Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
górnictwo
24.06.2020 19:00

PORR i TGE Gas Engineering rozbudują Terminal LNG za ok. 1,9 mld zł

Polskie LNG z grupy Gaz-System oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisali umowy z konsorcjum firm PORR i TGE Gas Engineering GmbH na wykonanie rozbudowy Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego - powstanie nowy zbiornik LNG o pojemności ok. 180 tys. m 3 brutto. Wartość podpisanych umów wynosi łącznie ok. 1,9 mld zł. Termin zakończenia inwestycji to koniec 2023 roku, podali zamawiający.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Getty Images)

"Umowy dotyczą wykonania rozbudowy części lądowej, a także części morskiej Terminalu LNG, prowadzonej w kooperacji z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w formule 'zaprojektuj i wybuduj'. Zakres umów obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej (projektu budowlanego i wykonawczego), wykonanie prac budowlano-montażowych oraz rozruch instalacji i uzyskanie wymaganych pozwoleń" - czytamy w komunikacie.

Inwestycja będzie realizowana przez dwa podmioty:

o Spółka Polskie LNG będzie odpowiedzialna m.in. za wybudowanie nowego zbiornika LNG o pojemności ok. 180 tys. m 3 brutto i wykonanie części technologicznej nowego stanowiska statkowego służącego do rozładunku, załadunku i bunkrowania LNG.

o Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie odpowiedzialny za wybudowanie części hydrotechnicznej stanowiska statkowego, infrastruktury hydrotechnicznej pod estakadę przesyłową oraz kompletnej infrastruktury cumowniczej.

"To znak, że to co zaplanowaliśmy ponad cztery lata temu, realizujemy zgodnie z harmonogramem. Gazoport w Świnoujściu jest jednym z najbardziej efektywnie wykorzystywanych gazoportów w Europie i taki pozostanie. Po zakończeniu inwestycji będzie on wykorzystywany przynajmniej w takim samym stopniu, jak do tej pory" - powiedział pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski w trakcie podpisania umów.

"Przez ostatnie cztery lata zaszły duże zmiany na rynku gazu. W Polsce udało się odbudować zaufanie rynku do stabilności dostaw gazu, co przełożyło się na wielki wzrost zapotrzebowania. Na świecie wytworzył się natomiast osobny rynek na LNG, np. wykorzystywany jako napęd w transporcie, także morskim. Zdecydowaliśmy się na o 13% większą pojemność trzeciego zbiornika i drugie nabrzeże do cumowania statków, dające możliwość przeładowywania LNG na mniejsze jednostki, czyli bunkrowania statków" - powiedział prezes spółek Polskie LNG i Gaz-System Tomasz Stępień.

Podkreślił, że realizacja tej inwestycji oznacza, że zdolności regazyfikacyjne Terminalu LNG osiągną poziom ok. 8,3 mld m 3 rocznie. Po rozbudowie zwiększy się też elastyczność pracy obiektu oraz możliwości składowania gazu.

Pierwszym etapem rozbudowy Terminalu jest zwiększenie istniejącej instalacji o m.in. dodatkowe regazyfikatory SCV (ang. Submerged Combustion Vaporiser). Dzięki temu wzrośnie techniczna moc regazyfikacyjna obiektu o 50%, tj. osiągnie poziom ok. 7,5 mld m3 rocznie. Dla tego zadania spółka Polskie LNG otrzymała wszystkie wymagane prawem decyzje i posiada umowę na dostawę urządzeń oraz wykonanie robót budowlano-montażowych. Zgodnie z harmonogramem, termin zakończenia tej inwestycji przypada na koniec 2021 roku.

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś podkreślił, że rozbudowa Terminalu LNG o kolejne nabrzeże jest naturalnym etapem zwiększania jego potencjału. Jak wskazał, będzie to także dodatkowy impuls rozwojowy dla całego zespołu portów Szczecin-Świnoujście.

"Nabrzeże o długości 110 metrów pozwoli reeksportować LNG oraz bunkrować to paliwo do statków. Nasza część inwestycji o wartości 126 mln zł zakończy się w sierpniu 2023 roku" - powiedział Urbaś podczas uroczystości.

Rozbudowa objęta jest dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, PRIORYTET: VII, DZIAŁANIE: 7.1 w ramach projektu pod nazwą: "Rozszerzenie funkcjonalności Terminalu LNG w Świnoujściu" w kwocie do 461 mln zł.

W tym roku, równolegle do procesu przetargowego na wybór wykonawcy rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu, przeprowadzona została procedura Open Season, która umożliwiła uczestnikom rynku paliw gazowych złożenie ofert na usługę regazyfikacji oraz usługi dodatkowe. Spółki Polskie LNG i PGNiG podpisały 29 maja br. umowę na usługi, które dostępne będą po zakończeniu rozbudowy.

Tagi: górnictwo, hutnictwo, budownictwo, nieruchomości, transport, logistyka, giełda, wiadomości, giełda na żywo
Źródło:
ISBnews
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz