Polscy gracze wybierają gry w wersji cyfrowej. Wydają 108 zł na trzy miesiące

Sklepy z grami odchodzą do lamusa. Aż 43 proc. Polaków woli kupować pełne wersje gier w postaci cyfrowej, gdyż dzięki temu nie muszą wychodzić z domu.

Obraz
Patryk Skrzat
oprac.  Patryk Skrzat

PayPal, który dostarcza rozwiązania na rynku gier zarówno dla sprzedających, jak i kupujących, w 2017 roku odnotował ponad 12 miliardów dolarów obrotu tylko w tej kategorii – co stanowi wzrost o ponad 23 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Dlatego też po raz kolejny PayPal i SuperData połączyli siły w celu zbadania zachowań graczy na świecie. W ankiecie udział wzięło 25 tysięcy respondentów z 25 krajów – w tym z Polski.

Ile Polacy wydają na gry?

Globalnie gracze wydają prawie tyle samo na pełne wersje gier, co na dodatkową zawartość do nich. W Polsce, w okresie trzech miesięcy, gracze wydali średnio 108 zł na pełne wersje gier i 63 zł w ramach dodatkowych mikrotransakcji. To mężczyźni wydają więcej na gry – w Polsce 20 proc. graczy przeznacza na nie 180 zł lub więcej, a w przypadku kobiet pozwala sobie na to tylko 11 proc.

Badanie PayPal i SuperData pokazuje, że w Polsce dominuje różnorodność – kupujemy w aż 25 różnych sklepach. Wygoda (preferowana przez 78 proc. polskich graczy) i szybkość (64 proc.) to główne powody, dla których decydujemy się na wybór danej metody płatności. W przypadku braku dostępności naszego ulubionego sposobu zapłaty, aż 38 proc. z nas twierdzi, że zrezygnowałoby z zakupu. Jednocześnie polscy gracze są wierni preferowanej metodzie płatności – 76 proc. ankietowanych w Polsce używa tego samego sposobu płatności za gry wciągu ostatnich 12 miesięcy. W przypadku globalnych graczy – korzystają oni średnio z 14 indywidualnych platform i prawie 30 różnych sklepów.

Polscy gracze na zakupach

Dynamiczny rozwój platform internetowych był początkiem końca gier pudełkowych w sklepach stacjonarnych. Dziś zaledwie 9 proc. polskich graczy deklaruje, że nie kupuje pełnych gier w wersji cyfrowej. Polacy lubią wygodę i wykorzystują zalety Internetu.

Aż 60 proc. graczy w Polsce średnio pobrało od jednej do trzech pełnych wersji gier w okresie trzech miesięcy, a 61 proc. od jednego do trzech dodatków. Co piąty polski miłośnik gier (21 proc.) w okresie trzech miesięcy ściąga już od czterech do sześciu gier w wersji cyfrowej.

Wśród zapalonych miłośników cyfrowych rozrywek nie odbiegamy od reszty Europy – zarówno w Polsce, jak i ogólnie na starym kontynencie 5 proc. respondentów deklaruje, że w okresie ostatnich trzech miesięcy pobrało ponad dziesięć pełnych wersji gier cyfrowych.

Motywacje Polskich graczy

Jakie czynniki wpływają na popularność gier w wersji cyfrowej? Ponad połowa Polaków (52 proc.) nie chce czekać, aby móc zagrać w wybraną pozycję. Wyprawa do sklepu? Niekoniecznie – 43 proc. naszych rodaków wybiera zakup gry przez Internet z prozaicznego powodu: nie chce im się opuszczać domu.

Zamiłowanie do wygody to specyficzna cecha graczy z Polski – globalnie tylko 29 proc. respondentów wskazało na podobną motywację przy podejmowaniu decyzji o rezygnacji z zakupu wersji pudełkowej gry.

Chociaż popularność cyfrowych wersji gier rośnie to dodatki, które bywają dołączane do nich przez twórców (np. filmy, plakaty lub wywiady z deweloperami), odgrywają bardzo małą rolę przy podejmowaniu decyzji o zakupie – tylko 4 proc. ankietowanych Polaków zwraca na nie uwagę, podczas gdy w skali świata jest to istotny czynnik dla 15% respondentów (średnia europejska to 13 proc.).

Najważniejsza jest opinia rodziny i przyjaciół

Jaką grę kupić? Gracze z całego świata mierząc się z tym dylematem podejmują decyzje zakupowe na podstawie poczty pantoflowej. Polska nie jest wyjątkiem – porady rodziny i znajomych są bardzo ważne dla 63 proc. badanych. Inne źródła informacji będące inspiracją przy zakupie gier to fora dla graczy (31 proc.), twórcy filmów, np. na YouTube (27 proc.) i dziennikarze oraz krytycy zajmujący się grami (22 proc. – o 5 punktów procentowych. więcej niż średnia europejska).
Granie jako sposób na życie

Polscy gracze nie tylko oglądają, ale i samodzielnie tworzą filmy o grach – około 20 proc. badanych angażuje się w tego typu aktywność (globalnie 18 proc.). Ponad połowa streamerów i YouTuberów nie dostaje zapłaty za swoją pracę. W Polsce szansa zarobienia na swojej pasji jest mniejsza niż w innych krajach – problem braku zarobków dotyczy 57 proc. twórców, zaś na świecie kłopot ma z tym 40 proc. z nich. Podstawowe źródła dochodu w tej profesji są wszędzie takie same: reklamy i współpraca ze sponsorami.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X