Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

CBRE: Wzrost rynku handlowego to 4% rocznie w 2014-2018 wobec 8% w 2009-2013

0
Podziel się:

Polski rynek handlowy jest już mocno nasycony - w latach 2014-2018 rozwijał się w tempie średnio 4% rocznie, czyli o połowę wolniej niż w okresie 2009-2013 (8%). Cały czas przybywa jednak nowej powierzchni - w 2018 r. w Polsce powstało 21 nowych obiektów handlowych, a 15 zostało rozbudowanych, wynika z danych CBRE. Nasz kraj ma już ponad 500 różnych centrów zakupowych.

CBRE: Wzrost rynku handlowego to 4% rocznie w 2014-2018 wobec 8% w 2009-2013

Zestawienie "TOP10 miast z największym nasyceniem powierzchnią handlową" (powyżej 200 tys. mieszkańców) otwierają Poznań, Gdańsk i Lublin. Z kolei najmniej przestrzeni handlowej na 1000 mieszkańców znajdziemy w Radomiu, Częstochowie i Toruniu, wynika z raportu CBRE "Market View: polski rynek handlowy po IV kw. 2018".

"Możemy już zdecydowanie powiedzieć, że rynek centrów handlowych w Polsce osiągnął dojrzałość. Od lat 90-tych ubiegłego wieku, gdy pojawiły się pierwsze tego typu obiekty, nasz kraj przeszedł ogromną metamorfozę. Od hipermarketów, poprzez rozbudowę części butikowych, do centrów społecznościowych, z rozbudowaną gastronomią i obszarem rozrywkowym. Ich rozwojowi sprzyja stały wzrost siły nabywczej polskich konsumentów i zmiana stylu życia, dzięki której Polacy więcej czasu spędzają na rozrywkach poza domem. W najbliższej przyszłości możemy spodziewać się m.in. rozwoju ulic handlowych i obiektów typu 'convenience' - pozwalających szybko i wygodnie zrobić zakupy 'przy okazji'" - powiedziała szefowa Sektora Handlowego w CBRE Magdalena Frątczak, cytowana w komunikacie.

Z raportu CBRE wynika, że największe nasycenie przestrzenią handlową wśród miast powyżej 200 tys. mieszkańców występuje obecnie w Poznaniu i wynosi 1 257 m2 na 1000 mieszkańców. Za nim znajduje się Gdańsk z 1 177 m2, a podium zamyka Lublin - 1 152 m2. Z kolei najmniej przestrzeni handlowej na 1 000 mieszkańców - od 600 do 656 m2 - znajdziemy w Radomiu, Częstochowie i Toruniu, które znalazły się poza pierwszą dziesiątką. W porównaniu do innych miast wciąż niskie nasycenie przestrzenią zakupową ma Warszawa - 738 m2 na 1 000 mieszkańców, co daje stolicy 10. miejsce w zestawieniu. Wynika to przede wszystkim z nieporównywalnie dużej liczby mieszkańców.

Warszawa jednak przoduje wśród aglomeracji biorąc pod uwagę całkowitą liczbę dostępnej powierzchni handlowej, która wynosi prawie 1,7 mln m2. Za nią plasuje się Górny Śląsk (1,2 mln m2), a podium domyka Trójmiasto (795 tys. m2).

Stolica jest również numerem jeden jeśli chodzi o przestrzeń handlową w budowie - 135 tys. m2. W Łodzi, która jest na drugim miejscu, buduje się już zdecydowanie mniej, bo 23 tys. m2. Tuż za nimi jest Górny Śląsk z 21 tys. m2 powstających obiektów, podano także w materiale.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy w Polsce przybyło 430 tys. m2 powierzchni handlowej (+3,7% r/r), wynika też z raportu CBRE. W 2018 r. zbudowano 21 obiektów handlowych, ale aż 15 zostało rozbudowanych. Rynek jest nasycony, dlatego coraz częstszym krokiem staje się powiększenie, szczególnie starszych obiektów.

"Przyczyną takich decyzji są przede wszystkim silna pozycja nowych centrów handlowych i rozwój sklepów internetowych - by nie pozostawać w tyle pod względem komfortu i oferty, starsze obiekty modernizują swoją przestrzeń, szczególnie strefy gastronomiczne, rozrywkowe, socjalne i parkingi" - wskazało CBRE.

"Istniejące obiekty handlowe, czy brak dostępności odpowiednich działek, będzie z czasem ograniczać bądź wręcz uniemożliwiać budowę innych nowoczesnych projektów handlowych. Z tego powodu właściciele centrów handlowych skupią się na możliwościach rozbudowy i modernizacji istniejących obiektów oraz dopasowaniu ich oferty do potrzeb klientów. Spodziewamy się, że w 2019 r. w Polsce może przybyć ok. 0,5 mln m2 nowej powierzchni handlowej" - podsumowała Magdalena Frątczak z CBRE.

budownictwo
nieruchomości
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)