Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nowa strategia LOT. W 2020 r. linia ma być trwale rentowna

11
Podziel się:

Polskie Linie Lotnicze LOT to spółka o szczególnym dla nas znaczeniu, nie zamierzamy pozbyć się kontroli w tym podmiocie - zapowiedział w czwartek w Krynicy minister skarbu Dawid Jackiewicz podczas prezentacji strategii LOT-u do 2020 roku.

Nowa strategia LOT. W 2020 r. linia ma być trwale rentowna
(Aero Icarus/Flickr (CC BY-NC-SA 2.0))

W 2020 roku Polskie Linie Lotnicze LOT będą trwale rentowną linią lotniczą - zapowiedział w czwartek w Krynicy prezes polskiego przewoźnika Rafał Milczarski, prezentując strategię spółki. Jak dodał, ma nadzieję, że stanie się też liderem rynku przewozów lotniczych nie tylko w Polsce, ale i w regionie.

Aktualizacja: 15:43

Nowa strategia PLL LOT do 2020 roku zakłada m.in. przewiezienie ponad 10 mln pasażerów, posiadanie 16 dreamlinerów, zatrudnienie 400 nowych pilotów oraz ponad tysiąc członków personelu pokładowego, rozwój połączeń do Ameryki Północnej i Azji. Linia ma być rentowna i mieć 25-proc. udział na polskim rynku.

Prezes Milczarski podkreślił, że spółka ma zdolność do "samofinansowania swojej działalności i rozwoju". - Tę zdolność posiadamy już teraz i wierzymy, że będziemy ją posiadać w 2020 roku - dodał.

- Naszym największym zadaniem, które postawił przed nami pan minister (szef MSP Dawid Jackiewicz - PAP) jest rozwinięcie tej firmy w trwale zyskownego przewoźnika, który już nigdy nie będzie zwracał się o pomoc publiczną - powiedział Milczarski.

Szef przewoźnika zaznaczył, że LOT w 2020 roku nie będzie postrzegany jako przewoźnik drogi, tylko jako "przewoźnik, który oferuje cenę stosowną do jakości wykonywanej usługi". Zapowiedział m.in. poprawę "produktu w powietrzu". - Zdajemy sobie sprawę, że jest wiele do poprawienia w naszym produkcie w powietrzu, przyjmujemy to wyzwanie i będziemy to realizować. W 2020 roku będą trzy klasy podróży, szeroka gama produktów i usług dodatkowych, wygodna konfiguracja kabiny samolotów i przyjemna podróż bez względu na trasę - wymienił.

W ocenie prezesa LOT-u "realne jest" całościowe podwojenie wielkości rynku przewozów lotniczych w Polsce w latach 2015-2030.

Milczarski przyznał, że przez działania kompensacyjne (za pomoc publiczną - PAP), nastąpiło obniżenie udziału w rynku; zapowiedział, że docelowy udział przewoźnika w polskim rynku to ponad 30 proc., a do roku 2020 chce on odzyskać udział na poziomie min. 25 proc.

Jak wynika z wypowiedzi Milczarskiego, w 2020 r. przewoźnik chce osiągnąć skalę Aer Lingus, Finnair, czy Austrian Airlines.

Szef LOT-u wskazał też m.in., że w Polsce konieczna jest spójna i długofalowa strategia dla transportu lotniczego. Podkreślił też potrzebę większej przepustowości. - Teraz wykorzystujemy prawie w całości możliwości portu lotniczego Lotniska Chopina - powiedział. W jego ocenie połączenie kolejowe Lotniska Chopina nie funkcjonuje jak powinno, "nie jest wygodne". - LOT będzie kontynuować rozwój w ramach istniejącego hubu na Lotnisku Chopina w Warszawie, ale docelowo konieczne będzie przeniesienie naszej oferty na inne, nowe, centralnie zlokalizowane lotnisko w Polsce - podkreślił.

Prezes LOT za budową lotniska centralnego w Polsce

- Budowa lotniska centralnego to mus z perspektywy rynku lotniczego w Polsce, ale też z perspektywy naszego interesu narodowego, przede wszystkim gospodarczego. Zdecydowanie zgłaszamy konieczność budowy nowego lotniska w Polsce - powiedział Milczarski.

W jego ocenie, takie lotnisko może być przedsiębiorstwem generującym ogromne zyski. - To lotnisko powinno być na około 50 mln pasażerów z dostępnością infrastruktury i terenu, by w kolejnym kroku można było dalej je rozbudowywać. To lotnisko powinno być całkowicie multimodalne, powinno mieć bazę cargo - mówił.

Szef LOT-u zaznaczył, że nie chce wskazywać lokalizacji takiego lotniska. Ale - jak dodał - "logika wskazywałaby, aby było ono dobrze skomunikowane z resztą kraju". W jego ocenie, planując lokalizację takiego lotniska, należy wziąć pod uwagę, aby było ono w pobliżu autostrady, i w pobliżu sieci kolejowej, "aby można było do portu dotrzeć różnymi środkami transportu z całej Polski" - ocenił.

- Wydaje się, że to lotnisko powinno znajdować się pomiędzy Łodzią a Warszawą - dodał. Według niego, centralny port lotniczy powinien być gotowy około 2022-2023 r.

Zdaniem Milczarskiego, powstanie nowego portu lotniczego wiązałoby się z zamknięciem warszawskiego Lotniska Chopina, które należałoby przeznaczyć pod rozwój Warszawy, "w kontekście bardzo atrakcyjnego miasta dla różnego rodzaju inwestycji, np. z sektora IT". - Uważam, że warszawiaków, którzy mieszkają wokół lotniska, do tej koncepcji nie trzeba byłoby przekonywać - dodał.

Jackiewicz: nie zamierzamy pozbyć się kontroli w PLL LOT

Polskie Linie Lotnicze LOT to spółka o szczególnym dla nas znaczeniu, nie zamierzamy pozbyć się kontroli w tym podmiocie - zapowiedział w czwartek w Krynicy minister skarbu Dawid Jackiewicz podczas prezentacji strategii LOT-u do 2020 roku.

- Jako Ministerstwo Skarbu Państwa, jako nadzorujący, jako właściciel, chcę powiedzieć, że nie zamierzamy pozbyć się kontroli w tym podmiocie - powiedział minister Jackiewicz.

Szef resortu skarbu podkreślił, że "wszelkie informacje, wszelkie próby zmierzające do tego, żeby całkowicie zbyć ten podmiot, żeby utracić nad nim kontrolę - przeszły już do historii".

Jackiewicz zaznaczył, że spółka przetrwała bardzo trudne czasy i przeszła niedawno bardzo trudny proces kompensacji. - Wreszcie nastały spokojniejsze czasy dla tej spółki. Wreszcie pojawiły się na horyzoncie możliwości szybszego, dynamiczniejszego rozwoju, odzyskania pozycji rynkowej - ocenił szef MSP.

Podkreślał, że LOT to polskie logo, "jedno z najbardziej rozpoznawalnych na świecie". Ocenił, że zarząd przewoźnika systematycznie realizuje postawione przed nim zadania, jednak zwrócił uwagę na potrzebę zwiększenia punktualności i liczby najlepszych maszyn.

wiadomości
krynica 2016
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(11)
Anthony
8 lat temu
Panie Prezesie mielismy 3 polaczenia do USA . I zlikwidowaliście lot do Newarku , były rozmowy w mediach że w zamian będzie połączenie do Miami (na Florydzie mieszka dużo Polakow) . Linia na pewno miałaby obłożenie.Czy coś z tego będzie??? Jak wiem loty do USA , przynoszą dochody. Czy cos na ten temat dowiemy się?
Jan
8 lat temu
Panie prezesie firmy LOT czy pan jest o zdrowych zmysłach ? Lotnisko w Warszawie jest potrzebne a jak pan o tym nie wie to co pan robi na tym stanowisku. Oferta pana firmy na loty po europie jest bardzo mała a wasze bilety są bardzo drogie. Uważam że powinien pan podać się do dymisji skoro plecie pan takie bzdury .
vlad palovnik
8 lat temu
Co za chora idea z tym centralnym lotniskiem kto będzie jechał np. 2 godziny pociągiem na takie lotnisko przy założeniu że jedzie Pendolino dodać należy jeszcze czas na odprawę kolejne 2 godziny. No chyba że w planie jest zamknięcie wszystkich innych lotnisk w Polsce, a w przypadku np mgły i zamknięcia lotniska lub ataku terrorystycznego cały kraj jest pozbawiony komunikacji lotniczej, skończy się jak z Berlin Brandenburg, transport należy rozproszyć a nie centralizować i wszystkim wyjdzie na dobre. Lot promuje idee swojego hubu a nie na to żadnych szans. Jeżeli już to rozbudować Modlin skoro Okęcie nie wyrabia.
Andy
8 lat temu
Jak narazie Panie prezesie skupiłbym się na bezpieczeństwem operacyjnym LOT-u. Musieliście wyczarterować gruchota z Rumunii żeby nie trzeba było ciągle lotów odwoływać bo macie niedostateczną liczbę maszyn na tak napiętą siatkę połączeń. Do tego Ceny biletów macie jak w Lufthansie a ofertę jak w Ryanair. Trzeba wybrać jakiś konkretny cel, bo stosunek ceny do jakości to macie fatalny i nic wam po 2020 bo nie będzie was na rynku...
Tadek
8 lat temu
Gdyby Kraków i Katowice były mądre to by wybudowali ogromne lotnisko w połowie drogi między sobą i obsługiwaliby nie wiele mniej pasażerów niż Warszawa.