Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

GfK: 30% Polaków skorzysta z wyprzedaży z okazji Black Friday, wzrost o 6% r/r

0
Podziel się:

Z określeniem Black Friday czy Czarny Piątek spotkało się wcześniej 60% polskich konsumentów, wynika z danych GfK. To znaczny wzrost w porównaniu z ubiegłorocznymi deklaracjami, kiedy znajomość tego pojęcia deklarowało zaledwie 30% Polaków. Dlatego też blisko 30% z nich planuje skorzystać w tym roku z wyprzedaży z okazji zbliżającego się Czarnego Piątku. To wzrost o 6% w porównaniu z ubiegłym rokiem.

GfK: 30% Polaków skorzysta z wyprzedaży z okazji Black Friday, wzrost o 6% r/r

"Inne zmiany zachodzące w postawach konsumentów także zdecydują o skali sukcesu tych okresowych działań promocyjnych handlowców. W badaniu GfK Consumer Life obserwowany jest spadek odsetka konsumentów, którzy deklarują, iż cena jest najważniejszym czynnikiem ich decyzji zakupowych (56% w 2017 wobec 59% w 2015 roku). Ponad dwie trzecie z nich przyznaje, że jakość można przedkładać nad ilość, tzn. posiadanie gorszych produktów, nawet w większej ilości, można zrekompensować posiadaniem mniejszej ich ilości, ale w lepszym gatunku" - czytamy w komunikacie.

Co więcej, obecnie niemal 70% konsumentów uważa, że doświadczenie jest ważniejsze niż posiadanie. Gotowość do zapłaty za jakość nie oznacza jednak, iż szukanie okazji przestaje być atrakcyjne. Dwie trzecie polskich konsumentów odczuwa satysfakcję, trafiając w sklepie na dobrą promocję. Ponadto połowa przyznaje, że lubi kupować najnowszą lub nowszą wersję produktu, który już posiadają. To wzrost o 5 pkt proc. w porównaniu z rokiem 2015, wskazano także.

Gdyby polscy nabywcy mieli skorzystać z wyprzedaży, najbardziej atrakcyjne byłyby dla nich promocje na odzież, buty i bieliznę (51% wskazań, o 5 pkt proc. więcej r/r), artykuły wyposażenia mieszkania i sprzęt AGD (38%; wzrost o 7 pkt proc.) oraz sprzęt RTV i elektronikę użytkową (37%; wynik bez zmian).

"Detaliści i producenci powinni wykorzystywać rosnący zapał konsumentów do poszukiwania doświadczeń. Wraz z rozwojem kanału e-commerce wzmocnienie obszaru doświadczeń staje się coraz bardziej istotne dla utrzymania znaczenia sklepów stacjonarnych. Akcje promocyjne, jak Black Friday czy Cyber Monday, wpływają na zmianę tradycyjnej sezonowości i koncentracji sprzedaży. W skali całego świata odgrywają coraz większą rolę w handlu, najsilniej oddziałując przede wszystkim na rynki dóbr technologicznych. Dlatego dla detalistów i producentów tak istotne jest dobre zaplanowanie i skuteczne przeprowadzenie działań związanych z tego rodzaju wydarzeniami. Znaczące obniżki są kluczem do sukcesu kampanii promocyjnych. Jednak wymaga to od producentów ostrożności, aby uczestnictwo w tego typu akcjach nie wiązało się z obniżaniem marży ponad to, co konieczne" - powiedział senior director w dziale Sales Effectiveness Przemysław Dwojak, cytowany w komunikacoe.

Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z badania własnego przeprowadzonego metodą omnibus (wywiady face-to-face CAPI), zrealizowanego w dniach 2-10 listopada 2018 roku na reprezentatywnej, ogólnopolskiej, losowej próbie Polaków N=1000 w wieku powyżej 15 roku życia; badania GfK Consumer Life przeprowadzonego na próbie 26 000 konsumentów w wieku 15+ w 21 krajach.

media
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)