JSW podliczyła straty związane z koronawirusem. Chce z tarczy antykryzysowej 1,75 mld zł

Przez trzy miesiące kontrolowana przez państwo Jastrzębska Spółka Węglowa nie mogła normalnie pracować. Spadło wydobycie i sprzedaż węgla. Do tego doszły koszty związane z chorymi pracownikami. Firma teraz liczy na duże wsparcie z tarczy antykryzysowej.

Działalność JSW mocno ucierpiała w związku z epidemią koronawirusa.
Damian Słomski

JSW wystąpiła z wnioskiem o pozyskanie finansowania w ramach tarczy antykryzysowej w maksymalnej kwocie 1 mld 750 mln zł. W oficjalnym komunikacie wylicza szkody związana z brakiem realizacji planu produkcji między 23 marca i 30 czerwca.

W drugiej połowie marca JSW wprowadziła trzyzmianowy system pracy w miejsce czterozmianowego w celu maksymalnego ograniczenia kontaktów pracowników pracujących na różnych zmianach. Tym samym do końca czerwca szkoda w wydobyciu z tego tytułu wyniosła 1,23 mln ton, w tym 0,96 mln ton węgla koksowego.

JSW podkreśliła, że doświadcza ograniczeń związanych z restrykcjami związanymi z COVID-19 także w obszarze handlowym. W efekcie w drugim kwartale sprzedaż węgla ogółem wyniosła około 2,96 mln ton i była niższa w porównaniu do pierwszego kwartału o około 10,9 proc.

Wakacje 2020. Jak nie dać się naciągnąć na nieuczciwy nocleg

"Z uwagi na trudną sytuację kadrową związaną z absencją pracowników, JSW nie realizowała także kluczowych mierników operacyjnych związanych z robotami udostępniającymi. W konsekwencji zaistniałej sytuacji, JSW nie zrealizowała w okresie od 23 marca 2020 roku do 30 czerwca 2020 roku planu robót korytarzowych w wysokości 6 291 metrów bieżących" - czytamy dalej.

W analizowanym okresie doszły do tego dodatkowe koszty pracy związane z chorobą pracowników na COVID-19, ich kwarantanną, realizacją działań profilaktycznych polegających na konieczności wprowadzenia tzw. "postojowego" oraz kosztami związanymi z obsługą i organizacją procesu, aby skutki pandemii były jak najmniej dotkliwe dla JSW. Te koszty zarząd wyliczył na 61,7 mln zł.

Pozostałe koszty (bez kosztów pracy) poniesione przez spółkę związane z profilaktyką COVID-19 w okresie do 30 czerwca 2020 roku wyniosły 6,2 mln zł - czytamy w komunikacie.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Wybrane dla Ciebie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega