Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Samar: Liczba rejestracji nowych aut o DMC do 3,5 t spadła o 22% r/r w 2020 r.

0
Podziel się:

Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych oraz dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony spadła o 22% r/r i wyniosła 488 tys. w 2020 r., podał IBRM Samar, powołując się na dane CEPiK.

Samar: Liczba rejestracji nowych aut o DMC do 3,5 t spadła o 22% r/r w 2020 r.
(pixabay.com)

"Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w grudniu 2020 roku zarejestrowano w Polsce 59 430 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 1,09% (-652 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 24,86% (+11 832 szt.) więcej niż w listopadzie 2020 roku. Dane skumulowane (488 002 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2020 roku o 21,98% (-137 469 szt.)" - czytamy w komunikacie.

"Warto zwrócić uwagę, że grudzień 2020 roku był pod względem liczby rejestracji najlepszym miesiącem w całym ubiegłym roku i tylko nieznacznie ustąpił grudniowi 2019. Przełom roku to okres tradycyjnych wyprzedaży, ale wysoki rezultat grudnia 2020 roku jest również pochodną wejścia w życie z początkiem 2021 roku nowej normy Euro 6d FCM, zobowiązującej producentów do wyposażania pojazdów w urządzenia monitorujące zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Auta, które nie są w nie wyposażone, nie mogą być już rejestrowane. Grudzień był zatem ostatnim miesiącem na sprzedaż aut niesprzedawalnych w 2021 roku" - dodano.

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w grudniu 2020 r. zarejestrowano w Polsce 51 513 samochodów osobowych, o 1,88% (-989 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 23,60% (+9 836 szt.) więcej niż w listopadzie 2020 r. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży. W 2020 roku zarejestrowano w Polsce 428 377 samochodów osobowych, o 22,9% mniej r/r (-127 231 szt.).

"Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy), Polska zakończyła listopad 2020 rok na 7. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku" - skomentował Samar.

"Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 99 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (124 samochody na 1 000 mieszkańców), Czechy (178 szt. na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (258 szt. na 1 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w listopadzie 2020 roku (ostatnie dostępne dane) 217 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców" - czytamy także.

Tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. W 2020 roku klienci kupili i zarejestrowali 61 330 aut tej marki, o 2,3% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 14,32%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 56 334 szt., o 17,94% mniej niż w 2019 roku. Udział marki wyniósł 13,15%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. W 2020 roku klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 37 207 samochodów, o 30,90% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,69%. Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 24 113 szt., o 17,96% mniej niż w 2019 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,63%. Na piątej pozycji znalazło się Renault. W 2020 r. zarejestrowano 21 024 auta tej marki, o 23,77% mniej niż w 2019 roku. Udział marki w rynku wyniósł 4,91%, wymienia Samar.

Najczęściej kupowanym modelem w 2020 roku jest Skoda Octavia (18 667 szt.; -8,4% r/r), za którą uplasowała się Toyota Corolla (17 507 szt.; -11,14% r/r) oraz Toyota Yaris (15 379 szt. +9,3% r/r), następnie Dacia Duster (12 967 szt.; -15,48% r/r), a za nią Skoda Fabia (12 136 szt.; -29,01% r/r).

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów, w grudniu 2020 roku zarejestrowano w Polsce 7 917 samochodów dostawczych, o 4,45% (+337 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 33,71% (+1 996 szt.) więcej niż w listopadzie 2020 roku. W 2020 roku zarejestrowano w Polsce 59 625 samochodów dostawczych, o 14,65% mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Tytuł lidera rynku w 2020 roku utrzymało Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 8 922 auta tej marki, o 9,61% mniej niż w 2019 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 14,96%, podano także.

Prognoza IBRM Samar na 2021 rok to: dla nowych samochodów osobowych - 467 tys. szt. (wzrost o 9,9%), dla nowych samochodów dostawczych - 63 tys. szt. (wzrost o 8,6%).

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)