Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Grupa PGNiG planuje ponad 70 stacji ładowania gazem CNG w 1,5 roku (aktual.)

3
Podziel się:

W dzisiejszej depeszy w drugim akapicie podajemy właścią nazwę spółki z Grupy PGNiG.

Grupa PGNiG planuje ponad 70 stacji ładowania gazem CNG w 1,5 roku (aktual.)

Poniżej zaktualizowana wersja depeszy:

Spółka dystrybucyjna z grupy kapitałowej Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG)
planuje zbudować we współpracy z samorządami ponad 70 stacji ładowania gazem CNG w ciągu półtora roku, poinformował ISBnews.TV wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny Marcin Szczudło.

"Jedna ze spółek w naszej grupie, spółka dystrybucyjna, zgodnie w ustawą musi wybudować w Polsce w 70 lokalizacjach miejsca, gdzie będzie można zatankować samochód napędzany CNG, w związku z tym nie będzie bariery dla zwykłych samochodów osobowych" - powiedział Szczudło w wywiadzie dla ISBnews.TV.

PGNiG Obrót Detaliczny skupia się na transporcie publicznym i buduje dedykowane stacje we współpracy z samorządami.

"Samorządy są inwestorami. Ich spółki komunikacyjne ogłaszają przetargi na budowę takich stacji i jednocześnie na ich obsługę, czyli dostarczanie paliwa. PGNiG Obrót Detaliczny jest wykonawcą, a koszty ponoszą samorządy, ale odzyskują je w cenie paliwa, która jest niższa o kilkanaście procent od ropy" - wyjaśnił wiceprezes.

"Nasze działania wpisują się w ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Gaz jest paliwem alternatywnym. Obok rozwoju elektromobilności wspierana jest też gazomobilność. Powstaje też fundusz transportu niskoemisyjnego. Pieniądze z funduszu będą przeznaczane na zakup pojazdów napędzanych gazem. To samorząd będzie decydował, czy kupuje autobusy gazowe, czy elektryczne" - podkreślił.

Pozostaje jeszcze do zniesienia ostatnia bariera, czyli akcyza na CNG, która obecnie wynosi około 11%. "Jesteśmy na ostatniej prostej. Akcyza ma być zerowa, co przełoży się wprost na portfele Polaków korzystających z takiego rozwiązania" - powiedział Szczudło.

Tylko w tym roku spółka PGNiG Obrót Detaliczny podpisała listy intencyjne zakładające budowę infrastruktury do tankowania gazu CNG w trzech polskich miastach - Łomży, Suwałkach oraz Bielsku-Białej.

Spółka wskazuje, że ostawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadza systemowe rozwiązania i przyczyni się do rozwoju tego rynku w Polsce. Akt prawny zakłada, że w ciągu kilku lat wybudowanych zostanie 70 stacji tankowania CNG.

CNG to sprężony gaz ziemny o wysokich walorach ekologicznych, dlatego stanowi jedno z najlepszych paliw do napędzania transportu publicznego. Według ekspertów wymiana taboru zasilanego olejem napędowym na rzecz CNG, pozwala na znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń: tlenków azotu do 50%, dwutlenku węgla do ok. 15% oraz przyczyniających się do powstawania smogu pyłów PM do 99%. Ponadto silniki zasilane CNG pracują ciszej w porównaniu do tych na olej napędowy, podkreślono w materiale.

PGNiG jest obecne na warszawskiej giełdzie od 2005 r. Grupa zajmuje się wydobyciem gazu ziemnego i ropy naftowej w kraju, importem gazu ziemnego do Polski, magazynowaniem gazu w podziemnych magazynach gazu, dystrybucją paliw gazowych, a także zagospodarowaniem złóż gazu ziemnego i ropy naftowej w kraju i za granicą oraz świadczeniem usług geologicznych, geofizycznych i poszukiwawczych w Polsce i za granicą.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(3)
Roman
3 lata temu
Kiedy zrobicie stacje chociaż w każdym wojewódzkim mieście i czynną 24 h na dobe ? To jest minimum żeby wogóle ktoś się tym zainteresował, Cena za m3 nie powinna się różnić od ceny za gaz ziemny używany w domach czyli po około 1,30 za m3. Człowiek musi dostosowywać czas i trasy do waszych stacji dobrze że ci co mają gaz na podwórkach pompują sobie własnymi sprężarkami. Co niestety nie wpływa na bezpieczeństwo. Czy taki problem jest podpisać umowy np z Polski Orlenem i w rok zrobić te stacje. Jak chcecie być EKO To coś róbcie. Pozdrawiam ten co chciał być eko :)
Leon
4 lata temu
Dyrektorzy PGNiG w miastach gdzie brak stacji tankowania ekologicznych paliw jakim jest CNG powinni być karani przez straż miejską wysokimi mandatami zgodnie z ustawą antysmogowa
d@x
5 lata temu
A prawda trochę bardziej zaboli. 1. Budują bo są do tego zmuszeni - zapewnienie dostępu do paliw alternatywnych na terenie UE; 2. Większość fanów cng dawno już zrezygnowała z tego dobrodziejstwa między innymi ze względu na kompletny brak infrastruktury; 3. Opłacalność po przywaleniu akcyzy spadła do poziomu -1; 4. Utrzymanie tak napędzanego samochodu to dodatkowe przeglądy, zresztą znacznie podnoszące koszty utrzymania. Spóźniony pomysł o jakieś 10 lat.