Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Grant Thornton: 10% polskich firm chce wprowadzić nowy produkt w ciągu roku

0
Podziel się:
Grant Thornton: 10% polskich firm chce wprowadzić nowy produkt w ciągu roku

Jedynie 10% przebadanych polskich przedsiębiorców deklaruje, że w ciągu najbliższego roku planuje wprowadzić na rynek nowy produkt bądź usługę, wynika z badania International Business Report, przeprowadzonego przez Grant Thorntona. To najgorszy wynik spośród wszystkich przebadanych krajów. To również zdecydowanie poniżej średniej unijnej i globalnej (kolejno 33% i 31%).

"Skąd tak niska skłonność firm do wprowadzania nowości do swoich ofert? Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że polskich przedsiębiorców 'rozleniwiła' aktualna dobra koniunktura gospodarcza - skoro jest silny popyt na obecne produkty, to motywacja do tworzenia nowych jest niewielka. Wydaje się jednak, że źródeł problemu należy dodatkowo (a może nawet: raczej) szukać w obawie firm o przyszłą koniunkturę gospodarczą. Skoro popyt ma słabnąć, nie ma sensu inwestować w nowe produkty, a lepiej skupić się na optymalizacji biznesu w obecnym kształcie" - czytamy w komunikacie.

Polscy przedsiębiorcy przywiązują obecnie dużą wagę do oszczędzania i chętnie decydują się na działania optymalizacyjne bądź restrukturyzacje. Według badania Grant Thornton, w ciągu najbliższych 12 miesięcy najwięcej firm będzie wdrażało działania na rzecz zwiększenia produktywności (62%) i optymalizacji w działach sprzedaży (50%). Dla porównania, mniej niż połowa, bo 40%, planuje ekspansję na rynku krajowym, a 32% firm planuje zatrudnić specjalistę do poszukiwania nowych talentów. Najmniej chętnie wybieraną formą rozwijania przedsiębiorstwa jest przeprowadzanie fuzji i przejęć (jedynie 2% planuje takie działania), podano również.

"Pesymistyczne nastroje wśród przedsiębiorców co do przyszłej kondycji finansowej, niedostatek głów i rąk do pracy, a także niepokoje wynikające z niestabilnego otoczenia biznesowego nie sprzyjają zazwyczaj rozwojowi nowych produktów i usług. Niestety, w takiej sytuacji spada skłonność do inwestycji, szczególnie w innowacyjne przedsięwzięcia, w to, co nowe i niepewne. Przedsiębiorstwa koncentrują się najczęściej na efektywności kosztowej, a więc optymalizacji procesów, redukcji kosztów działalności operacyjnej czy poprawie rentowności produktów i usług. Wykazują jednocześnie niższą skłonność do podejmowania ryzyka, które zawsze występuje w procesie rozwoju nowego produktu" - powiedziała partner w Departamencie Doradztwa Grant Thornton Jolanta Jackowiak, cytowana w materiale.

Do niskich nakładów na tworzenie przez polskie firmy nowych produktów bądź usług przyczynia się przygasający optymizm gospodarczy. Z badań Grant Thornton wynika, że w ostatnich latach optymizm gospodarczy uległ pogorszeniu (porównując średnią z dwóch ostatnich kwartałów z wynikiem z 2016 r. liczba optymistów zmniejszyła się o 6 pkt proc.). Należy jednak spojrzeć na wyniki z dłuższej perspektywy. Na tle pierwszej dekady lat 2000 optymizm gospodarczy przedsiębiorców uległ znacznej stabilizacji - trend spadkowy z ostatnich trzech lat nie jest tak nagły jak w przypadku reakcji na kryzys finansowy z roku 2007 czy spadek wzrostu gospodarczego w latach 2012-13. Jednakże aktualny optymizm polskich przedsiębiorców odbiega od średniej unijnej, która dla dwóch pierwszych kwartałów 2017 roku wyniosła 38%, podano także.

"Nie można zapominać, że to właśnie innowacje i kreatywność są motorem napędowym przedsiębiorstwa, a nowe produkty i usługi są często głównym filarem ich rozwoju i kluczowym czynnikiem wzrostu. Działalność rozwojowa powinna być więc wpisana w codzienność biznesową każdej firmy" - podsumowała Jackowiak.

giełda
wiadomości
giełda na żywo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)