Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Wyniki Orange Polska za trzeci kwartał. Jest spadek zysków

138
Podziel się:

Spadek zysku netto w całości wynikał z niższego zysku operacyjnego, który w ujęciu rocznym zmniejszył się o 75 mln zł.

Wyniki Orange Polska za trzeci kwartał. Jest spadek zysków
(BARTOSZ KRUPA/EAST NEWS)

37 mln zł zarobiła spółka Orange Polska w trzecim kwartale wobec 110 mln zł zysku netto rok wcześniej - czytamy w raporcie.

"Spadek ten w całości wynikał z niższego zysku operacyjnego, który w ujęciu rocznym zmniejszył się o 75 mln zł. Pomimo znacznego wzrostu zadłużenia (po wniesieniu w lutym opłat za nowe częstotliwości), koszty finansowe netto utrzymały się na prawie niezmienionym poziomie - w wyniku tego, iż wyższe koszty odsetkowe netto zostały zrównoważone przez spadek kosztów dyskonta, spowodowany korzystnymi zmianami kursów wymiany walut w omawianym okresie" - podała spółka.

Zysk operacyjny wyniósł 137 mln zł wobec 212 mln zł zysku rok wcześniej.

"Całkowita baza kosztowa uległa obniżeniu, gdyż optymalizacja wydatków pośrednich (głównie kosztów pracy oraz kosztów sieci i usług informatycznych) zrównoważyła wzrost kosztów bezpośrednich. Wyższe koszty bezpośrednie wynikały ze wzrostu kosztów międzyoperatorskich, odzwierciedlającego rosnący detaliczny i hurtowy ruch komórkowy, a także wyższych kosztów sprzedaży" - czytamy w raporcie. Wzrost tych ostatnich był związany z utrzymaniem intensywnych działań marketingowych oraz zmianą w strukturze telefonów komórkowych (rosnącym udziałem smartfonów) i osłabienia kursu złotego do euro" - czytamy w komunikacie.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 2 851 mln zł w III kw. 2016 r. wobec 2 971 mln zł rok wcześniej.

"Spadek ten wynikał przede wszystkim ze spadku przychodów z usług stacjonarnych (spowodowanego głównie strukturalną erozją stacjonarnych usług głosowych) oraz niższych pozostałych przychodów (w wyniku zakończenia projektów infrastrukturalnych, które w 3 kw. 2015 przyniosły 42 mln przychodów, a także niższych przychodów z usług ICT). Te niekorzystne czynniki zostały częściowo zrównoważone przez wyższe przychody z usług mobilnych, wynikające ze wzrostu liczby klientów abonamentowych oraz rosnącej sprzedaży sprzętu" - czytamy dalej.

Orange Polska podało, że skorygowane organiczne przepływy pieniężne wyniosły 169 mln zł w III kw. br. wobec 305 mln zł w III kw. 2015. Do spadku przyczyniły się dwa zasadnicze czynniki.

"Po pierwsze, środki pieniężne z działalności operacyjnej netto (przed zapłaconym podatkiem dochodowym i zmianą kapitału obrotowego) zmniejszyły się o 102 mln zł (głównie w wyniku spadku EBITDA). Po drugie, wypływ środków pieniężnych z tytułu nakładów inwestycyjnych zwiększył się o 76 mln zł, w dużej mierze ze względu na płatności z tytułu znaczących nakładów inwestycyjnych zrealizowanych w 2 kw. Na przepływy pieniężne pozytywnie wpłynęło natomiast niższe zapotrzebowanie na kapitał obrotowy. Wzrost stanu należności (wskutek rosnącego wolumenu umów ratalnych) został częściowo zrównoważony przez korzystną zmianę po stronie zobowiązań (wynikającą głównie z optymalizacji łańcucha dostaw)" - czytamy także.

W okresie I-III kw. 2016 r. spółka miała 152 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 407 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 8 557 mln zł w porównaniu z 8 914 mln zł rok wcześniej.

Skorygowana EBITDA wyniosła 2 523 mln zł w I-III kw. wobec 2 844 mln zł rok wcześniej.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w okresie I-III kw. 2016 r. wyniósł 243 mln zł wobec 376 mln zł zysku rok wcześniej. Po wynikach za 9 miesięcy br. Orange Polska potwierdza prognozę skorygowanego wyniku EBITDA na poziomie 3,15-3,30 mld zł w całym 2016 r.

Grupa prognozuje ponadto, że wskaźnik długu finansowego netto do skorygowanej wartości EBITDA nie przekroczy poziomu 2,2 za rok 2016.

- Po dziewięciu miesiącach 2016 roku, osiągnęliśmy wyniki finansowe na poziomie umożliwiającym realizację celów całorocznych. W trzecim kwartale nie uległy zmianie kluczowe trendy w zakresie przychodów: wzrostowi w segmencie mobilnym towarzyszył spadek przychodów z usług stacjonarnych i pozostałej działalności. Erozja EBITDA była wolniejsza od spadku przychodów, gdyż optymalizacja kosztów pośrednich zrównoważyła wzrost wydatków bezpośrednich. Jako że w czwartym kwartale kwestia zakończenia projektów infrastrukturalnych przestanie wpływać na wyniki, przewidujemy korzystniejszą ewolucję przychodów, co powinno się przełożyć również na poprawę trendu EBITDA. W efekcie, potwierdzamy cel całoroczny w zakresie dźwigni finansowej i EBITDA - powiedział członek zarządu ds. finansów Maciej Nowohoński.

Skorygowana EBITDA za III kw. 2016 roku wyniosła 831 mln zł i w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku była niższa o 94 mln zł. Skorygowana marża EBITDA zmniejszyła się o 2,1 pkt proc. w skali roku, do poziomu 29,1 proc.

Orange Polska (dawniej TPSA i PTK Centertel) to wiodący dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce. Orange dostarcza m.in. usługi telefonii stacjonarnej i komórkowej, dostępu do internetu, telewizję oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP).

giełda
wiadomości
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(138)
WYRÓŻNIONE
ed785
9 lat temu
Dałem sie skusić na Fun-boxa z Orange - telefon stacjonarny, tv (NC+) i internet (neostrada) , wszystko działa do kitu , internet nigdy nie miał nawet 70% obiecanej predkości a tv z mizerną jakością -obraz zanika, zatrzymuje się, kanały zestawione w bzdurne pakiety. KOSZMAR. Pomęczę się jeszcze rok i z daleka od Orange !!!
abba
9 lat temu
Chora firma, wyzysk i upodlenie pracownika, tak to jest jak się zwalnia dobrych pracowników, a w to miejsce przyjmuje ludzi którzy nigdy nie mieli styczności z telekomunikacją. Firma zarządzana przez menagerów z firm chemicznych, spożywczych, a nie z rynku telekomunikacyjnego, liczą się słupki w tabelkach, okropna niegospodarność, utopione pieniądze w sprzęt, który nawet nie został wykorzystany i na złom, chińskie badziewne systemy telekomunikacyjne, wątpliwej jakości - bo tańsze. Nic dodać nic ująć. Niestety tak to jest jak się nie szanuje doświadczonych pracowników, którzy "zęby zjedli" na tym polu i technice, lepiej montera zatrudnić - cukiernika, kelnera, kucharza itp. Szukanie chorych oszczędności, brak inwestycji, firma ukierunkowana tylko na zysk i wyzysk, mobbing na infoliniach, ciągła niepewność pracowników co będzie jutro, co jeszcze wymyśli pracodawca aby upodlić pracownika i zastraszyć... Ale te wywody chyba dotyczą wszystkich francuskich pracodawców, którzy traktują Polskę jak swoją kolonię zamorską (np. Maroko) i trzeci Świat.
KOD
9 lat temu
Więcej niż połowa ludzi nie wie co podpisuje lub nie czyta co podpisuje a póżniej jest płacz ,że ich oszukali bo po trzech miesiacach nie ma tego czy tamtego bo nie doczytali ,że przez pierwsze 3mce jest za darmo.
...
Następna strona