Wynajem i leasing aut. Nowe zasady i wyniki

Obraz
Źródło zdjęć: © La Citta Vita / Flickr (CC BY-SA 2.0)

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, czyli jedyna w kraju organizacja reprezentująca sektory Car Fleet Management oraz Rent a Car, zmienia standardy dotyczące definiowania rynku wynajmu długoterminowego samochodów. Wyniki branży po pierwszym kwartale tego roku zostały opracowane już na podstawie nowych zasad.

Wynajem długoterminowy to w Polsce usługa stosunkowo młoda, funkcjonująca na rynku od ok. 20 lat. Początkowa była rozwiązaniem niszowym. W ciągu ostatniej dekady bardzo się rozwinęła, stając się realną alternatywą dla klasycznego leasingu, który nie gwarantuje obsługi serwisowej i administracyjnej samochodów włączanych do firmowego parku. Wynajem jako formę finansowania flot wybierają już nie tylko oddziały międzynarodowych koncernów, ale również sektor MŚP.

Standardy rodem z Europy Zachodniej

W Europie Zachodniej wynajem długoterminowy funkcjonuje od pół wieku. Jest dominującą formą finansowania samochodów firmowych. W niektórych krajach nawet 70-80 proc. pojazdów flotowych znajduje się w wynajmie długoterminowym.

Polska branża wynajmu długoterminowego i obsługiwana przez nią liczba samochodów zwiększały się przez ostatnie lata w tempie 9-11 proc. Rosnące znaczenie rynku CFM w naszym kraju sprawia, że pojawiła się konieczność ujednolicenia obowiązujących u nas standardów i definicji usług z zachodnimi.

Na rynkach Europy Zachodniej za samochody flotowe w wynajmie długoterminowym uznawane są tylko auta równocześnie finansowane i zarządzane przez zewnętrzną firmę Car Fleet Management. W Polsce było inaczej. Poza usługami zapewniającymi klientom zewnętrzne finansowanie pojazdów służbowych wraz z ich pełną obsługą (Full Service Leasing oraz Leasing z Serwisem) do wynajmu długoterminowego zaliczana była także usługa Wyłącznego Zarządzania (Fleet Management), która polegała jedynie na zarządzaniu flotą aut firmowych, ale bez jej finansowania.

– Dostosowując polską branżę CFM do referencyjnych dla nas rynków zachodnioeuropejskich, zdecydowaliśmy, że od 2016 r. w definicji wynajmu długoterminowego w naszym kraju również będą się mieścić tylko usługi zapewniające klientowi całkowity outsourcing wszelkich kwestii związanych z flotą, a więc finansowanie i obsługę samochodów – mówi Sławomir Wontrucki, prezes zarządu PZWLP, prezes LeasePlan Fleet Management Polska. – Oznacza to, że dotychczasowa usługa Wyłącznego Zarządzania nie będzie już zaliczana do wynajmu długoterminowego samochodów. Ujednolicenie definicji usług CFM ze standardami stosowanymi w innych europejskich krajach pozwoli nam na łatwiejsze porównywanie danych pomiędzy rynkami w poszczególnych państwach oraz pomoże w rozwijaniu współpracy międzynarodowej – dodaje Sławomir Wontrucki.

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów nie tylko wprowadził zmianę w rynku CFM przez wyłączenie z definicji wynajmu długoterminowego Wyłącznego Zarządzania i pozostawienie Full Service Leasingu (FSL) oraz Leasingu z Serwisem (LS). Kryteria oceny, czy dana usługa jest Leasingiem z Serwisem, zostały zaostrzone. Tak samo jak dotychczas będzie możliwe zakwalifikowanie do niej aut finansowanych przez firmę CFM i objętych minimum dwoma elementami obsługi floty, jednak wśród nich koniecznie zawsze musi się znajdować stała i nieograniczona opieka serwisu mechanicznego nad pojazdami.

– Zaostrzenie kryteriów definicji usługi Leasingu z Serwisem wynika nie tylko z konieczności pełnego dostosowania polskiej branży CFM do standardów zachodnioeuropejskich, ale jest również konieczną odpowiedzią na zachodzące na rynku w naszym kraju zmiany w ofercie finansowania flot – mówi Wontrucki. – Wprowadzenie w definicji tej usługi wymogu serwisu mechanicznego gwarantuje bowiem, że będą do niej zaliczane wyłącznie auta objęte obsługą zapewniającą klientowi najważniejsze korzyści wynajmu długoterminowego, a więc przejęcie przez zewnętrzną firmę ciężaru codziennej opieki administracyjnej i serwisowej nad jego autami służbowymi. Pozwoli to na jednoznaczne i precyzyjne rozgraniczenie usług zaliczanych do wynajmu długoterminowego, od coraz większej na rynku liczby ofert klasycznego leasingu, wzbogaconych jedynie o prostą obsługę floty np. w zakresie ubezpieczenia czy assistance. Usługi tego typu nie zapewniają bowiem klientowi zakresu i komfortu obsługi aut służbowych występującego w wynajmie długoterminowym
oraz nie przynoszą takich samych korzyści – ani ekonomicznych, ani operacyjnych – dodaje prezes zarządu PZWLP.

Full Service Leasing dominującą formą wynajmu długoterminowego

Zgodnie z omówionymi powyżej bardziej restrykcyjnymi standardami definiowania usług wynajmu długoterminowego branża CFM w Polsce (reprezentowana przez PZWLP, czyli ok. 80 proc. rynku) sprawowała pieczę nad 117 904 samochodami. Podobnie jak w krajach Europy Zachodniej, aż 90 proc. z nich (106 127 pojazdów) było objętych usługą Full Service Leasingu (FSL).

Full Service Leasing gwarantuje firmie zewnętrzne finansowanie aut służbowych oraz ich kompleksową obsługę administracyjną i serwisową. Przedsiębiorca korzystający z usługi Full Service Leasingu może się skupić na swojej podstawowej działalności biznesowej, ponieważ wszelkie uciążliwe i czasochłonne sprawy związane z codzienną opieką nad samochodami służbowymi (od serwisu, przeglądów i rejestracji, przez wymianę opon, zarządzanie kartami paliwowymi, po likwidację szkód i remarketing) pozostają w gestii wyspecjalizowanej firmy wynajmu długoterminowego.

W drugiej z usług zaliczanych do wynajmu długoterminowego, czyli Leasingu z Serwisem, znajdowało się 11 777 samochodów. Stanowi to 10 proc. ogółu floty CFM w Polsce. Branża wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce, pod względem floty aut znajdujących się w dominującej usłudze Full Service Leasingu, urosła po pierwszym kwartale 2016 r. o 8,9 proc. w stosunku rok do roku. Dynamika wzrostu była o jeden punkt procentowy większa w porównaniu z analogicznym okresem w 2015 r.

Diesle ciągle najpopularniejsze

Jak podaje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w okresie styczeń–marzec tego roku firmy kupiły ponad 61 proc. spośród wszystkich nowych aut osobowych, które trafiły na rynek (64 000 samochodów). Według szacunków PZWLP branża wynajmu długoterminowego zakupiła w pierwszym kwartale 9700 samochodów osobowych. Oznacza to, że wygenerowała 15 proc. łącznej sprzedaży w tym zakresie. Zdecydowana większość spośród tych pojazdów (ponad 7500) została nabyta przez firmy skupione w PZWLP.

W liczącej prawie 118 000 flocie samochodów znajdujących się w wynajmie długoterminowym firm należących do PZWLP po pierwszym kwartale 2016 r. 72,5 proc. stanowiły auta z silnikami wysokoprężnymi. Pojazdy wyposażone w jednostki benzynowe miały udział na poziomie 27,3 proc. Nadal marginalną część stanowiły samochody z napędami ekologicznymi, których odsetek wynosił 0,25 proc. łącznej floty, czyli 293 samochody (283 z silnikami hybrydowymi, 10 z napędami w pełni elektrycznymi).

Lista najpopularniejszych w Polsce samochodów w wynajmie długoterminowym pozostaje od kilku kwartałów niezmienna. Na czele rankingu plasuje się Škoda Octavia. Kolejne miejsca zajmują Ford Focus, Škoda Fabia, Toyota Yaris i Opel Astra.

Bardzo dynamiczny rozwój branży Rent a Car

W pracach utworzonej w maju 2015 r. Grupy Firm Rent a Car (odrębna struktura w ramach PZWLP, która skupia największe krajowe i międzynarodowe sieciowe wypożyczalnie samochodów) uczestniczy już osiem przedsiębiorstw. Wypożyczalnie te po pierwszym kwartale tego roku dysponowały flotą liczącą 11 973 samochody w wynajmie krótko- (do 30 dni) i średnioterminowym (1 miesiąc – 2 lata).

Dynamika wzrostu liczby aut w branży Rent a Car reprezentowanej w PZWLP po pierwszych trzech miesiącach 2016 r. wyniosła aż 28 proc. rok do roku. Jednocześnie osiem należących do PZWLP wypożyczalni samochodów, czyli Avis, Budget, Express, Hertz, Panek, Rentis, Sixt i 99rent zakupiło w pierwszym kwartale razem ponad 2100 nowych aut osobowych.

– Duże tempo wzrostu branży Rent a Car w Polsce jest efektem trwającego od wielu lat dynamicznego rozwoju branży wynajmu długoterminowego oraz całego rynku flotowego w kraju – tłumaczy Sławomir Wontrucki. – Rosnąca szybko w Polsce liczba aut flotowych przekłada się jednocześnie na coraz większe zapotrzebowanie na auta zastępcze, które bardzo często pochodzą właśnie z wypożyczalni samochodów. Dodatkowo znaczący wpływ na dynamikę rozwoju branży Rent a Car ma zwiększający się popyt na samochody zastępcze wśród firm ubezpieczeniowych, które w coraz większym stopniu świadczą tego typu usługi na rzecz klientów indywidualnych.

_ Oprac. Wojciech Kaczałek _

_ Artykuł opublikowany na łamach Menadżera Floty nr 3/2016 _

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują