Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PIE: Perspektywiczne dla eksportu: maszyny przem., urządzenia specjal., chemia

0
Podziel się:

Największy potencjał na stanie się przyszłą specjalizacją eksportową Polski mają produkty należące do grup takich, jak: maszyny przemysłowe i urządzenia produkcyjne, chemia przemysłowa, chemia organiczna i urządzenia specjalistyczne wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) "Transformacja polskiego eksportu - 30 lat wzrostu i co dalej?".

PIE: Perspektywiczne dla eksportu: maszyny przem., urządzenia specjal., chemia

"Analiza PIE pokazała, że udział dóbr wysokiej techniki w polskim eksporcie w latach 1996-2019 wzrósł z poziomu 4,5% do 11,3%. To zauważalny postęp, aczkolwiek dobra stosunkowo mało zaawansowane technologicznie wciąż przeważają. Transformacja polskiego eksportu wymaga zmiany jego struktury w kierunku wzmocnienia tych specjalizacji, które wpłyną na zwiększenie wartości krajowego koszyka eksportowego. Należy tu wymienić przede wszystkim te branże, które z jednej strony stanowią najbardziej wartościowe grupy produktów w światowym handlu, a jednocześnie leżą stosunkowo najbliżej specjalizacji już obecnych w polskim eksporcie" - powiedział kierownik zespołu handlu zagranicznego w PIE Marek Wąsiński, cytowany w komunikacie.

PIE podał, że spośród przeanalizowanych 1236 grup produktów, Polska posiada przewagi komparatywne w 451, co daje 7. miejsce na świecie.

"Zmiana, która powinna zachodzić w strukturze polskiego handlu zagranicznego, siłą rzeczy nie może ograniczać się jedynie do rozpoczęcia eksportu nowych produktów perspektywicznych. Wymaga ona także stopniowego odchodzenia od produktów o niskiej wartości eksportowej" - podano w raporcie.

Za nieperspektywiczne uznano 26 produktów.

"Takich grup produktów jest zaledwie 26, należą do czterech kategorii: 11 z nich to produkty przemysłu lekkiego i drzewnego, 10 - roślinne i niektóre kategorie żywności, trzy - minerały, metale i produkty z nich, a dwa ostatnie - paliwa i ich pochodne. W podziale na podkategorie dominują produkty tekstylne, włókiennicze i odzieżowe, których jest aż 7. Pozostałe pod- kategorie mają po nie więcej niż trzy produkty" - czytamy dalej.

W raporcie analiza ograniczona została do eksportu produktów z pominięciem eksportu usług.

"Ich rola i znaczenie we współczesnej gospodarce stale rośnie, także w Polsce, czego przykładem są liczne firmy sektora teleinformatycznego eksportujące swoje usługi na cały świat" - wskazano.

giełda
wiadomości
giełda na żywo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)