CUPT: 93% dofinansowania na transport z POIiŚ będzie rozdysponowane do końca br.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) chce, by na koniec 2019 r. rozdysponowane było 93% dofinansowania unijnego, dostępnego na inwestycje transportowe w Polsce w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POiIŚ), poinformował p.o. dyrektora Przemysław Gorgol. Na koniec 2018 r. alokacja sięgała 78%, co oznacza, że CUPT przyznał inwestorom 65,4 mld zł z dostępnych blisko 84 mld zł.

Obraz

POiIŚ to najważniejsze źródło unijnego dofinansowania inwestycji transportowych w Polsce w latach 2014-2020. Poza nim CUPT rozdziela środki na projekty kolejowe z puli Programu Polska Wschodnia i instrumentu "Łącząc Europę" (CEF).

"2019 to rok, w którym będziemy się powoli zbliżali do zamknięcia perspektywy 2014-2020. Na pewno będzie rokiem, w którym będziemy dalej stabilnie realizowali tę perspektywę finansową" - powiedział Gorgol podczas spotkania prasowego.

Poinformował, że rok 2018 CUPT zakończył z podpisanymi 240 umowami, na mocy których beneficjentom przyznał 65,4 mld zł dotacji z POiIŚ. Oznacza to łączną alokację na poziomie 78%.

"To więcej niż za cel postawiła Rada Ministrów [75%]" - podkreślił p.o. dyrektora.

"Ten rok chcielibyśmy zakończyć na poziomie 93% wykorzystania alokacji. To by się przełożyło na 51 [kolejnych] umów o finansowanie plus umowy w konkursie 'Niskoemisyjny transport miejski'" - dodał.

Gorgol zaznaczył, że nie tylko poziom alokacji jest wysoki, ale i w przypadku rozliczania środków z POIiŚ jest "niezła sytuacja".

"28,5 mld zł z [ogółem dostępnych] 83,8 mld zł, czyli 34%, to środki już fizycznie przelane na konta beneficjentów, są już faktycznie wykorzystane" - powiedział.

"W wydatkowaniu środków zbliżamy się do 'magicznych' 50%. Chcielibyśmy dojść do ok. 47% zatwierdzonych płatności do końca 2019 r. Te plany wyprzedzają cele [założone] na poziomie krajowym" - zapowiedział także Gorgol.

Szef CUPT-u podsumował także sytuację w wykorzystaniu pozostałych źródeł finansowania unijnego na inwestycje transportowe.

W ramach puli z Programu Polska Wschodnia (gdzie CUPT ma do rozdysponowania w obecnej perspektywie 1,7 mld zł na inwestycje kolejowe) do końca 2018 r. przyznano 1,6 mld zł (96%), a z tego rozliczono już 0,5 mld zł (29%). CUPT zakłada, że na koniec tego roku udział środków rozliczonych wzrośnie do 57%.

Natomiast w ramach "Łącząc Europę" CUPT przyczynił się do tej pory do zawarcia 29 umów (GA - "grant agreement") na 4,12 mld euro w tzw. Kopercie Narodowej (przeznaczonej tylko dla Polski). Rozliczenie Koperty Narodowej na koniec 2018 r. kształtowało się na poziomie 16%. W tym roku CUPT chce dojść do 30,1% płatności.

Jako największe zagrożenie dla rozliczenia dofinansowań UE na transport w kontekście całej perspektywy 2014-2020 Gorgol wskazał problemy rynku budowlanego.

"Największym zagrożeniem jest kwestia samego rynku budowlanego. To jest ciągle gorący temat. Ale działania, które są podejmowane przez głównych inwestorów - PKP PLK i GDDKiA trochę zmitygują ryzyka. Mam na myśli temat waloryzacji, który został zaproponowany przez tych dwóch inwestorów i Ministerstwo Infrastruktury. Wydaje się, że ta propozycja, która może nie jest idealna - bo propozycje kompromisowe nigdy nie są idealne - pomoże ryzyka zmitygować" - wskazał szef CUPT.

Podkreślił, że przedstawione na początku stycznia propozycje zmian w waloryzacji kontraktów budowlanych na pewno są lepsze niż dotychczasowy praktyczny brak waloryzacji.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych wspiera beneficjentów w przygotowaniu i realizacji inwestycji finansowanych z Funduszy Europejskich oraz instrumentu finansowego Unii Europejskiej "Łącząc Europę" (CEF). Celem CUPT jest racjonalne i efektywne wykorzystanie do 2023 r. wszystkich środków UE przeznaczonych na dofinansowanie projektów transportowych.

Wybrane dla Ciebie
Ceny prądu w 2026 r. Jest deklaracja ministra
Ceny prądu w 2026 r. Jest deklaracja ministra
Gazprom nie chce zapłacić gigantycznej kary. Polska znalazła sposób
Gazprom nie chce zapłacić gigantycznej kary. Polska znalazła sposób
Podsumowali dwa lata rządów Tuska. Oto co się dzieje z gospodarką
Podsumowali dwa lata rządów Tuska. Oto co się dzieje z gospodarką
Odłożyła na emeryturę 350 tys. zł. Pieniądze przejął ZUS. RPO komentuje
Odłożyła na emeryturę 350 tys. zł. Pieniądze przejął ZUS. RPO komentuje
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 11.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 11.12.2025
"Złote karty" z wizerunkiem Trumpa. Rusza składanie wniosków
"Złote karty" z wizerunkiem Trumpa. Rusza składanie wniosków
Wraca spór z Czechami. Domagają się od Polski działań
Wraca spór z Czechami. Domagają się od Polski działań
Media: USA proponują przywrócenie dostaw rosyjskiej energii do Europy
Media: USA proponują przywrócenie dostaw rosyjskiej energii do Europy
Amerykanie przejęli tankowiec. Prokurator generalna ujawnia szczegóły
Amerykanie przejęli tankowiec. Prokurator generalna ujawnia szczegóły