Torpol stawia w strategii na rozwój organiczny i rynek krajowy

Strategia Torpolu na lata 2019-2023 jest nakierowana raczej na rozwój organiczny i działalność na rynku polskim, choć nie wyklucza akwizycji i aktywności za granicą, poinformował prezes Grzegorz Grabowski.

Obraz

"Strategia nie neguje akwizycji istniejących podmiotów, ale koncentruje się przede wszystkim na kompetencjach budowanych w spółce" - powiedział Grabowski podczas konferencji prasowej.

Prezes przypomniał, że strategia traktuje rynek prac kolejowych jako podstawowy, ale zakłada szukanie dywersyfikacji: zarówno zamawiających, jak i rozwój innych rynków branżowych. Wśród nich znajduje się budownictwo kubaturowe (w tym dworcowe), wykonawstwo obiektów inżynieryjnych, projektów związanych z infrastrukturą tramwajową i torowych prac utrzymaniowych.

Grabowski poinformował także, że spółka chce poszerzyć swoje kompetencje w obszarach systemów stertowania ruchem kolejowym i modernizacji układów zasilania sieci trakcyjnej. Jak wyjaśnił, chodzi o większe możliwości samodzielnej realizacji mniejszych rewitalizacji linii kolejowych i przejęcie np. nadzoru pogwarancyjnego.

Prezes pytany o znaczenie działalności zagranicznej w strategii na lata 2019-2023 wskazał, że spółka "jest zainteresowana", ale na razie zajmie się raczej analizą rynków innych niż krajowe.

Pytany o kierunki geograficzne, nie wykluczył powrotu do Norwegii, ale ocenił, że bardziej "przyjaźnie" patrzy na rynki wschodnie, które mogą być atrakcyjne dla Torpolu pod warunkiem ustabilizowania się sytuacji politycznej. Z jego słów wynika także, że przed spółką są dobre lata działalności na rynku polskim, które pozwolą na zbudowanie silnej struktury i ewentualną ekspansję zagraniczną w przyszłości.

Przyjęta na początku września strategia na lata 2019-2023 zakłada m.in. skumulowane przychody na poziomie ponad 8,8 mld zł, przy założeniu średniej marży brutto na sprzedaży nieznacznie powyżej 5%. Mimo planowanej dywersyfikacji, spółka zamierza utrzymać poziom rynkowy w modernizacji i rewitalizacji polskich linii kolejowych na poziomie 15-16%.

Torpol specjalizuje się w budowie oraz modernizacji stacji, linii i szlaków kolejowych oraz linii tramwajowych. Spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW w 2014 roku. W 2018 r. miała 1,53 mld zł skonsolidowanych przychodów.

Wybrane dla Ciebie
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Polska śpi na zapasach. Świat właśnie walczy o ten surowiec
Polska śpi na zapasach. Świat właśnie walczy o ten surowiec
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin