Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PKP Intercity planuje dalszą modernizację taboru w 2019 r.

0
Podziel się:

PKP Intercity przewiduje dalszy postęp prac modernizacyjnych w 2019 r., polegający m.in. na modernizacji lub zakupie taboru i stacji postojowych czy modernizacją ponad 150 wagonów, poinformowała spółka.

PKP Intercity planuje dalszą modernizację taboru w 2019 r.
(Krzysztof Olszewski/ wp.pl)

"W 2019 roku PKP Intercity przewiduje dalszy postęp prac modernizacyjnych. Zaplanowana jest realizacja umów na modernizację lub zakup taboru i stacji postojowych obejmująca między innymi dostawę lokomotywy elektrycznej z V=160 km/h (NEWAG) oraz modernizacja 3 innych. Oraz modernizacją ponad 150 wagonów podczas P5 i 3 podczas P4. Planowane są także przetargi lub rozstrzygnięcia przetargów, które mają bezpośredni wpływ na jakość świadczonych usług przez PKP Intercity w tym:

- modernizacja 10 wagonów na wagony gastronomiczne

- zakup 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych

- zakup 10 nowych (lekkich) lokomotyw manewrowych

- modernizacja podczas P5 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74

- modernizacja podczas P5 20 lokomotyw EU/EP07 do prędkości 160 km/h

- modernizacja podczas P5 13 lokomotyw manewrowych SM42 na dwuagregatowe z funkcją zasilania wagonów w energię elektryczną" - czytamy w komunikacie.

W listopadzie 2019 roku zaplanowano także zakończenie montażu Wi-Fi we wszystkich składach Pendolino.

"W zakresie działań planowanych w obszarze sprzedaży przewoźnik przewiduje rozszerzenie internetowej sprzedaży biletów na kolejne połączenia międzynarodowe, w tym pociąg IC Nightjet oraz pociągi objęte taryfą NRT. Spółka pracuje nad wdrożeniem rozwiązania umożliwiającego wskazania miejsca do rezerwacji na graficznym schemacie przy internetowym zakupie biletu dla wybranych pociągów obsługiwanych składami zespolonymi" - podano dalej.

W przyszłym roku przewoźnik planuje także szereg usprawnień w zakresie dostępności oferty dla osób z niepełnosprawnościami. Przewidziane jest dostosowanie strony do standardów WCAG 2.0, poprawa poziomu dostępności aplikacji mobilnej dla osób z niepełnosprawnością narządu wzroku (VoiceOver) czy nawet modernizacja formularza do zamawiania asysty, które powinny wpłynąć na poprawę komfortu podróży również dla tej szczególnej grupy pasażerów.

"2019 r. na pewno przyniesie wiele wyzwań związanych z umacnianiem naszej pozycji największego, narodowego przewoźnika. Nieustannie pracujemy nad tym, aby zapewnić naszym pasażerom coraz wyższy komfort podróżowania. Rok 2018 był dla nas niezwykle intensywny zarówno pod kątem liczby zrealizowanych inwestycji, jak również nowych rozwiązań, które udało nam się wdrożyć. Bardzo cieszy nas fakt, że pasażerowie doceniają nasze działania i coraz chętniej korzystają z usług PKP Intercity. Jestem przekonany, że 2019 r. przyniesie kolejny postęp w rozwoju spółki m.in. pod względem realizowanych inwestycji taborowych" - powiedział prezes Marek Chraniuk, cytowany w komunikacie.

Rok 2018 jest już trzecim rokiem z rzędu, w którym spółka PKP Intercity odnotowuje zysk. Prognozowany zysk netto za bieżący rok wynosi ok. 190 mln zł. Dobre wyniki finansowe w ostatnich trzech latach umożliwiają realizację największego programu inwestycyjnego w historii spółki pn. "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji" na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2023 o wartości około 7 mld zł. W 2018 r. spółka zrealizowała istotną cześć tego programu. Wartość podpisanych lub rozszerzonych w 2018 roku umów na zakup lub unowocześnianie taboru to ponad 2 mld zł, czytamy także.

"Jeszcze do końca bieżącego roku PKP Intercity odbierze łącznie 26 pierwszych wagonów po modernizacji, którą dla przewoźnika przeprowadza H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Oznacza to, że fabryka przekazała PKP Intercity 100% więcej wagonów niż zakładano w harmonogramie na 2018 rok!Podpisany rok temu i rozszerzony w październiku br. kontrakt wartości 410 mln zł brutto przewiduje modernizację i przegląd 90 wagonów typu 111A. Z pierwszych efektów tych kontraktów pasażerowie mogą więc korzystać już od grudnia 2018 r." - czytamy także.

Kolejnym kluczowym wydarzeniem było rozszerzenie trzech umów na modernizację 163 wagonów podpisanych w tym roku z PESA Bydgoszcz.

"Przewoźnik zamówił dodatkowo modernizację kolejnych 82 pojazdów. Do PKP Intercity trafi więc łącznie aż 245 komfortowych wagonów. Zupełną nowością na polskich torach będzie 60 wagonów typu COMBI, które zostaną dostarczone przez PESA Bydgoszcz. To pierwsze tego typu pojazdy w Polsce. Będą to wielofunkcyjne, przedziałowe wagony o podwyższonym standardzie, z wydzielonymi przedziałami rodzinnymi oraz przedziałem dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku. W wagonach wydzielona będzie także przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery, podano dalej" - czytamy również.

Jak podaje PKP Intercity, większość modernizacji oraz inwestycji realizowana jest w bieżącym roku w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 dla projektów "Kolej na dobre połączenia - unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A." (P1) i "Przyspieszamy komfortowo - unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A." (P2). PKP Intercity podpisało umowy na realizację tych projektów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w kwietniu 2018 roku (P1) i w czerwcu 2018 r. (P2). Pozyskane środki w kwocie 654 mln zł są elementem największego programu inwestycyjnego w historii spółki "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", którego celem jest m.in. zakup i modernizacja taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży.

"Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu po jego zakończeniu w 2023 roku tabor PKP Intercity będzie w 80% nowy lub zmodernizowany. Dodatkowo w 94% pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77% z nich także z bezprzewodowego internetu. W każdym pociągu przewidziana będzie również przestrzeń przystosowana dla osób poruszających się na wózkach oraz wydzielone miejsce na rowery, co dodatkowo ułatwi podróż pasażerom posiadającym specjalne potrzeby" - czytamy także.

PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2017 roku miał 42,8 mln pasażerów.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)