XTB: strona spółki
23.12.2025, 17:56
XTB Informacja nt. oceny nadzorczej (BION) wydanej dla Spółki
Zarząd XTB S.A. („Emitent”, „Spółka”, „XTB”) informuje, iż w dniu 23 grudnia 2025 r. Spółka otrzymała od Departamentu Firm Inwestycyjnych Komisji Nadzoru Finansowego („KNF”, „Komisja”) ocenę nadzorczą (BION) wynoszącą 2 [2,63]. Ocena została nadana na dzień 30 czerwca 2025 roku. Ocena na poziomie 2 oznacza niski poziom zagrożenia stabilności domu maklerskiego.
Jednocześnie Emitent wyjaśnia, że badanie i ocena nadzorcza nadawana w procesie BION przeprowadzana w danym roku kalendarzowym stanowi jedno z kilku kryteriów jakie są brane pod uwagę przez KNF przy formułowaniu corocznych zaleceń dla domów maklerskich w sprawie polityki dywidendowej. Opublikowane w dniu 17 grudnia 2025 r. Stanowisko KNF ws. polityki dywidendowej w 2026 r. wskazuje, że aktualna ocena nadzorcza dla XTB mieści się na poziomie zalecanych przez KNF kryteriów, co powinno pozwolić Spółce na ewentualną wypłatę dywidendy za obecny rok obrotowy w zgodzie z tymi kryteriami. W Stanowisku KNF rekomenduje, aby dywidendę w 2026 r. wypłaciły wyłącznie domy maklerskie, które spełniają jednocześnie poniższe kryteria: A. Dywidendę w kwocie nie wyższej niż 75% zysku netto za 2025 rok mogą wypłacić wyłącznie domy maklerskie, które spełniają łącznie poniższe kryteria: I. Na 31 grudnia 2025 roku podmiot spełnił następujące kryteria: 1) współczynnik określony w art. 9 ust. 1 lit. a rozporządzenia 2019/2033, wyniósł co najmniej 75%, 2) współczynnik określony w art. 9 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2019/2033 wyniósł co najmniej 112,5%, 3) współczynnik określony w art. 9 ust. 1 lit. c rozporządzenia 2019/2033 wyniósł co najmniej 175%. Podmioty stosujące przepisy przejściowe, o których mowa w części dziewiątej rozporządzenia 2019/2033, na potrzeby polityki dywidendowej ustalają współczynniki wskazane w pkt 1-3 bez zastosowania tych przepisów przejściowych. II. Ocena nadzorcza nadana w 2025 roku w procesie BION wynosi 1 albo 2. III. Podmiot w 2025 roku oraz do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego i podjęcia uchwały o podziale zysku za 2025 rok nie naruszył przepisów dotyczących wymogów kapitałowych oraz wymogów w zakresie płynności zawartych w rozporządzeniu 2019/2033 oraz ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. B. Dywidendę w kwocie nie wyższej niż 100% zysku netto za 2025 rok mogą wypłacić wyłącznie domy maklerskie, które spełniają kryteria wymienione w literze A, z tym że kryteria wymienione w literze A pkt I spełniają również na koniec 1, 2 i 3 kwartału 2025 roku. C. Dywidendę w kwocie przekraczającej zysk netto za 2025 mogą wypłacić wyłącznie domy maklerskie, które spełniają łącznie poniższe kryteria. I. Spełniają kryteria wymienione w literze A pkt I na koniec każdego z kwartałów 2025 roku i A pkt III oraz osiągnęły zysk netto za 2025 rok. II. Ocena nadzorcza nadana w 2025 roku w procesie BION wynosi 1. III. Dla podmiotów, które podejmą uchwałę o wypłacie dywidendy: 1) współczynnik określony w art. 9 ust. 1 lit. a rozporządzenia 2019/2033 nie może – w wyniku podjęcia uchwały o wypłacie dywidendy – spaść poniżej 150%, 2) współczynnik określony w art. 9 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2019/2033 nie może – w wyniku podjęcia uchwały o wypłacie dywidendy – spaść poniżej 187,5%, 3) współczynnik określony w art. 9 ust. 1 lit. c rozporządzenia 2019/2033 nie może – w wyniku podjęcia uchwały o wypłacie dywidendy – spaść poniżej 250%. Podmioty stosujące przepisy przejściowe, o których mowa w części dziewiątej rozporządzenia 2019/2033, na potrzeby polityki dywidendowej ustalają współczynniki wskazane w pkt 1-3 bez zastosowania tych przepisów przejściowych. Spełnianie poszczególnych kryteriów określonych w literach A-C jest wymagane również w przypadku ubiegania się o uzyskanie zezwolenia na skup akcji własnych, a na potrzeby wyliczania wskazanych tam progów sumuje się kwotę wypłaconej dywidendy oraz wnioskowanej kwoty skupu akcji własnych. Jeżeli zastosowanie ma art. 28 ust. 4 rozporządzenia delegowanego nr 241/2014, kwoty przeznaczonej na skup akcji własnych w celu przekazania ich pracownikom domu maklerskiego jako część ich wynagrodzenia, nie bierze się pod uwagę przy ustalaniu kwoty, o której mowa w poprzednim akapicie. Okresowe obniżenie poziomu funduszy własnych powstałe w wyniku utrzymywania akcji własnych przez dom maklerski w wyniku takiego skupu nie może jednak doprowadzić do ukształtowania się współczynników kapitałowych poniżej poziomu określonego w art. 110zz ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. W przypadku domów maklerskich, którym nie nadano oceny nadzorczej w procesie BION w 2025 roku, kryteria A pkt II oraz C pkt II nie mają zastosowania. W przypadku domów maklerskich, które w 2025 roku uzyskały zezwolenie KNF na włączenie zysku bieżącego okresu do kapitału podstawowego Tier I, możliwe jest wypłacenie dywidendy w kwocie nie wyższej niż wysokość zysku netto za 2025 roku, pomniejszonej o kwotę zaliczoną do kapitału podstawowego Tier I, zgodnie z tą decyzją z zastrzeżeniem spełnienia warunków, o których mowa w lit. A lub B. Komisja uznaje za konieczne, aby wypłaty dywidendy, a także skupu akcji własnych nie dokonywały domy maklerskie, gdy wobec domu maklerskiego lub jego podmiotu dominującego: a) wdrożono środki wczesnej interwencji, plan naprawy, grupowy plan naprawy, plan restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji albo grupowy plan restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na podstawie przepisów implementujących Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE, b) nastąpiło otwarcie likwidacji, wszczęto postępowanie restrukturyzacyjne lub ogłoszono upadłość. Ponadto Komisja uznaje także za niezbędne niepodejmowanie innych działań, w szczególności pozostających poza zakresem bieżącej działalności biznesowej i operacyjnej, które mogą skutkować obniżeniem funduszy własnych, bez uprzedniej konsultacji. Dotyczy to także ewentualnych wypłat dywidend z zysku zatrzymanego, stanowiących składnik funduszy własnych, w szczególności określonych w art. 26 ust.1 lit. c-e rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013. Komisja oczekuje, że ewentualna realizacja takich operacji będzie każdorazowo poprzedzona konsultacją i uzależniona od jej wyniku. Dodatkowo domy maklerskie przy podejmowaniu decyzji dotyczącej wysokości dywidendy powinny uwzględniać: a) dodatkowe potrzeby kapitałowe oraz płynnościowe w perspektywie dwunastu miesięcy od momentu zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2025 rok, b) bieżącą sytuację finansową domu maklerskiego w momencie zatwierdzenia sprawozdania finansowego i podjęcia uchwały o podziale zysku za 2025 rok, w szczególności wysokość bieżącego wyniku finansowego domu maklerskiego. Jednocześnie Emitent wyjaśnia, że stanowiska KNF nie mają charakteru wiążących aktów prawnych, lecz raczej walor instrukcyjny, przy czym mogą stanowić istotne zalecenie dla organów statutowych podmiotów nadzorowanych.
Jednocześnie Emitent wyjaśnia, że badanie i ocena nadzorcza nadawana w procesie BION przeprowadzana w danym roku kalendarzowym stanowi jedno z kilku kryteriów jakie są brane pod uwagę przez KNF przy formułowaniu corocznych zaleceń dla domów maklerskich w sprawie polityki dywidendowej. Opublikowane w dniu 17 grudnia 2025 r. Stanowisko KNF ws. polityki dywidendowej w 2026 r. wskazuje, że aktualna ocena nadzorcza dla XTB mieści się na poziomie zalecanych przez KNF kryteriów, co powinno pozwolić Spółce na ewentualną wypłatę dywidendy za obecny rok obrotowy w zgodzie z tymi kryteriami. W Stanowisku KNF rekomenduje, aby dywidendę w 2026 r. wypłaciły wyłącznie domy maklerskie, które spełniają jednocześnie poniższe kryteria: A. Dywidendę w kwocie nie wyższej niż 75% zysku netto za 2025 rok mogą wypłacić wyłącznie domy maklerskie, które spełniają łącznie poniższe kryteria: I. Na 31 grudnia 2025 roku podmiot spełnił następujące kryteria: 1) współczynnik określony w art. 9 ust. 1 lit. a rozporządzenia 2019/2033, wyniósł co najmniej 75%, 2) współczynnik określony w art. 9 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2019/2033 wyniósł co najmniej 112,5%, 3) współczynnik określony w art. 9 ust. 1 lit. c rozporządzenia 2019/2033 wyniósł co najmniej 175%. Podmioty stosujące przepisy przejściowe, o których mowa w części dziewiątej rozporządzenia 2019/2033, na potrzeby polityki dywidendowej ustalają współczynniki wskazane w pkt 1-3 bez zastosowania tych przepisów przejściowych. II. Ocena nadzorcza nadana w 2025 roku w procesie BION wynosi 1 albo 2. III. Podmiot w 2025 roku oraz do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego i podjęcia uchwały o podziale zysku za 2025 rok nie naruszył przepisów dotyczących wymogów kapitałowych oraz wymogów w zakresie płynności zawartych w rozporządzeniu 2019/2033 oraz ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. B. Dywidendę w kwocie nie wyższej niż 100% zysku netto za 2025 rok mogą wypłacić wyłącznie domy maklerskie, które spełniają kryteria wymienione w literze A, z tym że kryteria wymienione w literze A pkt I spełniają również na koniec 1, 2 i 3 kwartału 2025 roku. C. Dywidendę w kwocie przekraczającej zysk netto za 2025 mogą wypłacić wyłącznie domy maklerskie, które spełniają łącznie poniższe kryteria. I. Spełniają kryteria wymienione w literze A pkt I na koniec każdego z kwartałów 2025 roku i A pkt III oraz osiągnęły zysk netto za 2025 rok. II. Ocena nadzorcza nadana w 2025 roku w procesie BION wynosi 1. III. Dla podmiotów, które podejmą uchwałę o wypłacie dywidendy: 1) współczynnik określony w art. 9 ust. 1 lit. a rozporządzenia 2019/2033 nie może – w wyniku podjęcia uchwały o wypłacie dywidendy – spaść poniżej 150%, 2) współczynnik określony w art. 9 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2019/2033 nie może – w wyniku podjęcia uchwały o wypłacie dywidendy – spaść poniżej 187,5%, 3) współczynnik określony w art. 9 ust. 1 lit. c rozporządzenia 2019/2033 nie może – w wyniku podjęcia uchwały o wypłacie dywidendy – spaść poniżej 250%. Podmioty stosujące przepisy przejściowe, o których mowa w części dziewiątej rozporządzenia 2019/2033, na potrzeby polityki dywidendowej ustalają współczynniki wskazane w pkt 1-3 bez zastosowania tych przepisów przejściowych. Spełnianie poszczególnych kryteriów określonych w literach A-C jest wymagane również w przypadku ubiegania się o uzyskanie zezwolenia na skup akcji własnych, a na potrzeby wyliczania wskazanych tam progów sumuje się kwotę wypłaconej dywidendy oraz wnioskowanej kwoty skupu akcji własnych. Jeżeli zastosowanie ma art. 28 ust. 4 rozporządzenia delegowanego nr 241/2014, kwoty przeznaczonej na skup akcji własnych w celu przekazania ich pracownikom domu maklerskiego jako część ich wynagrodzenia, nie bierze się pod uwagę przy ustalaniu kwoty, o której mowa w poprzednim akapicie. Okresowe obniżenie poziomu funduszy własnych powstałe w wyniku utrzymywania akcji własnych przez dom maklerski w wyniku takiego skupu nie może jednak doprowadzić do ukształtowania się współczynników kapitałowych poniżej poziomu określonego w art. 110zz ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. W przypadku domów maklerskich, którym nie nadano oceny nadzorczej w procesie BION w 2025 roku, kryteria A pkt II oraz C pkt II nie mają zastosowania. W przypadku domów maklerskich, które w 2025 roku uzyskały zezwolenie KNF na włączenie zysku bieżącego okresu do kapitału podstawowego Tier I, możliwe jest wypłacenie dywidendy w kwocie nie wyższej niż wysokość zysku netto za 2025 roku, pomniejszonej o kwotę zaliczoną do kapitału podstawowego Tier I, zgodnie z tą decyzją z zastrzeżeniem spełnienia warunków, o których mowa w lit. A lub B. Komisja uznaje za konieczne, aby wypłaty dywidendy, a także skupu akcji własnych nie dokonywały domy maklerskie, gdy wobec domu maklerskiego lub jego podmiotu dominującego: a) wdrożono środki wczesnej interwencji, plan naprawy, grupowy plan naprawy, plan restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji albo grupowy plan restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na podstawie przepisów implementujących Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE, b) nastąpiło otwarcie likwidacji, wszczęto postępowanie restrukturyzacyjne lub ogłoszono upadłość. Ponadto Komisja uznaje także za niezbędne niepodejmowanie innych działań, w szczególności pozostających poza zakresem bieżącej działalności biznesowej i operacyjnej, które mogą skutkować obniżeniem funduszy własnych, bez uprzedniej konsultacji. Dotyczy to także ewentualnych wypłat dywidend z zysku zatrzymanego, stanowiących składnik funduszy własnych, w szczególności określonych w art. 26 ust.1 lit. c-e rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013. Komisja oczekuje, że ewentualna realizacja takich operacji będzie każdorazowo poprzedzona konsultacją i uzależniona od jej wyniku. Dodatkowo domy maklerskie przy podejmowaniu decyzji dotyczącej wysokości dywidendy powinny uwzględniać: a) dodatkowe potrzeby kapitałowe oraz płynnościowe w perspektywie dwunastu miesięcy od momentu zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2025 rok, b) bieżącą sytuację finansową domu maklerskiego w momencie zatwierdzenia sprawozdania finansowego i podjęcia uchwały o podziale zysku za 2025 rok, w szczególności wysokość bieżącego wyniku finansowego domu maklerskiego. Jednocześnie Emitent wyjaśnia, że stanowiska KNF nie mają charakteru wiążących aktów prawnych, lecz raczej walor instrukcyjny, przy czym mogą stanowić istotne zalecenie dla organów statutowych podmiotów nadzorowanych.