektu oraz są zgodnie z zasadami tworzenia budżetu w ramach POKL; są zgodne z wytycznymi, przepisami prawa krajowego i wspólnotowego. W powyższych warunkach należy również rozpatrywać kwalifikowalność podatku od towaru i usług.

_ Zgodnie z art. 11, pkt. 2a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1081/2006 - podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wówczas gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez Beneficjenta oraz gdy ten Beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. _ Tak więc problem kwalifikowalności podatku VAT należy rozpatrywać w dwóch nierozłącznych aspektach_ . Po pierwsze _ - musi być rzeczywiście i ostatecznie poniesiony. _ Po drugie _ - Beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

**

Obraz

Co to znaczy: faktyczne poniesienie wydatku?**

Przez faktyczne poniesienie wydatku należy rozumieć wydatek środków pieniężnych z kasy lub rachunku bankowego Beneficjenta. Dowodem poniesienia wydatku jest opłacona faktura VAT lub inny dokument księgowy o równoważnej wartości dowodowej wraz z dowodami zapłaty. Parlament Europejski i Rady zwraca jednak uwagę, iż wydatek musi być poniesiony ostatecznie przez Beneficjenta.

Kiedy nie można odzyskać VAT?

Natomiast przy ocenie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług należy rozpatrywać w oparciu o polskie prawo podatkowe, czyli o przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług oraz Rozporządzenia. Beneficjent winien określić czy realizowany projekt w ramach POKL, podlega czynności opodatkowanej, wyłączonej, czy też zwolnionej od podatku od towarów i usług w oparciu o ustawę od towarów i usług.

Opodatkowanie, zwolnienie, czy tez wyłączenie spod opodatkowania należy rozpatrywać w aspekcie przedmiotowym i podmiotowym bowiem polskie prawo podatkowe zwalnia od podatku od towarów i usług niektóre czynności jak również i niektórych podatników.

Zgodnie z ustawą od podatku od towarów i usług (art. 86) podatnik _ ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi (wydatki) są wykorzystywane do czynności opodatkowanych _. Ta sama zasada obowiązuje przy zwrocie podatku na rachunek podatnika, oczywiście z uwzględnieniem innych przepisów. Analizując odwrotność tego przepisu - w przypadku gdy zakupy towarów i usług dotyczą czynności nieopodatkowanej podatnik nie ma prawnej możliwości odzyskania omawianego podatku.

Ustawodawca również w art. 88 wymienia towary i usługi przy nabyciu przez podatnika od których nie przysługuje podatnikowi obniżenie (zwrotu) kwoty podatku naliczonego. Pomimo, że związane są z czynnościami opodatkowanymi.

Czynności opodatkowane

Jakie czynności zatem podlegają opodatkowaniu? Ustawa od podatku od towarów i usług w art. 5 wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: _ odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. _

Natomiast wymienione przez ustawodawcę w art. 43 i art. 82 ustawy czynności są zwolnione od podatku. Usługi te wymienione są w załączniku nr 4 do ustawy o VAT (dotyczy art. 43).

Beneficjent, w przypadku realizowania projektu, który podlega czynnościom zwolnionym lub/i wyłączonym z opodatkowania ma prawo uznać podatek od towarów i usług jako wydatek kwalifikowany w ramach POKL. Również w przypadku gdy Beneficjent realizuje projekt, który podlega opodatkowaniu może uznać podatek od towarów i usług za kwalifikowany, jeśli nabyte towary lub/i usługi znajdują zastosowanie w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

**

Obraz

Zwolnienie podmiotowe i przedmiotowe**

Ustawodawca w ustawie od podatku od towarów i usług wskazuje podmioty zwolnione od opodatkowania lub/i podmioty, których nie uznaje się za podatników od towarów i usług. Miedzy innymi zgodnie z art. 113 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty netto 50.000,00 zł.

Do wartości sprzedaży nie wlicza się towarów, które są zaliczane przez podatnika do aktywów trwałych. Ponadto przykładowo w art. 15 ustawy ustawodawca wskazuje, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jeżeli zatem Beneficjent należy do grupy podatników zwolnionych od podatku lub/i wyłączonych spod opodatkowania może uznać w ramach realizowanego projektu POKL podatek od towarów i usług za wydatek kwalifikowany pomimo, że realizowany projekt może podlegać opodatkowaniu.

W praktyce również zdarza się, że Beneficjent ponosi koszty (wydatki), które wykorzystuje do czynności zarówno opodatkowanej jak i czynności zwolnionej lub/i wyłączonej z opodatkowania.

Zgodnie art. 90 ustawy, podatnik w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W tym przypadku podatek VAT będzie kwalifikowany tylko w zakresie jakim dotyczy wydatków związanych z realizacja projektu podlegającego czynności zwolnionej lub/i wyłączonej z opodatkowania.

Należy tutaj przytoczyć, iż Minister Rozwoju Regionalnego w wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POKL w rozdziale 4.7 wskazuje, że _ jeżeli podatek od towarów i usług zapłacony w związku z dokonaniem wydatku kwalifikowanego może być częściowo odzyskany, kwalifikowana jest ta część podatku od towarów i usług, która nie może zostać odzyskana. _

Kłopoty ze stosowaniem proporcji

Natomiast w przypadku, gdy Beneficjent nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot podatku związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz zwolnionymi i/lub wyłączonymi spod opodatkowania, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego tylko o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W tej części proporcji, Beneficjent nie ma prawa uznać podatek od towarów i usług jako wydatek kwalifikowany. Pozostała kwota może stanowić wydatek kwalifikowany o ile oczywiście spełnia pozostałe warunki.

Proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję, tą określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Problemem dla Beneficjentów może stanowić korekta podatku VAT (proporcja) sporządzona przez Beneficjenta po zakończeniu roku podatkowego w którym Beneficjent rozliczał się na zasadach wyżej wskazanych. Winien on bowiem proporcje skorygować obliczając proporcje dla roku zakończonego uwzględniając dane z tego roku (art. 91 ustawy). Może mieć to wpływ na wysokość kwalifikowalności podatku VAT. Beneficjent w takim przypadku będzie zobowiązany do zwrotu nadmiernie pobranej kwoty refundacji.

Autor jest ekspertem podatkowym, Certyfikowanym Księgowym, wykładowcą Sopockiej Szkoły Wyższej w Sopocie, członkiem komisji Oceny Projektów w WUP Gdańsk.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Polska śpi na zapasach. Świat właśnie walczy o ten surowiec
Polska śpi na zapasach. Świat właśnie walczy o ten surowiec
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin