Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Microsoft w koncepcji 'Energy Market of the Future' oferuje polskie technologie

0
Podziel się:

Microsoft opracował i zaprezentował koncepcję "Energy Market of the Future" (Rynku Energii Przyszłości) dla branży energetycznej, oferując na swojej platformie ponad 20 rozwiązań technologicznych w większości polskich partnerów, podała firma.

Microsoft w koncepcji 'Energy Market of the Future' oferuje polskie technologie

"Postanowiliśmy zbudować koncepcję Energy Market of the Future w trudnym okresie przemian europejskiego sektora energetycznego. Przemian zarówno o charakterze technologicznym, ale także politycznym, regulacyjnym i społecznym. Budowa jednolitego rynku energii, inwestycje w smart grid i integracja wielu źródeł wytwórczych, w tym OZE, rozwój motoryzacji elektrycznej i magazynów energii to tylko przykłady wyzwań, jakie stoją przed europejską, ale przede wszystkim krajową energetyką. Konieczność wypracowania nowych standardów, procedur i modeli biznesowych jedynie podnosi poprzeczkę dla skutecznego zarządzania zmianą w sektorze. Jednak to, co wyróżnia tę transformację spośród wszystkich dotychczasowych to fakt, że pośrodku tych przemian stoi odbiorca energii, który wyznacza jej kierunki i nadaje jej właściwy wymiar" - powiedział dyrektor ds. rozwiązań sektora produkcyjnego w Microsoft Jarosław Zarychta.

W tym samym czasie trzy - jak podkreśla firma - niezwykle silne trendy kształtują nowe oblicza firm w naszych czasach. Internet rzeczy, dzięki któremu dotychczas nieme urządzenia mogą przemówić, dostarczając systemom informacji na swój temat, przetwarzanie w chmurze, które usunęło wszelkie ograniczenia mocy obliczeniowej i dało ogromne możliwości analizy gromadzonych danych oraz sztuczna inteligencja, dzięki której dane z martwych liczb stają się użytecznymi z biznesowego punktu widzenia informacjami i stwarzają organizacjom niespotykane dotąd możliwości do rozwoju i wzrostu.

W efekcie, w ocenie ekspertów Microsoft, energetyka jest jedną z gałęzi przemysłu, które z ogromną dynamiką muszą już sięgnąć po nowe technologie, by zmienić swój biznes. Koncern wraz z ponad 20 firmami dostarcza rozwiązania, które pozwalają firmom energetycznym zmienić nieefektywnie działające dziś procesy w zwinne przepływy biznesowe, a dane przekuć na wymierne korzyści.

Biorąc pod lupę energetyczny łańcuch wartości, nie da się nie dostrzec możliwości transformacyjnych w każdym jego kluczowym elemencie, podkreślono. I tak w zakresie cyfryzacji segmentu wytwarzania wyzwania są ogromne. Dotyczą zarówno konwencjonalnych bloków energetycznych, OZE, jak i prosumentów. Technologiczne sprawności bloków energetycznych choć są określone przez ich producentów, to warunkach rzeczywistej pracy, jak i z upływem czasu efektywność procesów wytwórczych zmienia się i jest zależna od wielu czynników, wskazał Microsoft.

Elektrownie systemowe i kogeneracja wymagają zatem zastosowania zaawansowanej analityki danych w optymalizację procesu wytwarzania energii i utrzymania ruchu bloków energetycznych. Z pomocą może tu przyjść sztuczna inteligencja i tzw. deep learning. W tym segmencie koncepcja Microsoft obejmuje rozwiązania m.in. firm RedNT, GE Digital, ApZumi, czy ICONICS.

W segmencie przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej postawić należy na zaawansowaną analizę danych z tzw. inteligentnych liczników oraz pomiarów bilansujących na stacjach transformatorowych SN i nN. Korelacje tych informacji z topologią sieci niskiego czy średniego napięcia mogą przynieść bardzo wymierne rezultaty w postaci typowania miejsc nielegalnego poboru - a więc straty handlowe, a także określania możliwości przyłączeniowych nowych odbiorców do badanego punktu sieci.

Z kolei do najważniejszych wyzwań segmentu obrotu mediami energetycznymi, które adresuje koncepcja "Energy Market of the Future", należą: skuteczne pozyskiwanie i walidacja danych pomiarowych z rynku energii elektrycznej i gazu; automatyzacja i skrócenie czasu realizacji procesu zmiany sprzedawcy; pozyskiwanie aktualnych informacji o klientach z wielu źródeł: cyfrowych i analogowych; lojalizacja obecnych i przyciągnięcie nowych odbiorców; wzrost sprzedaży i marży poprzez konwergencję produktów; obniżenie kosztów obsługi klienta; rozwój rynku prosumenckiego i prognozowany rozwój motoryzacji elektrycznej i idące za nim zmiany w modelu biznesowym. Wśród partnerów Microsoft są firmy Ebicom, Leaware, Synerise, Vintom.

media
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)