Budimex rozpoczął pracę nad samonaprawialnymi mieszankami mineralno-asfaltowymi

Budimex rozpoczął badania nad samonaprawialnymi (eng. self-healing) mieszankami mineralno-asfaltowymi, podała spółka. Partnerem naukowym jest Politechnika Warszawska, a projekt jest współfinansowany ze środków krajowych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Prace badawcze potrwają do grudnia 2022 roku. Wartość projektu wynosi 4 020 928,27 zł, a kwota dofinansowania - 2 588 343,21 zł.

Obraz

Głównym założeniem projektu jest opracowanie innowacyjnej technologii wytwarzania inteligentnego dodatku do asfaltu drogowego. Podczas codziennej eksploatacji nawierzchni drogowej będzie on znajdował się w stanie uśpionym, uaktywniając się jedynie w wyniku pojawienia się uszkodzeń oraz powodując ich naprawę. Zatrzymanie rozwoju mikropęknięć w mieszance mineralno-asfaltowej zahamuje powstawanie większych problemów - makropęknięć, pojawiających się naturalnie i wywołanych ruchem pojazdów lub zmianami temperatury. W ramach tego innowacyjnego projektu zostanie opracowana, a następnie wdrożona technologia oparta na działaniu tzw. mikrokapsułek, która zwiększy trwałość oraz czas eksploatacji budowanych dróg, wyjaśniła spółka.

"Mechaniczną degradację nawierzchni można znacznie ograniczyć poprzez uszlachetnienie mieszanek mineralno-asfaltowych. Jednym z nowatorskich rozwiązań na tym polu jest zastosowanie tzw. mikrokapsułek zbudowanych ze sztywnej otoczki, wypełnionej płynnym środkiem do naprawy mikropęknięć w asfalcie. Materiał ten jest absolutną nowością w branży drogowej, niestosowaną dotąd w Polsce" - powiedział prezes Dariusz Blocher, cytowany w komunikacie.

Podczas badań testowane będą różnego rodzaju mikrokapsułki, m.in. o rozmaitych wielkościach, grubościach ścianek, wykonane z różnych materiałów i zawierających wypełnienie ze środkami naprawczymi. W ramach działań planowane są nie tylko badania laboratoryjne, ale również wykonanie odcinków testowych w celu potwierdzenia właściwości opracowanej technologii, wskazano również.

Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. W 2019 r. miał 7,57 mld zł skonsolidowanych przychodów.

Wybrane dla Ciebie
Senat mówi "nie" kandydatce Karola Nawrockiego do Rady Fiskalnej
Senat mówi "nie" kandydatce Karola Nawrockiego do Rady Fiskalnej
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Miedź bije historyczne rekordy. KGHM na celowniku banków, a świat walczy o surowiec
Miedź bije historyczne rekordy. KGHM na celowniku banków, a świat walczy o surowiec
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin
Koniec ery taniej siły roboczej. Polskie centra usług zmieniają kurs na technologię
Koniec ery taniej siły roboczej. Polskie centra usług zmieniają kurs na technologię
Orban na Węgrzech chwali się "tarczą finansową" USA. Trump zaprzecza
Orban na Węgrzech chwali się "tarczą finansową" USA. Trump zaprzecza
Warszawa kupi 120 autobusów. Będą mogły przewozić rannych
Warszawa kupi 120 autobusów. Będą mogły przewozić rannych
Rząd kontratakuje. Kryptoaktywa wrócą do Sejmu. Jest decyzja
Rząd kontratakuje. Kryptoaktywa wrócą do Sejmu. Jest decyzja
Henryk Kania wróci do Polski? Jest nowa decyzja sądu
Henryk Kania wróci do Polski? Jest nowa decyzja sądu