WAŻNE
TERAZ

NFZ na krawędzi. Rząd chce zmienić prawo

Niewypłacalność 900 firm ogłoszono w Polsce w 2017 roku. To wzrost o 12 proc.

Podstawowym problemem przedsiębiorców są wydłużające się terminy płatności i rosnące zatory płatnicze.

W listopadzie 2017 r. sąd ogłosił upadłość spółki Alma.
Źródło zdjęć: © Kuba Ociepa/Agencja Gazeta
Jacek Bereźnicki

900 przypadków niewypłacalności przedsiębiorstw zostało ogłoszonych w 2017 roku w oficjalnych źródłach - wynika z danych zebranych przez firmę Euler Hermes. To wzrost o 12 proc. w stosunku do 2016 roku, za który odpowiada głównie branża transportowa, a także usługi i produkcja. Kłopoty wielu dostawców i firm usługowych spowodowały firmy budowlane.

Wielu firmom w Polsce w minionym roku nie udało się wytworzyć wystarczającej poduszki finansowej, by móc przetrwać ewentualne problemy. Coraz częściej mamy więc do czynienia z wegetacją, niż z rozwijaniem biznesu - czytamy w raporcie Euler Hermes, ubezpieczyciel należności handlowych.

Podstawowym problemem przedsiębiorców są wydłużające się terminy płatności i rosnące zatory płatnicze.

Wideo: ze spirali zadłużenia można się wydostać przez upadłość konsumencką

Firma ostrzega, że obecny marazm w kluczowych sektorach oznacza wysokie ryzyko niewypłacalności w 2018 roku w przypadku załamania rynku odbiorców lub wzrostu stóp procentowych.

Transport, po spadku liczby niewypłacalności o połowę w 2016 roku, osiągnął wysoki, 43-procentowy wzrost liczby przypadków niewypłacalności w 2017 roku. Po latach szybkiego rozwoju branży transportowej nastąpił czas stagnacji.

Na problemy tej branży nałożyło się kilka czynników: sytuacja geopolityczna, międzynarodowe regulacje prawne, wzrost wymagań klientów wobec innowacji, a w efekcie wysoka konkurencja i niskie marże.

- Dla wielu polskich firm transportowych, które zbudowały swoją potęgę po wejściu Polski do Unii Europejskiej na niskich kosztach, nowe regulacje mają fundamentalne znaczenie i mogą znacząco wpłynąć na ich działalność a nawet, w przypadku firm mniejszych, stanowić o ich przetrwaniu - mówi Tomasz Starus, członek zarządu ds. oceny ryzyka w Euler Hermes.

Niekorzystne zmiany to głównie wprowadzenie stawek minimalnych oraz zwiększająca się ilość zagranicznych kontroli. - Pamiętajmy, że firmy transportowe to często jednoosobowe działalności gospodarcze, w których przypadku problemy płatnicze stają się przyczyną upadku firmy - zwraca uwagę Starus.

Płynność finansową traci też wiele firm z sektora handlu. Problemy odczuli producenci żywności, zdominowani przez sektor dystrybucyjny opanowany przez sieci handlowe. W dystrybucji sieci handlowe i dyskonty przewyższyły liczbą małe sklepy. Sieci zyskały mocniejszą pozycję przetargową, co wymusiło na dużo liczniejszej grupie producentów większą konkurencję, głównie cenową.

- Problematyczną sytuację w handlu i pośrednio w produkcji, tylko w małym stopniu zahamowała konsumpcja napędzona programami socjalnymi, głównie 500 Plus - mówi Tomasz Starus. - Niestety to za mało, by hurtownicy i dostawcy zwiększyli rentowność - stwierdza.

Choć liczba niewypłacalności polskich firm budowlanych wzrosła tylko o 1 proc., to łączna liczba firm związanych z budownictwem - wykonawców, jak i producentów, hurtowników oraz usługodawców - stanowi aż 35-40 proc. ogólnej liczby niewypłacalności.

Dzieje się tak z prostego powodu - to dostawcy często finansują kredytem handlowym wiele inwestycji. Z drugiej strony największe inwestycje właśnie kończą fazę projektową, więc ich realizacja i finansowanie ruszy dopiero w 2018 roku i kolejnych latach. I wówczas to mogą pojawić się duże problemy.

- Projekty budowlane w Polsce będą realizowane w pośpiechu, ponieważ termin jest istotnym parametrem, który może poprawić wynagrodzenie wykonawców. Będą oni chcieli ukończyć projekty jak najszybciej, ale finansowo i fizycznie mogą nie być w stanie tego dokonać. Wiele będzie zależeć od postawy zamawiających, głównie GDDKiA, PKP oraz samorządów - wskazuje Tomasz Starus.

- Biorąc pod uwagę, jak niskie są marże w dużych kontraktach infrastrukturalnych, jak ogromny kapitał trzeba zaangażować w ich wykonanie, można przypuszczać, że mniejsi wykonawcy mogą nie dotrwać do pozytywnego rozstrzygnięcia - ocenia.

Dodatkowe problemy firm z sektora budowlanego w 2018 r. mogą też wynikać z presji cenowej spowodowanej niedoborem pracowników, a także wprowadzenia "split payment", czyli podzielonej płatności. - Spodziewamy się zatem kolejnych upadłości, a w konsekwencji możliwych opóźnień w wielu kontraktach - ostrzega.

Euler Hermes nie spodziewa się jednak, że w tym roku nastąpi będzie powtórką roku 2012, gdy upadło wiele dużych podmiotów, zaskoczonych trybem i tempem rozliczania kontraktów, akceptowania aneksów na roboty dodatkowe, zmianę kosztów, itd.

Jak ocenia firma, obecnie, przynajmniej część największych graczy na rynku dużo lepiej jest przystosowana do współpracy z publicznymi zamawiającymi, a i strona publiczna dostosowała swoje działania do realiów rynku. Problemy mogą dotknąć za to mniejsze podmioty, bez odpowiedniej poduszki finansowej i stabilnego strumienia finansowania.

Wybrane dla Ciebie
Tak zacznie się nowy rok na rynku. Pracodawcy zabrali głos
Tak zacznie się nowy rok na rynku. Pracodawcy zabrali głos
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur