IGE: Odsetek internautów kupujących w sieci wzrósł o 15 pkt r/r do 72% w czerwcu

Odsetek kupujących w sieci wzrósł do 72% polskich internatów w czerwcu 2020 r., co oznacza wzrost o 15 pkt proc. r/r, wynika z badania zrealizowanego przez agencję badawczą Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej (IGE) pt. "Omni-commerce. Kupuję wygodnie".

Obraz

"Ruch w kierunku e-zakupów zaczął się już w marcu tego roku, gdy ogłoszono pandemię i konsumenci zostali poddani kwarantannie. W tamtym czasie, wyniki badania 'E-commerce w czasie kryzysu 2020' pokazały, że 38% internautów zrobiło zakupy na czas kwarantanny w internecie. Z kanału online skorzystała w tym celu niemal połowa badanych w wieku 35-44 lata" - czytamy w komunikacie.

Mieszkańcy również mniejszych miast wybrali internet w celu zaopatrzenia się w niezbędne produkty, przede wszystkim środki higieniczne lub detergenty. Oprócz chemii domowej i produktów spożywczych najczęściej kupowanymi kategoriami w Internecie w okresie kwarantanny były odzież i obuwie oraz produkty z kategorii zdrowie.

"Migracja kupujących z offline'u do e-commerce, to wyzwanie, ale i szansa dla rynku. Do sklepów online trafiła nowa grupa klientów - osoby, które do tej pory z różnych względów nie kupowały przez Internet. Restrykcje związane z COVID-19 zmusiły je do eksploracji tego kanału sprzedaży. Zaoferowanie tej grupie prostych, intuicyjnych i bezpiecznych procesów zakupowych oraz płatniczych, może sprawić, że częściej będą wybierać zakupy online również po pandemii. Także wielu sprzedawców, działających dotychczas offline, zdecydowało się na przeniesienie lub rozszerzenie dotychczasowej działalności o kanał online, co okazało się szansą na utrzymanie sprzedaży i pozyskanie klientów z dotychczas niewykorzystywanych obszarów" - powiedziała marketing manager w Przelewy24 Magdalena Grablewska, cytowana w komunikacie.

Okazuje się, że pomimo mniej restrykcyjnych zasad kwarantanny i etapowego zdejmowania zakazów dotyczących zakupów stacjonarnych, popularność e-zakupów nie spada. Wzrosła też wartość internetowych koszyków zakupowych. Co 4. internauta kupuje w sieci więcej niż 5 razy w miesiącu, a co 3. 2-5 razy w miesiącu. Zwiększyła się także nieco liczba wykorzystywanych zakupowo miejsc w intrenecie, choć wciąż Polacy w sieci kupują głównie w sklepach internetowych (52% wobec 46% w 2019 roku) i na platformach zakupowych (38% wobec 36% w 2019 roku), podano także.

Restrykcje nałożone na sklepy stacjonarne spowodowały natomiast osłabienie zjawiska zakupów wielokanałowych. W procesie ostatniego zakupu 36% konsumentów wykorzystało przynajmniej 2 kanały zakupowe (offline / online / mobile). Jest to o -20 pkt proc. mniej niż rok temu. Do 43% spadł udział internautów kupujących te same marki w wielu kanałach, tj. online, mobilnie bądź stacjonarnie. Rok temu 54% internautów wskazywało na takie omni-channelowe zakupy.

"Wyniki badania pokazują wyraźnie, że klienci zmienili swoje nawyki zakupowe. Pandemia koronawirusa ma na to ogromny wpływ. Kluczowe jest zachowanie bezpieczeństwa, a to dają zakupy przez Internet. Raport pokazuje również, że po powrocie do rzeczywistości sprzed COVID-19, będziemy nadal starali się ograniczać nasze kontakty bezpośrednie prywatnie i zawodowo. W związku z tym, sektor e-handlu będzie nadal szybko rósł, ponieważ wiele osób, które przekonały się do zakupów przez Internet, będzie je kontynuować ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne, ale również bezpieczeństwo transakcji cyfrowej oraz wygodę i szybkość" - powiedziała prezes Izby Gospodarki Elektronicznej Patrycja Sass-Staniszewska.

Zwiększa się skłonność do robienia w internecie dużych zakupów. Już między 67% a 78% kupujących w sieci konsumentów (w zależności od kategorii) deklaruje, że wartość ich koszyka zakupowego jest taka sama lub wyższa niż offline. Oznacza to, że Polacy przestali bać się droższych e-zakupów. Najczęściej wciąż kupujemy w internecie produkty modowe, elektronikę i produkty urodowe, ale to kategoria spożywcza - do tej pory będąca mocno na końcu internetowego peletonu - zyskała najbardziej, podano także.

Według raportu, w związku z COVID-19 produkty spożywcze w sieci zaczęło kupować 14% internautów, a 34% osób, które kupowały dotychczas w sieci w innych kategoriach. Dodatkowo, ta właśnie kategoria, najlepiej - zdaniem internautów - poradziła sobie z nową sytuacją pandemii i ograniczeń z nią związanych. Podczas, gdy jeszcze w marcu tego roku, czyli na początku kwarantanny, badani wskazywali, że często nie mogą dokonać zakupów spożywczych online ze względu na braki produktowe i długie terminy dostawy, teraz są z tych aspektów zadowoleni. W marcu 59% internautów oceniało dostępność produktów spożywczych w e-sklepach źle lub bardzo źle. Obecnie aż 71% ocenia ją dobrze lub bardzo dobrze.

"Polscy konsumenci potrafią się bardzo szybko dostosować do nowej sytuacji. Obostrzenia związane z pandemią wyraźnie to pokazały. Zamknięci w domach Polacy zaczęli testować zakupy online. Jeszcze w marcu 'początki' nie były łatwe. Wyniki badania 'E-commerce w czasie kryzysu 2020' wyraźnie pokazały wtedy, że wiele osób było niezadowolonych z dostępności towarów i długich czasów dostaw. Jednak dzięki dynamicznym działaniom po stronie marek i firm logistycznych ta sytuacja znacznie się poprawiła, a konsumenci chwalą sobie zakupy online, w szczególności spożywcze, do których takim ciężko było się im przyzwyczaić przez ostatnie lata"- dodała dyrektor zarządzająca Mobile Institute Katarzyna Czuchaj-Łagód.

Korzystanie z zagranicznych platform zakupowych deklaruje 12% internautów. Co ciekawe, koronawirus miał raczej pozytywny wpływ na zakupy na takich platformach. 27% klientów zadeklarowało, że w wyniku pandemii zwiększyli zakupy zagraniczne, a w przypadku 37% pozostały one bez zmian. Główne powody zakupów na platformach to możliwość kupienia produktów, których w Polsce nie ma (34%), konkurencyjny czas i koszty dostawy (31%) i atrakcyjne ceny (28%). Duży wybór produktów zachęca 24% kupujących, a atrakcyjne warunki zwrotów - 22%.

Badanie przeprowadzone zostało na próbie 2069 internautów. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane zostały zebrane w dniach 20-29 maja 2020 roku. Partnerami głównymi raportu są Adyen oraz Przelewy24.

Wybrane dla Ciebie
Koniec z wożeniem tekstyliów na PSZOK. Te miasta zmieniają zasady od stycznia
Koniec z wożeniem tekstyliów na PSZOK. Te miasta zmieniają zasady od stycznia
Ma 60 lat. Zamarła, gdy otworzyła list z ZUS-u
Ma 60 lat. Zamarła, gdy otworzyła list z ZUS-u
Tańsze leki w USA. Trump ogłasza porozumienie z koncernami
Tańsze leki w USA. Trump ogłasza porozumienie z koncernami
Spółka CPK wybrała wariant nowej linii kolejowej. Planowana prędkość: 250 km/h
Spółka CPK wybrała wariant nowej linii kolejowej. Planowana prędkość: 250 km/h
Ministerstwo ujawnia. Tyle wydajemy na kapelanów w skarbówce
Ministerstwo ujawnia. Tyle wydajemy na kapelanów w skarbówce
Co piąty Polak wyrzuca do śmieci ogólnych. Grozi im 5 tys. zł kary
Co piąty Polak wyrzuca do śmieci ogólnych. Grozi im 5 tys. zł kary
To już naprawdę koniec. Poznaliśmy datę otwarcia Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
To już naprawdę koniec. Poznaliśmy datę otwarcia Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
Wolna Wigilia dzieli rynek pracy. Związki kontra pracodawcy
Wolna Wigilia dzieli rynek pracy. Związki kontra pracodawcy
Najniższa waloryzacja od lat? Tak zmienią się emerytury w 2026 roku
Najniższa waloryzacja od lat? Tak zmienią się emerytury w 2026 roku
230 tys. osób. Wojsko wezwie też 50-latków z nieuregulowanym statusem
230 tys. osób. Wojsko wezwie też 50-latków z nieuregulowanym statusem
"Dzieci były dumne". Volkswagen zamyka fabrykę w Dreźnie
"Dzieci były dumne". Volkswagen zamyka fabrykę w Dreźnie
Luka VAT w Polsce. Eksperci informują o poprawie
Luka VAT w Polsce. Eksperci informują o poprawie