Publicis Groupe: Rynek reklamy spadł o 15,3% r/r do 4 mld zł w I poł. 2020 r. 

Wartość rynku reklamowego w Polsce w I półroczu 2020 r. wyniosła 4 mld zł, co oznacza spadek o 15,3% r/r, podał Publicis Groupe. Redukcja wydatków reklamowych o 27,9% r/r w drugim kwartale to najgorszy wynik w historii.

Obraz

"Po dwóch kwartałach 2020 r. rynek reklamy w Polsce zmniejszył wartość o 15,3% względem roku poprzedniego. Czternaście sektorów zredukowało swoje inwestycje reklamowe, a jedynie dwa zintensyfikowały. Wydatki na reklamę wzrosły w dwóch najmniejszych sektorach: komputery i audio video (+9,8%) oraz produkty do użytku domowego (+1,3%). Największe wolumenowe spadki wygenerowały trzy sektory: finanse, żywność i motoryzacja" - czytamy w komunikacie.

W branży finansowej wydatki reklamowe bardzo mocno ograniczyły instytucje pożyczkowe, tj. Vivus, Provident czy Creamfinance. Wśród banków największą redukcję zaobserwowaliśmy w przypadku Credit Agricole, Nest Bank czy też BNP Paribas. Za spadki w sektorze żywność w głównej mierze odpowiedzialne były redukcje budżetów w kategoriach takich jak czekoladki i bombonierki; ciasta, ciastka, batony; lody oraz przekąski. Jeśli chodzi o reklamodawców, dużo mniej niż przed rokiem wydali Ferrero, Unilever, Wawel Kraków, Wedel. W branży motoryzacyjnej wydatki reklamowe najmocniej ograniczyły marki samochodów osobowych, m in.: Skoda, Seat, Toyota, Opel, Fiat. Kategoria stacje benzynowe zanotowała wzrost, dzięki dużym wydatkom PKN Orlen oraz Grupy Lotos, wymieniono w komunikacie.

"W pierwszym półroczu spadki zanotowały wszystkie media z wyjątkiem internetu. Reklama online wygenerowała nieznacznie większy budżet, bo o 0,2%. Telewizja i radio straciły odpowiednio 21% oraz 13,6%, zaś dzienniki i magazyny 29,9% i 35,3%. Najsilniejszą ujemną dynamikę zanotowały kina - wydatki reklamowe niższe o 60,3% to efekt decyzji rządu o czasowym zawieszeniu działalności kin od 12 marca. W drugim kwartale kina były zamknięte. Analizując wolumen, najwięcej straciła telewizja - załamanie rynku w drugim kwartale spowodowało, że przychody stacji telewizyjnych łącznie po sześciu miesiącach były niższe aż o 456 mln zł względem poprzedniego roku" - czytamy dalej.

"Najsłabszymi miesiącami pod kątem dynamiki były kwiecień i maj - spadki o ponad 30% to efekt tzw. lockdownu oraz kryzysu spowodowanego przez COVID-19. W każdym z tych miesięcy reklamodawcy ograniczyli wydatki o około 300 mln zł. Czerwiec przyniósł poprawę sytuacji, jednak wydatki niższe o 15,4% to wciąż bardzo słaby wynik. [...] Zakładamy, że jesienią nie pojawią się nowe ogólnokrajowe ograniczenia i zarówno gospodarka jak i rynek reklamy będą stopniowo się odbudowywać. Przewidujemy, iż od września budżety reklamowe zaczną wracać do poziomów z poprzedniego roku. Oczywiście w skali całego roku rynek reklamy odnotuje największy spadek od 2009 r. Prognozujemy, że w 2020 r. budżety reklamowe zostaną łącznie zredukowane o ponad 850 mln zł, z czego 450 mln zł w telewizji, tym samym wartość rynku reklamy w Polsce spadnie o 8,7%" - powiedziała Chief Investment Officer Publicis Groupe Polska Iwona Jaśkiewicz-Kundera, cytowana w komunikacie.

Wybrane dla Ciebie
Benzyna po 5,13 zł. Nowe zdjęcie trafiło do sieci
Benzyna po 5,13 zł. Nowe zdjęcie trafiło do sieci
Komunikat Totalizatora Sportowego. Co z wygranymi?
Komunikat Totalizatora Sportowego. Co z wygranymi?
2025 najlepszym rokiem dla złota od blisko pół wieku. Pokazali liczby
2025 najlepszym rokiem dla złota od blisko pół wieku. Pokazali liczby
Nadchodzą ciężkie czasy dla globalnego handlu. Ostrzegają przed 2026 r.
Nadchodzą ciężkie czasy dla globalnego handlu. Ostrzegają przed 2026 r.
Ukraina znów uderzyła w czuły punkt Rosji. Zapłonęły magazyny z paliwem
Ukraina znów uderzyła w czuły punkt Rosji. Zapłonęły magazyny z paliwem
Zamówili, nie dostali. Tesla w Niemczech pozwana. W grze 120 tys. umów
Zamówili, nie dostali. Tesla w Niemczech pozwana. W grze 120 tys. umów
Stokrotka w nowych rękach. To efekt restrukturyzacji litewskiego giganta
Stokrotka w nowych rękach. To efekt restrukturyzacji litewskiego giganta
Powrót do rekordowych lat pandemii. Biznes w Polsce potrzebuje nowych powierzchni
Powrót do rekordowych lat pandemii. Biznes w Polsce potrzebuje nowych powierzchni
Sytuacja na rynku najmu pod koniec roku. Średnia to ponad 3,6 tys. zł na miesiąc
Sytuacja na rynku najmu pod koniec roku. Średnia to ponad 3,6 tys. zł na miesiąc
Ekonomiści spodziewają się dobrego 2026 roku dla naszych portfeli
Ekonomiści spodziewają się dobrego 2026 roku dla naszych portfeli
Łukaszenka jako przykład dla Putina? Są nieoficjalne informacje nt. rozmów z USA. Polała się wódka
Łukaszenka jako przykład dla Putina? Są nieoficjalne informacje nt. rozmów z USA. Polała się wódka
Chiny i cła Trumpa wywierają presję na UE. Bruksela zmienia podejście do motoryzacji
Chiny i cła Trumpa wywierają presję na UE. Bruksela zmienia podejście do motoryzacji