PORR i TGE Gas Engineering rozbudują Terminal LNG za ok. 1,9 mld zł

Polskie LNG z grupy Gaz-System oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisali umowy z konsorcjum firm PORR i TGE Gas Engineering GmbH na wykonanie rozbudowy Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego - powstanie nowy zbiornik LNG o pojemności ok. 180 tys. m 3 brutto. Wartość podpisanych umów wynosi łącznie ok. 1,9 mld zł. Termin zakończenia inwestycji to koniec 2023 roku, podali zamawiający.

Obraz
Źródło zdjęć: © Getty Images

"Umowy dotyczą wykonania rozbudowy części lądowej, a także części morskiej Terminalu LNG, prowadzonej w kooperacji z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w formule 'zaprojektuj i wybuduj'. Zakres umów obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej (projektu budowlanego i wykonawczego), wykonanie prac budowlano-montażowych oraz rozruch instalacji i uzyskanie wymaganych pozwoleń" - czytamy w komunikacie.

Inwestycja będzie realizowana przez dwa podmioty:

o Spółka Polskie LNG będzie odpowiedzialna m.in. za wybudowanie nowego zbiornika LNG o pojemności ok. 180 tys. m 3 brutto i wykonanie części technologicznej nowego stanowiska statkowego służącego do rozładunku, załadunku i bunkrowania LNG.

o Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie odpowiedzialny za wybudowanie części hydrotechnicznej stanowiska statkowego, infrastruktury hydrotechnicznej pod estakadę przesyłową oraz kompletnej infrastruktury cumowniczej.

"To znak, że to co zaplanowaliśmy ponad cztery lata temu, realizujemy zgodnie z harmonogramem. Gazoport w Świnoujściu jest jednym z najbardziej efektywnie wykorzystywanych gazoportów w Europie i taki pozostanie. Po zakończeniu inwestycji będzie on wykorzystywany przynajmniej w takim samym stopniu, jak do tej pory" - powiedział pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski w trakcie podpisania umów.

"Przez ostatnie cztery lata zaszły duże zmiany na rynku gazu. W Polsce udało się odbudować zaufanie rynku do stabilności dostaw gazu, co przełożyło się na wielki wzrost zapotrzebowania. Na świecie wytworzył się natomiast osobny rynek na LNG, np. wykorzystywany jako napęd w transporcie, także morskim. Zdecydowaliśmy się na o 13% większą pojemność trzeciego zbiornika i drugie nabrzeże do cumowania statków, dające możliwość przeładowywania LNG na mniejsze jednostki, czyli bunkrowania statków" - powiedział prezes spółek Polskie LNG i Gaz-System Tomasz Stępień.

Podkreślił, że realizacja tej inwestycji oznacza, że zdolności regazyfikacyjne Terminalu LNG osiągną poziom ok. 8,3 mld m 3 rocznie. Po rozbudowie zwiększy się też elastyczność pracy obiektu oraz możliwości składowania gazu.

Pierwszym etapem rozbudowy Terminalu jest zwiększenie istniejącej instalacji o m.in. dodatkowe regazyfikatory SCV (ang. Submerged Combustion Vaporiser). Dzięki temu wzrośnie techniczna moc regazyfikacyjna obiektu o 50%, tj. osiągnie poziom ok. 7,5 mld m3 rocznie. Dla tego zadania spółka Polskie LNG otrzymała wszystkie wymagane prawem decyzje i posiada umowę na dostawę urządzeń oraz wykonanie robót budowlano-montażowych. Zgodnie z harmonogramem, termin zakończenia tej inwestycji przypada na koniec 2021 roku.

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś podkreślił, że rozbudowa Terminalu LNG o kolejne nabrzeże jest naturalnym etapem zwiększania jego potencjału. Jak wskazał, będzie to także dodatkowy impuls rozwojowy dla całego zespołu portów Szczecin-Świnoujście.

"Nabrzeże o długości 110 metrów pozwoli reeksportować LNG oraz bunkrować to paliwo do statków. Nasza część inwestycji o wartości 126 mln zł zakończy się w sierpniu 2023 roku" - powiedział Urbaś podczas uroczystości.

Rozbudowa objęta jest dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, PRIORYTET: VII, DZIAŁANIE: 7.1 w ramach projektu pod nazwą: "Rozszerzenie funkcjonalności Terminalu LNG w Świnoujściu" w kwocie do 461 mln zł.

W tym roku, równolegle do procesu przetargowego na wybór wykonawcy rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu, przeprowadzona została procedura Open Season, która umożliwiła uczestnikom rynku paliw gazowych złożenie ofert na usługę regazyfikacji oraz usługi dodatkowe. Spółki Polskie LNG i PGNiG podpisały 29 maja br. umowę na usługi, które dostępne będą po zakończeniu rozbudowy.

Wybrane dla Ciebie
Jest we władzach PKP Cargo sprzedał wszystkie akcje. Potem je odkupił. KNF reaguje
Jest we władzach PKP Cargo sprzedał wszystkie akcje. Potem je odkupił. KNF reaguje
Strategiczna inwestycja nad Bałtykiem. Mieszkańcy się buntują
Strategiczna inwestycja nad Bałtykiem. Mieszkańcy się buntują
Ceny prądu w 2026 r. Jest deklaracja ministra
Ceny prądu w 2026 r. Jest deklaracja ministra
Gazprom nie chce zapłacić gigantycznej kary. Polska znalazła sposób
Gazprom nie chce zapłacić gigantycznej kary. Polska znalazła sposób
Podsumowali dwa lata rządów Tuska. Oto co się dzieje z gospodarką
Podsumowali dwa lata rządów Tuska. Oto co się dzieje z gospodarką
Odłożyła na emeryturę 350 tys. zł. Pieniądze przejął ZUS. RPO komentuje
Odłożyła na emeryturę 350 tys. zł. Pieniądze przejął ZUS. RPO komentuje
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 11.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 11.12.2025
"Złote karty" z wizerunkiem Trumpa. Rusza składanie wniosków
"Złote karty" z wizerunkiem Trumpa. Rusza składanie wniosków
Wraca spór z Czechami. Domagają się od Polski działań
Wraca spór z Czechami. Domagają się od Polski działań