Vogue Polska & BCG: Wzrost ceny ubrań z sustainability o 20% obniża popyt o 30%

Choć blisko 100% klientów deklaruje gotowość wyboru ubrań wyprodukowanych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju (sustainability) przy jednakowej cenie produktów, to popyt na ubrania "ekologiczne" spada o 30%, jeśli ich cena byłaby o 20% wyższa niż cena ubrań tradycyjnych, wynika z badań przeprowadzonych przez Vogue Polska i Boston Consulting Group (BCG) na potrzeby przygotowywanego raportu "Clients' Adaptation to Sustainability in Fashion & Luxury".

Obraz

"Zrównoważony rozwój jest już od kilku lat na agendzie wielu firm jako jeden z tematów, w którym planowane są zmiany, zgodnie z zaleceniami ONZ. Rok 2020 okazał się przełomowy i tak naprawdę jest rokiem transformacji, zmiany modeli biznesowych ze względu na COVID-19. 'Sustainability' stało się bardziej istotne niż kiedykolwiek wcześniej. Zmienia swoje znaczenie, ewoluuje. COVID-19 przyspieszył te zmiany" - powiedziała Magdalena Lemańska, odpowiadająca w Vogue Polska za kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem, podczas panelu na odbywającym się wirtualnie Poland 2.0 Summit. Partnerem strategicznym konferencji było BCG, a partnerem medialnym - agencja ISBnews.

Jak podkreśliła project leader z BCG Joanna Dłutowska, jednym z elementów, który pozwala na zmiany w branży modowej i luksusowej jest współpraca oraz partnerstwo. W sierpniu 2019 r. został zawarty Fashion Pact, jeden z najważniejszych przykładów współpracy w branży fashion & luxury. Na początku dołączyło do niego 30 firm i ok. 100 brandów. Obecnie obejmuje ponad 60 firm i 200 brandów z 14 krajów, co stanowi 1/3 globalnego rynku.

"Współpraca i partnerstwo na wszystkich poziomach łańcucha dostaw to jest podstawa do wdrażania zrównoważonego rozwoju i przyspieszenia tempa wprowadzanych innowacji. Najlepszym przykładem u nas w Polsce jest partnerstwo merytoryczne między BCG a Vogue Polska. To jest przykład dwóch marek, które mają wpływ biznesowy nie tylko na praktykę w branży, ale też na konsumpcję" - dodała Lemańska.

Kolejnym etapem współpracy Vogue Polska i BCG będzie raport, który firmy przygotowują wspólnie i planują opublikować w I kw. 2021 r. Jego temat to "Clients' Adaptation to Sustainability in Fashion & Luxury".

"Raport ma na celu odpowiedzenie sobie na pytanie, jakie jest zaangażowanie konsumentów w tematykę sustainability nie na poziomie deklaratywnym, ale na poziomie faktów. Jeśli popatrzymy na deklaratywność, to 75% konsumentów uważa, że temat zrównoważonego rozwoju jest niezwykle istotny. Z kolei 64% twierdzi, że tak naprawdę wspiera firmy, które w swoich działaniach kierują się zasadami zrównoważonego rozwoju. Według takich założeń, 6 na 10 klientów jest w stanie zapłacić więcej za produkty lub wspiera firmy, które są zgodne z tymi zasadami. Jednak jeśli badamy dalej to okazuję się, że są to tylko deklaracje nie poparte jeszcze konkretnymi działaniami" - wskazała Dłutowska.

W ramach przygotowań do raportu, przeprowadzono ankiety na próbie ok. 5 000 relatywnie młodych, wykształconych osób z wysokim dochodem rozporządzalnym, deklarujących, że kwestie ekologii mają dla nich duże znaczenie.

"Wyniki pokazują, że w sytuacji, gdy cena np. bawełnianej koszulki będzie taka sama w przypadku koszulki z oznaczeniem 'sustainable' i zwykłej, praktycznie 100% konsumentów będzie wspierać firmy, które tworzą produkty zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Jednak, jeśli zwiększymy cenę koszulki o 20%, to popyt spada o 30% - to jest ta różnica deklaratywności kontra faktyczne działania. Raport ma odpowiedzieć m.in. na pytanie, jaka jest wrażliwość cenowa konsumentów w branży fashion & luxury oraz jaki to ma wpływ na strategię merchandisingowe oraz zrównoważonego rozwoju firm " - dodała project leader z BCG.

Rozwój branży modowej i luksusowej, która w ub.r. była warta prawie 1 700 mld euro, zintensyfikował negatywny wpływ na środowisko, generując 10% gazów cieplarnianych, co plasuje modę jako drugą najbrudniejszą branżę po przemyśle naftowym, podaje BCG. Co więcej, branża modowa wiąże się też z wytwarzaniem ogromnych odpadów - w 2030 roku będziemy mieć ponad 102 mln ton rzeczy, z których 80% stanie się odpadami. Moda to również produkcja ogromnej ilości wody - wyprodukowanie jednej bawełnianej koszulki zużywa 2 700 l wody - co daje 3 lata picia wody dla jednej osoby w 1 bawełnianej koszulce. Z drugiej strony, branża daje możliwość pracy dla ponad 60 mln ludzi. Z tego względu poprawa jakości branży z perspektywy zrównoważonego rozwoju jest kluczowa - jednak proces ten jest niezwykle złożony, dynamiczny i długoterminowy.

Wybrane dla Ciebie
"To by zadziałało". Trump mówi o wolnej strefie ekonomicznej w Donbasie
"To by zadziałało". Trump mówi o wolnej strefie ekonomicznej w Donbasie
Iran przejął wielki tankowiec. Media ujawniają, co przewoził
Iran przejął wielki tankowiec. Media ujawniają, co przewoził
Chińczycy chcą stworzyć miedziowe imperium. Liczą na miliardy dolarów
Chińczycy chcą stworzyć miedziowe imperium. Liczą na miliardy dolarów
Przetarg rozstrzygnięty. Chatka Puchatka ma nowego gospodarza
Przetarg rozstrzygnięty. Chatka Puchatka ma nowego gospodarza
14 lat wydobycia. Polski gigant dogadał się z Sagamokami Anishnawbek
14 lat wydobycia. Polski gigant dogadał się z Sagamokami Anishnawbek
"To bubel prawny". Prawnik ostrzega przed zmianami w spółdzielniach
"To bubel prawny". Prawnik ostrzega przed zmianami w spółdzielniach
Gigant rzucił rękawicę Netfliksowi. Trump trzyma kciuki
Gigant rzucił rękawicę Netfliksowi. Trump trzyma kciuki
Chiny zalewają Europę paczkami. Bruksela mówi: dość. Jest decyzja
Chiny zalewają Europę paczkami. Bruksela mówi: dość. Jest decyzja
Potęga Netflixa. Wszystko zaczęło się od kary w wypożyczalni kaset
Potęga Netflixa. Wszystko zaczęło się od kary w wypożyczalni kaset
Wielka dziura w NFZ. Ekspert wskazuje na "największą kompromitację"
Wielka dziura w NFZ. Ekspert wskazuje na "największą kompromitację"
Układy zbiorowe na nowych zasadach. Zmiany w prawie weszły w życie
Układy zbiorowe na nowych zasadach. Zmiany w prawie weszły w życie
Przez 6 lat odmawialiśmy, ale są dowody. Polska płaci Czechom 2 mln zł
Przez 6 lat odmawialiśmy, ale są dowody. Polska płaci Czechom 2 mln zł