Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PERN Przyjaźń ma pozwolenie na użytkowanie Terminala Naftowego w Gdańsku

0
Podziel się:
PERN Przyjaźń ma pozwolenie na użytkowanie Terminala Naftowego w Gdańsku

Terminal Naftowy w Gdańsku, budowany przez PERN Przyjaźń, otrzymał pozwolenie na użytkowanie. Obecnie trwają próby technologiczne przed planowanym na koniec I kw. rozpoczęciem działalności, podała spółka. Inwestycja jest warta ok. 412 mln zł.

"Pozwolenie na użytkowanie oznacza, że zostały zrealizowane wszystkie prace budowalne i przeprowadzone niezbędne próby mechaniczne 'na sucho'. Obecnie trwają prace przygotowawcze do rozruchu technologicznego - już z ropą naftową - polegające na sprawdzeniu wszystkich funkcjonalności instalacji, aby pod koniec pierwszego kwartału 2016 roku Terminal Naftowy rozpoczął w pełni swoją działalność operacyjną" - czytamy w komunikacie.

Terminal Naftowy w Gdańsku to kompletny hub morski wyposażony w sześć zbiorników o poj. 62,5 tys. m3 każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnia ścieków, pompownie ropy i p.poż oraz pełna infrastruktura z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną AKPiA. Jego budowa kosztowała 412 mln zł, czyli nieco poniżej planowanej wcześniej sumy 415 mln zł; oszczędności udało się osiągnąć dzięki optymalizacji przyjętych rozwiązań technicznych, przypomina spółka.

"Zdawaliśmy sobie doskonale sprawę jak ważna to jest inwestycja dla zapewnienia bezpieczeństwa i ciągłości dostaw ropy naftowej dla polskiej gospodarki stąd rekordowe tempo prac, które były prowadzone także w nocy oraz w weekendy. Warto podkreślić, że tą skomplikowaną pod względem inżynieryjnym inwestycję realizowały, według projektów rodzimych zespołów projektowych, niemal w 100% polskie firmy budowlane, wykorzystując przy tym własne innowacyjne rozwiązania" - powiedział prezes Marcin Moskalewicz, cytowany w komunikacie.

Terminal Naftowy zapewni separację wielu gatunków ropy z różnych regionów świata - na które co widzimy dziś bardzo wyraźnie rośnie zapotrzebowanie w rafineriach Orlenu i Lotosu. Terminal ułatwi ich transport, a możliwość kumulacji surowca pozwoli kupować taniej większe partie. Bliskość rafinerii Lotosu, Naftoportu oraz dostępność wszystkich rodzajów transportu - z wpięciem w międzynarodową sieć "Przyjaźni" na czele poprawi działania operacyjne. Terminal otworzy Polskę na nowe możliwości tradingowe surowca. Oprócz stosowanych do tej pory szybkich transakcji zakup-transport-sprzedaż - będzie można przeładować surowiec do zbiorników TNG, a po pewnym okresie magazynowania, odsprzedać go dalej z zyskiem do polskiego lub zagranicznego odbiorcy. Zainteresowanie tego rodzaju działalnością największych światowych potentatów branży - jest ogromne. Dużym ułatwieniem będzie już istniejący na terenie Terminala Wolny Obszar Celny, podano również.

Budowa Terminala Naftowego rozpoczęła się na początku ub.r., a zakończenie prac przewidywane było - według wcześniejszych zapowiedzi PERN-u na koniec 2015 r.

Podstawowa działalność PERN "Przyjaźń" to eksploatacja sieci rurociągów transportujących rosyjską ropę naftową dla największych producentów paliw w Polsce oraz w Niemczech. Realizację tej usługi umożliwiają dwie nitki rurociągu "Przyjaźń", biegnące z Adamowa położonego przy granicy Polski z Białorusią do Płocka, a następnie Schwedt w Niemczech. Spółka posiada też sieć rurociągów produktowych oraz realizuje usługę magazynowania ropy naftowej.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)